Mistä johtuu takajarrujen vinkuminen hiemankin voimakkaammin jarrutettaessa? Autoni jarrut ovat jo aika huonossa kunnossa, joten kohta olisi remontin paikka. Riittäisiköhän takajarrujen (rummut) vikinän piostamiseen pelkkä jarrukenkien vaihto? Samalla aion uusia etujarrulevyt ja palat. Levyt lienevät kierot, sillä ohjauspyörä tärisee jarrutuksessa. Lisäksi poljin painuu lähes lattiaan asti. Kannattaisikohan uusia jarrut alkuperäisillä osilla merkkiliikkeessä, vai tarvikeosilla (esim. Motonetistä) huoltoasemalla? Kestävätköhän tarvikeosat yhtä hyvin?
Hyvä TurboD ! Luota alkuperäisiin tai laadukkaaseen tarvikkeeseen (esim. Jurid). Minä ostin kerran tarvikepalat etulevyihin ja sain uudet levyt urille alta aikayksikön: oli metallia liikaa näissä halpapaloissa.
Lisäksi kannattaa vaihtaa jarruneste, kun remppaa teet. Lisäksi usein mainitaan jarrustulan puhdistus ja herkistys. Siinä pitää tietää mitä tekee; jos polkee jarrua ja levyt ja palat on irrotettu lentelee männät pihalle !
Takajarruissa voi hyvinkin riittää uudet kengät-harvoin rumpua saa henklöautosta kulumaan. Silmällä sen näkee; jos pinta on tasaisesti kulunut se on OK; lisäksi usein jarrurummun kyljessä on maksimimitta, mitä halkaisija saa olla (Tämä kyllä pitää mitata jollain konepajan isolla työntömitalla ei rullamitalla).
Minullakin täristi takjaarrut, kun levyt olivat liian vähän käytön takia ruostuneet. Onpa nyt ilo ajella ja jarrutella, kun on uutta rautaa alla !
Kiitokset kommenteista! Epäilen itsekin tarvikeosien laatua, joten enköhän laita autoon alkuperäisosat, ja merkkiliikkeessä. Ainakin tähän asti merkkiliikkeen palvelu ja asiantuntemus on vakuuttanut, eikä töiden tuntiveloituskaan paljoa huoltoasemien vastaavasta eroa.