Asetoni + polttoaine

4 kommenttia

Ohessa artikkeli (jossa ei yritetä myydä mitään) asetonista ja bensasta, sekä dieselistä. Artikkelissa pyritään tuomaan esille asetonin edut polttoaineeseen lisättynä, pieninä määrinä. Artikkelin mukaan kokemusta on jo 50 v. Mahtaako joku tuntea asian tai on kuullut ennenkin?

www.pureenergysystems.com/news/2005/03/17/6900069_Acetone/

  
  • Vaikutta kovinkin mielenkiintoiselta!Suosittelen lisäkuvioksi ehdotettuun ja ehkä tulevaankin moottorivertailuun.

      
  • Seuraavaan tankillisen biodieseliä lisään n. 100 ml (1 dl) puhdasta asetonia yllä olevan artikkelin mukaan. N. 30 ml/40 l (1 ounce/10 gallonaa). Tutustuin tuohon asiaan luettuani artikkelin. Aikoinaan kiihdytyskisoissa saatettiin käyttää xyleeniä putsauksena ja ns. octanboosterina, joten pientä tuntumaa asioihin on jo ennestään. Katsotaan jollain pidemmällä maantiereissulla onko noissa jutuissa jotain perää? Ruiskuosien putsaukseen myyvät huoltoasemat ja autotarvikeliikkeet paloöljyä 275 ml pulloissa kovaan litrahintaan, niin bensa- kuin dieselautoihin. Kuitenkin paloöljyn muut (onko muuten sama kuin kerosiini?) ominaisuudet eivät ole asetonin tasoa. Kuten hintakin, 10-kertainen.

      
  • Lainaus:
    17.10.2005 klo 13:55 SixPack kirjoitti
    Kuitenkin paloöljyn muut (onko muuten sama kuin kerosiini?) ominaisuudet eivät ole asetonin tasoa. Kuten hintakin, 10-kertainen.


    Asetonin kanssa olisin hiukan huolissani mahdollisista vaikutuksista polttoaineen voitelevuuteen ruiskupumpussa, mutta tämä nyt on puhdasta mutua.

    Kerosiini, petrooli ja paloöljy taitavat olla saman kaman eri nimiä. Petrooli oli tuhoisaa surullisenkuuluisten Saab-Valmet-viritelmien laakereille.

      
  • Biodiesel on 30-kertaa voitelevampi kuin fossiilinen diesel, joten kuivana ei käy. Sekä bensiini että diesel ovat molemmat aikamoisia liuottimia jo itsessään. Polttoainejärjestelmät eivät ole kootut mistään pilipaliosista. Korkeapainejärjestelmää ei minulla ole ollut auki (enkä miel. avaa), mutta vanhempia Boschin ruiskupumppuja olen avannut ja korjannut itse useita, samoin penkittänyt suuttimet käsipumpulla jossa mitta-asteikko yltää 250 bar:iin. Silloisten suuttimien avauspaineet olivat välillä 130-140 baria. Nyt on tekniikka edennyt niiltä ajoilta, perusjärjestelmä on silti sama.

    Hiljaisemmin tuo Audi kuuluu käyvän, tehoissa ei eroja, eikä savuta.
    Tässä tullessani kotiin, oli pakko jättää tyhjäkäynnille ja mennä haistelemaan. Ehkä siitä voisi erottaa jonkinlaisen paistetun hajun, vaikea itse arvoida, täytyy pyytää naapurit vaikka käymään joku päivä nuuhkimaan ilmaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit