Joskus kauan sitten luin TM:sta , että ajovaloihin voisi tehdä sellaisen
kytkennän , että H4 valojen kaukovaloa voisi käyttää kytkennällä tai
vastuksella himmennettynä siten ,että se ei häikäise , päiväsaikaan
huomiovalona , jolloi se käyttäisi vähemmän sähköä , eikä rasittaisi
lähivalojen hehkulankaa , joka aina palaa ensimmäisenä. Kysyin homman laillisuutta katsastusmieheltä ja hän kehui vanhassa Bemarissaan olevan tällaisen kytkennän , eikä lamppuja tarvitse vaihtaa kuin 10 vuoden välein.
Onko muilla kokemuksia tai tietoa asiasta ja miksei kytkentä ole
vakiona autoissa.
Tästä aiheesta olisi kiva saada juttu TM:aan
Eli alennetulla jännitteellä toimivat lähivalot. Kyllä sellaiset uusimmista autoista löytyy ihan vakiona.
Vitsi olikin siinä ,että käytettäisiin kaukovaloja himmennettyinä,
jolloin lähivalojen hehkulanka säästyisi. sitäpaitsi kaukovalot näkyvät
tehokkaammin , jolloin voidaan käyttää vähemmän virtaa.
Ah, tosiaan. Sokea minä.
Olen jankuttanut täysin samaa asiaa muistaakseni jo vanhankin TMnetin aikaan, mutta ainoa mitä tuon idean julkistamisesta saa on syytökset idiotismista, liikenneterrorismista, jne. Tällä uudellakin palstalla on kolmen kuukauden takainen ketju:
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=578
Ei samaa asiaa, mutta vähän sinne päin (myöskin vanha ketju, muttei yhtään sen enempää vielä vanhentunut):
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=873
Eli säästetään kalliita halogeeneja käyttämällä päivällä huomiovalaisimia. Nykyään ne eivät saa olla (uusissa autoissa) enää sitruunan keltaiset, mutta mikä estäisi käyttämästä valkoisia huomiovaloja? Huomiovalot ovat matalatehoisia ja polttimot ovat halpoja. Suuntaus ei kohti asfalttia, muutama metri auton eteen vaan nämä valot todella näkyvät päiväsaikaan murto-osalla käytetystä tehosta, koska näissä on sitä hajavaloa, jonka määrä lyhyissä valoissa sen sijaan on pyritty minimoimaan pimeän ajan häikäisyn takia. Järki käteen!
Lyhyet valot ovat parhaassa käytössään pimeällä ajettaessa, kun vastaantulija tulee vastaan. Päivällä huomiovalot tai kaukovalot (vaikka alennetulla jännitteellä). (Laki tosin kieltää sinulta päivällä kaukovalojen käytön vaikka se ei ketään häikäisekään.) Säästetään polttimoita, säästetään energiaa, säästetään polttoainetta. Tuolla ensimmäisessä linkissä on laskelmaa kuin paljon sitä vuotuisesti kuluu ajovalojen laturin kautta moottorille aiheuttaman lisäkuorman takia.
Tämän topiikin otsikko on vähäinformatiivinen. Voisitte seurata äsken antamiani linkkejä kuukausien taakse esihistoriaan ja jatkaa siitä mihin jäätiin aloittamatta suotta uutta ketjua. Samalla saisivat nämä "unohdetut" asiat jälleen vähän huomiota, sillä eipä kukaan muuten eksy lukemaan takasivujen tekniikkapohdintoja, jotka jäävät aina nopeasti piiloon ihmisten kysellessä one-liner-topiikeissaan minkälainen tasauspyörästö on juuri heidän Hiacessa tai mikä vaha on kaikista parasta. Tilan ja ajanhukkaa moinen. Kova tekniikkakeskustelu kunniaan. Vanhat tekniikkatopiikit uusiokäyttöön niin ei tarvitse kerrata faktoja eikä kaikkia mielipiteitä, ainoastaan päivitellä uusia ajatuksia.
Linkit uudestaan:
Alennetun jännitteen kaukovalot sekä ajovalopakon kustannukset & lyhyiden valojen päiväkäytön järjettömyys:
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=578
Huomiovalot:
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=873
Olen uusi palstalla , joten en tiennyt vanhoista keskusteluista , jotka kuitenkin keskittyivät enemmän vain energian kulutukseen.
Onko himmennettyjen kaukovalojen laittomuus varma tieto , kun katsastusmieskin niitä itse käytti.
Keskustelu sai alkunsa TM 18/ 2004 jutusta jossa päiviteltiin polttimoiden vaihdon hankaluutta ja kalleutta.Olisi suuri etu , jos
samoilla polttimoilla voisi ajaa 2-3 kertaa kauemmin ja lisäksi vähemmällä energialla, ilman ylimääräisiä lisävaloja.
Aikaisemminhan on todettu että hooseiskojen kestoikä on verrattain lyhyt. Nyt uudessa TM:ssä oli artikkeli xenoneiden valotehon dramaattisesta putoamisesta iän mukana.
Jokohan kohta saataisiin komiteoihin pohjoismaalaisia asiantuntijoita kehittämään noita lyhtyjen kynttilöitä. Arktinen pimeys ja ajovalopakko ovat riesanamme joten jotain tarttis teherä!
Polttimot kestää 10 vuotta. Kyllä mahtaa olla kirkkaat 10 vuoden iässä... Itse vaihdan joka syksy uudet polttimot (H4). Nykyiseen autooni vedin ajovalojen johdotuksen uusiksi korkeiden jännitehäviöiden takia. Tuskin kestää polttimot yli vuotta näillä jännitteillä, ainakaan VisionPlussat ei kestä. Mutta kaikestahan voi aina yrittää säästää.
Kuinka nopeasti polttimot saavat palaa? Siis vähintään, mikä alkaa olla huolestuttavaa.
Ei ollut Tuomas kysymyksesi kovin pitkälle mietitty, polttimoitahan on monta tyyppiä, tarkoititko kysymykselläsi siis Xenoneita, H7, H4 vai jotain muuta?
Parkkivalopolttimot: Motonetistä ostamani polttimot palavat n. 5 tonnin matkalla, joko surkeat polttimot tai polttimoita syövä auto, nyt on Osramit toisessa umpiossa, toisessa Philips. Katsotaan, miten kestää.
H4: Alfaani on vaihdettu polttimot viimeksi huhtikuussa 2003 (alkuperäiset polttimot merkkihuollosta), tämän jälkeen mittariin on kelattu yli 30 tonnia ja edelleen palavat iloisesti. Odottelen mielenkiinnolla, milloin tulee vaihto eteen. Silloin kokeilen ainakin Philipsin "sinisiä" polttimoita tuohon...
Kiitos vastauksesta. Kysymykselläni halusin kattavan vastaukseni kysymykselleni, sain ainakin melkein sellaisen. En ole oikein ymmärtänyt polttimoiden eroa ja niiden kestävyyttä. En tiennyt että niiden kestävyydessäkin on eroa. Huono kysymykseni johtui tietämättömyydestäni, anteeksi.
Itsellani on 2002 Dodge Stratus ja siina on vakiona tallainen kytkenta. Se ei tosin kayta H4 vaan 9007-mallista polttimoa. Auto on nyt melkein 3 vuotta vanha eika ainakaan viela ole tarvinnut vaihtaa polttimoita.
Alennetun jännitteen kytkennällä lienee merkitystä. S60:ssa on ns. kesäasento, jolloin mittarivalot ei pala, ajovalot on alennetulla jännitteellä, eikä pitkiä voi käyttää lainkaan. Olen ajanut nyt 40 tkm (noin vuoden) H7:lla vaihtamatta. Ei tietoa onko edellinen omistaja vaihtanut mutta tuskin. Eli 2002 mallinen auto, reilut 60 tkm ja alkuperäiset polttimot. Kai sitä kesäasentoa voisi käyttää talvellakin, mutta en viitsi joka päivä kytkimiä käännellä.