Diesel + 95 bensa

2 kommenttia

Tapahtuipa eilen tankatessani: kortin syöttämisen jälkeen tarrasin dieselletkun sijasta 95 letkuun ja ehdin päästää sitä Volvo V70 TDI:n tankkiin 10 litraa, ennenkuin huomasin virheeni. Tämän jälkeen täytin tankin (70 l) normaalilla kesädieselillä ja ajoin kotiin. Olen nyt ajanut sen jälkeen 30 km ja auto on toiminut täysin moitteetta. Kysyisin nyt minua tietävimmilta henkilöiltä:
1. sekoituuko 95 kesädieselin kanssa vai jääkö kellumaan pinnalle, jolloin ongelmia olisi tulossa tankin lopulla? olen kuullut, että talvilaatu pyrkii jäämään tankissa kesälaadun päälle kellumaan.
2. sekoitussuhteella 1:7 aiheuttaako 95 bensa ongelmia moottorille? muuttuuko polttoaineen ominaisuudet niin paljon, että pitäisi olla huolissaan?
3. olisiko lisäaineita, joka estäisi ongelmien syntymisen? asetoni?
4. ajanko tankin loppuun tai lisään dieseliä laimentaen? mitä kannattaa tehdä?
Kuka osaisi neuvoa asiapohjalta?

  
  • Noin pienillä määrillä ei tapahdu mitään.
    VW/Audi ohjekirja (-89) salli bensan sekoittamisen dieseliin jopa 30% X-treme olosuhteissa, lue pakkasta -35-45 astetta, jotta parafiini ei erottuisi kylmissä olosuhteissa ja tukkisi suodattimen. Tämä on enemmän kuin tankkaamasi 10 l. Tuohon aikaan ei ollut korkeapaineruiskutusta, moottorinohjausjärjestelmiä yms. mutten yhtäkkiä ajatellen voi ymmärtää miksei palaisi normaalisti. Onhan perusjärjestelmä sama. Oiken kovilla pakkasilla Lapissa jotkut lisäävät bensaa dieselin sekaan, vaikkakin arktinen diesel lupaa -43.

      
  • Varalta kannattaisi "laimentaa" kun tankki tyhjenee vähän. Jotain 10% kaikki autot kestää, toiset kyllä enemmänkin. :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit