Automaattivaihteistojen vaihdot nykypäivänä

14 kommenttia

Terve. Itse olen aina ennen ajellut manuaalilla, pl muutamat "tyypit" eri automaateilla.



Miten nykypäivänä automaatissa tuntee vaihteiston tekemät vaihdot? siis toki tämä riippuu vaihteistosta, mutta jos oletetaan että laatikko on normaalikuntoinen. Oletanko väärin, jos oletan että 2000 luvun nelivaihteisissa wanhan koulukunnan laatikoissa (näitähän saa vielä joihinki autoihin uusinakin), vaihdot vielä tuntee jotenkin, mutta pääsääntöisesti kaikki 6 vaihteiset vaihtavat niin pehmeästi että vaihtoa ei huomaa OIKEASTI kuin äänestä / mittarista? Entäs 5 nopeuksiset? Lähinnä haen takaa, että esim autoa ostaessa yms millainen vaihteiston käyttäytyminen on normaalia ja mikä ei?



Voimakas repäisy lienee aina epänormaalia (ainakin 2000 luvulla) mutta nyt puhutaankin "sen tuntee, mutta ei paljoa" voimasta. Voiko tätä esiintyä ehjässä 4, 5, tai 6 vaihteisessa tomaatissa? Jos uudehkossa (alle 100kkm) vaihteistossa on lievää epäilystä oudosta käytöksestä, korjaantuuko viat yleensä öljynvaihdolla?



Suuret kiitokset vastanneille!

  
  • No kyllä vähänkin kokeneempi kuski kuitenkin tuntee ne vaihdot, vaikka kyseessä olisi 5- tai 6-vaihteinenkin perinteinen laatikko. Toki merkkikohtaisia eroja varmaan on eli mahdoton puhua kaikista. Ja tuntee ne dsg:ssäkin, mutta vaimeammin. Multissa ei tunne kun ei ole periaatteessa vaihteita....

      
  • Ammattilainen:

    No kyllä vähänkin kokeneempi kuski kuitenkin tuntee ne vaihdot, vaikka kyseessä olisi 5- tai 6-vaihteinenkin perinteinen laatikko. Toki merkkikohtaisia eroja varmaan on eli mahdoton puhua kaikista. Ja tuntee ne dsg:ssäkin, mutta vaimeammin. Multissa ei tunne kun ei ole periaatteessa vaihteita....




    Oman kokemuksen pohjalta sanoisin, että DSG vaihdot hitaissa nopeuksissa laikasti kiihdyttäen tuntee aivan kuten kuten ns. robottivaihteistolla. Veto katkeaa pitkäksi aikaa. Kylmällä koneella 170hp + DSG nykii oikein kunnolla.

    Mersun uusi 7-vaihteinen toimii oikein nätisti. Priuksen automaatti onkin sitten täydellinen. Lähtee heti kun painaa kaasua eikä nyi missään tilanteessa.

    DSGn ongelma on säätöjen liukuminen. Jos haluaa askin tomivan yhtähyvin jatkuvasti se on puolen vuoden välein perussäädettävä huollossa... erillistä korvausta vastaan tietysti.

      
  • Tuo tuo sitten riippunee DSG:n tyypistä?



    Audin 7 vaihteinen märkäkytkin ei kyllä turhia ilmoittele vaihdoistaan rauhallisessa ylöspäinvaihtelussa, mitä nyt olen sitä aika paljon A5 2.0T Quattrossa kokeillut. Eikä ole tarvinnut suurempia säätöjäkään, ilmeisesti määräaikaishuolloissa tehty. Kylmänä on kyllä kankea ja saa sen kyllä nykäisemään selvästi, jos tietokone veikkaa seuraavan pykälän väärin.



    Vedon katkeaminen tuntuu myöskin äärimmäisen omituiselta. Em. Audissa veto ei kyllä käytännössä katkea ollenkaan. Perinteinen automaatti katkoo vetoa enemmän. Perinteisempi robottivaihteisto onkin sitten useimmiten täysin järkyttävä.



    Omassa autossani mersun 7G-tronic. Oikein mukava laitos, joskaan minulla ei ihan sitä kaikkein uusinta päivitettyä mallia löydy.

      
  • Priuksen automaatti onkin sitten täydellinen. Lähtee heti kun painaa kaasua eikä nyi missään tilanteessa.



    Eipä ole Priuksessa perinteistä automaattia ollenkaan, vaan CVT eli vrt. esim. multitronic

      
  • kello68:


    DSGn ongelma on säätöjen liukuminen. Jos haluaa askin tomivan yhtähyvin jatkuvasti se on puolen vuoden välein perussäädettävä huollossa... erillistä korvausta vastaan tietysti.




    Tämä on kiinnostava asia, en ole kuullut tuosta "perussäädöstä" mistään muualta kuin kerran aikaisemmin täällä TMnetissä. Pitääkö asia paikkansa? Ja miksi juuri tuo puoli vuotta? Eikö luulisi, että säädön tarpeen määrittelisi enemmänkin ajomäärä ja/tai ajotapa?



      
  • Kyllä ne vaihdot tuntee varmaan lähes kaikissa automaateissa joissa vaihteet on. Subarun uudehko CVT on yksi parhaista jouhevuudessa. Mutta siinäkin on lähdössä viive + nykäisy. Momentinmuunnin aiheuttanee tämän.



    DSG laatikot on todella huomaamattomia ja jouhevia sellaisessa reippaassa kiihdytyksessä. Muuten vaihdot kyllä huomaa jos nopeus vaihtelee ja välillä pysähdellään. Samaten lähtönykäisy on jopa pahempi kuin perinteisellä laatikolla jos ryömityksestä yhtäkkiä haluaa lähteä reippaammin.



    Mielenkiinnolla odotan, että pääsen koeajamaan BMW:n kahdeksanportaisen. Muutenkin ZF:n laatikot on sieltä parhaimmasta päästä. Itse olen selkeästi momentinmuunnin + planeettapyörästö laatikon suosija. Se tarjoaa miellyttävät kyydit jos on hyvin toteutettu.



    Mutta aloittajan kysymykseen: kyllä ne vaihdot tuntuu myös uusimmissa laatikoissa.

      
  • Näinhän se on. Vaihdot tuntuu, jos vaihteita on. Ihan sama jos joku väittää että sitikassa ei kuopat tunnu, kyllä tuntuu. :sunglasses:

      
  • Siis toki DSG:ssäkin on puutteensa. Juurikin nuo nykäisyt ja viiveet, kun vaihteisto ennakoi seuraavan pykälän väärin. Kylmänä ainakin Audin S-tronic tuntuu tavattoman kankealta, pahemmalta kuin moni momentinmuunninlaatikko.



    Mielipiteeni onkin, että laatikko auton mukaan. Ymmärrän erinomaisen hyvin, miksi urheiluautovalmistajat ovat viehtyneet noihin kaksoiskytkinlaatikoihin ja miksi esimerkiksi joissain mersun AMG-malleissa (tai BMW M) on 7G-tronicista kaksoiskytkinversio. DCT-vaihteistot ovat omimmillaan tuollaisissa autoissa.



    Toisaalta edustusautoon perinteinen momentinmuunninaski on parempi. Esimerkiksi Audihan käyttää A8:sissa samaa ZF:ää kuin bemarikin. Nykäyksiä on vähemmän ja vaihdot ovat pehmeämpiä. Ei läiky johtajan kahvit takapenkillä.



    CVT taas sisältää sekin omat ongelmansa ainakin huonosti toteutettuna. Kaasuvaste on joissakin noita haukotuttavan hidas. Tuntuu kuin venyttäisi loputtoman pitkää kuminauhaa ja joissakin autoissa tuo tuntuu tehoakin syövän eritavalla kuin nykyaikainen momentinmuunninlaatikko taikka DCT.



    Eli pitkälti makuasia, minkälaisen autoonsa kelpuuttaa.



    ZF:n uusin on erinomainen kuten sitä edeltänyt 6 vaihteinenkin. Sitähän löytyy bemarin lisäksi monista muistakin merkeistä. Täydellinen tuokaan ei ole, vaan bemarin keulalla arpoi vaihteita mielestäni vähän turhaankin.



      
  • Kävin tänään kokeilemassa uutta Yarista Multidrive-vaihteistolla, joka on siis portaaton automaatti. Lyhyesti voisi sanoa, että se on aikalailla DSG:n vastakohta. Hyvin sivistynyt liikkellelähdöissä, hitaasti ja pienellä kuormituksella ajaessa. Kovemmissa kiihdytyksissä moottori ulvoo rasittavasti, eikä kiihtyvyyden tunnetta silti oikein ole. DSG taas on liikkeellelähdöissä ja nurkka-ajossa joissain tilanteissa turhan empivä, ja joskus taas liian hätäinen. Nopeuden kasvaessa toiminta muuttu luontevaksi, ja kiihtyvyys on pontevaa ja sivistyneen oloista.



    Tässä vertailussa täytyy tietysti huomioida erot moottoreissa. Vaikka Yarisin 1.3-vapari on teholtaan samaa luokkaa VW:n 1.2 TSI:n kanssa, on niiden luonne täysin erilainen, ja jälkimmäisessä on todellisuudessa "voimaa" enemmän. Vertailukohta on oma Golf Plus.



    Vaihteistoasiaa sivuten, en voi kuin ihmetellä Yariksen vaihdekeppi-kulissi toteutusta. Se on samaan aikaan sekä kolhon että heiveröisen oloinen, ja sijoitettu hankalan alhaalle. Nahkainen nuppi valkoisen tikkauksen kera oli jotenkin irvokas kuorrute muuten surkeassa toteutuksessa. Ja niin helppo kuin tuo asia olisi ollut toteuttaa paremmin.

      
  • Itse kyllä eniten tykkään multi-tyyppisestä, mutta se vaatii mielestäni sitten tehokkaan koneen, ettei tule sellaista lussua vaikutelmaa. Toki onhan niissä se sport-mode, jossa se "pykältää", mutta samalla katoaa se itu siitä mikä siinä vaihteistossa on parasta....

      
  • VAG-konsernin 6-portainen, märkäkytkimillä toteutettu DSG on huomaamaton vaihdoissaan jos et polje tallaa pohjaan. Kyllä se sitten nykäisee. Uudempi kuivakytkiminen, jota käytetään vähemmän vääntävissä moottoreissa on täysi susi. Se nimenomaan on se mitä pitää säätää vähän väliä. Itselläni 45 tkm mittarissa ja huolto on tehnyt korjauksia ja päivityksiä vähän väliä. Aina huollosta tullessa pelaa muutaman tuhat km asiallisesti ja sitten alkaa taas kaikenlainen nykiminen. Oudointa on toiminta vakkarin kanssa. Ihan kuin siinä olis eri ohjelma. Vaihdot tapahtuvat alempana ja huomattavasti pehmeämmin ja nopeammin.

      
  • wiskifani:

    VAG-konsernin 6-portainen, märkäkytkimillä toteutettu DSG on huomaamaton vaihdoissaan jos et polje tallaa pohjaan.




    Tuo nimenomainen aski dieselin kanssa nykii toivottomasti 1->2 2->3 ihan nurkka-ajossa. Mitä hitaammin kiihdytät sen pahemmin veto katoaa. Kylmänä ilmiö jopa pahempi kuin roboteissa.

    Jos vaihtamiseksi lasketaan myös liikkeelle lähtö niin sitten moni nykyautomaatti ei enää osaakaan hommia kunnolla. VAG DSGt ehkä heikoimpia esityksiä tällä saralla. Näin oman kokemuksen perusteella.

      
  • kello68:

    wiskifani:
    VAG-konsernin 6-portainen, märkäkytkimillä toteutettu DSG on huomaamaton vaihdoissaan jos et polje tallaa pohjaan.


    Tuo nimenomainen aski dieselin kanssa nykii toivottomasti 1->2 2->3 ihan nurkka-ajossa. Mitä hitaammin kiihdytät sen pahemmin veto katoaa. Kylmänä ilmiö jopa pahempi kuin roboteissa.
    Jos vaihtamiseksi lasketaan myös liikkeelle lähtö niin sitten moni nykyautomaatti ei enää osaakaan hommia kunnolla. VAG DSGt ehkä heikoimpia esityksiä tällä saralla. Näin oman kokemuksen perusteella.




    Mulla on aivan erilainen kokemus n. 30000 km matkalta. Vaihdot toimivat sulavasti ja huomaamatta.

    Kyseessä lienee siis tuo perussäätöjen paikallaan pysymättömyys. Kun ne tehdään niin kaikki toimii hienosti. Mulla tosin sitä ei tarvinnut tehdä yuon ajomäärän aikana.

    Nykyinen 7-portainen kuivakytkinautomaatti on kyllä tarvinnut niitä säätöjä.

    Laatikkoja näyttää siis olevan moneksi!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit