Taisi olla viimeinen kerta kun käytin automaattipesussa auton, Tammermaticin uudehko pesuri joka oli käyttäytynyt aikaisemmin aivan nätisti päätti tällä kertaa repiä Alfa Giuliettan takaluukun ylälaidan lisäjarruvalolipan irti ja lähti muuten voimalla, kaikki lipan kiinnikkeet rikki ja uusiksi menee.
Vastaavia huonoja konepesukokemuksia kokemuksia kenelläkään, ilmeisesti ohjelma/tunnistimet olivat jotenkin viallisia, vaakatason harja palatessaan perästä takaisin ja pyöriessään ylöspäin menivät syvälle lipan alle ja tuntui reilu nosto peräpäässä ennenkuin lipan kiinnikkeen antoivat periksi, kone ei pysähtynyt kitkasta huolimatta. Prkl.
Harjaton pesu kasteli joskus 90-luvulla tavaratilan maton. Vesi tuli sisään takalamppujen osana olleista matkustamon ilman poistoaukoista, josta se täytti ensin molemmilla sivuilla olleen tyhjän tilan ja kun ei ehtinyt tyhjentyä vedenpoistoaukoista, kasteli sitten tavaratilan maton. Vararenkaan tilassa oli litroittain myös vettä. Painepesurilla vastaava kastelu ei onnistunut millään.
Miten vastuuasioiden laita, tuliko kaikki vahingot kohdallasi omaan nilkkaan? Itse kävin tietenkin heti reklamoimassa omistajalle kun halusin lipankin takaisin pesuhallista.
Minulle ei tullut rahallisia vahinkoja. Piti vain ottaa vedet pois vararenkaan kuopasta ja kuivata tavaratila. Päänvaivaa kyllä aluksi aiheutti vedentuloreitin miettiminen. (Ensin tulee tietenkin mieleen että kannen tiivisteet vuotavat) Osasyyllisenä kastumiseen oli varmaankin se, että sivujen vedenpoistoreiät olivat ruosteeneston takia kutistuneet huomattavasti alkuperäistä pienemmiksi, jolloin harjattoman pesun tulva ei ehtinyt poistua niistä, vaan vedenpinta nousi liian ylös.
Jonkun verran kokemusta noista pesuvahingoista. Ja totaalisesti suurin syy on yleensä autojen tietyn osan suunnitteluvirhe. Harjat tarttuu terävään kulmaan ja raps. Tai tiivisteet sen verran heikot, että harjattoman pesun paine riittää painamaan veden jostain sisään. Monesti suihku tulee sellaisesta kulmasta, mistä et esim painepesurilla pysty tai älyä suihkuttaa. Korvauksia maksetaan sieltä ja täältä, siihen en halua puuttua.
"Ja totaalisesti suurin syy on yleensä autojen tietyn osan suunnitteluvirhe."
Niin, autot pitää suunnitella pesukoneita varten eikä päinvastoin.
Mielestäni on täysin päivänselvä asia, että normaalirakenteisen auton hajotessa pesussa, korvaa huoltoasema vahingot.
Äläkä anna tuumakaan periksi.
simppa:
Vaikuttaa siltä että se näin se tulee toimimaan kun olemme päässet keskusteleman asiasta vapaiden jälkeen vakuutusyhtiöiden kanssa, varsinkin kun tuossa pesussa on ilman vahinkoja tullut aiemmin käytyä useita kertoja.
Olisiko ollut viallinen anturi tms. kun aiemmin hyppi hellästi yli. No nyt jäävät ns. pehmoharjapesut vähemmälle, käsin hieromista vaan, olkoon paskainen pidempään, älytön säätäminen ja vttus mokomasta spoilerilipasta. No nyt tulee hiilikuituinen, sijoitan itse sen verran lisää, jos jotain lähtee seuraavaksi niin se on koko takaluukku.
Ajoin aikoinani kattoluukulla varustetun Peugeot 205:n harjattomaan pesuun. Pesurin tullessa kattoluukun kohdalle totesin veden tulevan sisälle kattoluukun reunoista. Siinä sitten istuskelin ja koetin suojailla tavaroita minkä pystyin. Huvittava kokemus ja opettavainen.