Kuten tunnettua Suomessa voi suorittaa ajokortin automaattivaihteisella autolla jolloin ajokorttiin tulee merkintä A ja haltija saa ajaa vain automaattivaihteista autoa.
Ennen oli helppoa jakaa autot automaatteihin ja käsivaihteisiin. Nykyään tilanne ei ole yhtä mustavalkoinen.
Yksi yksinkertaisimmista sekoituksista oli Yaris Freetronic jossa ei ollut kytkinpoljinta, mutta kuitenkin tavallinen H-kuvioinen vaihdekeppi.
Nykyään markkinoilta löytyy DSG, Selespeed, MMT...
Osaisiko joku kertoa millä näistä vaihteistoista saa ajaa jos ajokortista löytyy tuo A merkintä?
Riittääkö se että vaihteisto osaa vaihtaa automaattisesti vai vaaditaanko joku tietty tekninen ratkaisu? Entä saako "A henkilö" käyttää esim MMT:n käsivalintaa?
Miten on tavallisen automaatin esim Tiptronicin käsivalinnan laita?
Toivottavasti joku osaa vastata näihin kysymyksiin.
Kiitos jo etukäteen.
?!?!?!?!?!!!!!
Siis täh!? Ajokortissa A-maininta on kyllä tähän asti tarkoittanut moottoripyöräkorttia ja A1 kait nykyään kevytmoottoripyörä korttia (lue mopo).
En ole koskaan kuullutkaan mistään automaatti- tai manuaalivaihteisto ajokortista. Ettei vain olisi käynyt niin, että teikäläistä on pahemman kerran kuset....
Oikeassa olet.Autoa ajetaanBC ja D kirjaimilla,meillä lisänä on kohdassa 12 mahdollista olla käyttöehto,esim automaatti tai käsikäyttöiset jarrut ym.Käyttöehdolle on numerokoodi.Ja ajaa saa automaati tai automatisoiduilla vaihteistoilla (ei kytkintä)
Niin kai se on teilläkin koska samoja EU-kortteja meillä nykyään on.
En tarkoittanut A-ajokorttia vaan ihan B-ajokorttia josta löytyy tuo rajoitus ettei saa ajaa muulla kuin automaattivaihteistolla.
Aikaisemmin tuo rajoitus mielestäni merkittiin lisäämällä A-kirjain kohtaan "Erityisehdot".
Nykyään rajoitus näköjään merkitään numeroilla. Luku 78 ajokortin kohdassa "Erityisehdot" kertoo siis nykyään että henkilö saa ajaa vain automaattivaihteistolla.
Tämän selvennyksen jälkeen joku varmaan osaa vastata alkuperäiseen kysymykseeni. Kiitos.
Jeps jeps. Asia oli minulle aivan uutta ja ihmeellistä ja nyt kun koetin kaivella tietoja, niin löytyihän sieltä tosiaan noita erityisehtoja... Sori vain.
Lue sääkin olmi edellisen vastaukseni kohta ..ilman kytkintä... ja kysele sitten lisää.
Niin ja ennenkuin unohtuu; automaatin täytyy osata toimia liikkelähdön jälkeen niin ettei käsiä tarvitse irroittaa ratista.
Kiitos vastauksesta.
Eli esimerkiksi Yaris Freetronic ei täytä vaatimuksia.
Ainoa asia joka vielä jäi epäselväksi on se että saako tällainen "78 henkilö" käyttää DSG:n, MMT:n tai Tiptronicin käsivalintaa vai onko aina pakko käyttää automaattiasentoa?
PS. Tällainen "Automaatti ajokortti" on hyvin harvinainen. Puhuin asiasta pari vuotta sitten Haagan autokoulun ajo-opettajan kanssa. Hän kertoi heidän autokoulun olevan ainoa Helsingissä joka tarjoaa tämän mahdollisuuden. Oppilaita on vain muutama vuodessa ja automaatti-Corollan mittariin kertyy vain parituhatta "opetuskilometriä" vuodessa.
Lähes kaikki oppilaat edustavat kauniimpaa sukupuolta ja yhdistävänä tekijänä on se ettei kytkimen käytön oppiminen luonnistunut.
Joillekkin tuottaa ongelmia purra purkkaa ja kävellä samanaikaisesti...
Tarkistin moottoriliitosta parit yksityiskohdat automaattisesta ajokortista;autossa ei saa olla kytkinpoljinta, kaikki muut ,
Freetronitkin,hyväksytään.Ja niin se täytyy teilläkin olla, EU nääs.
Ajokortti automaatille on täälläkin suht. harvinainen.
PS.Purkan syönti ja kävely kyllä käy jos ei samalla tartte persusta raapia.
kuinkas jos on ajanu ton automaattikortin ja haluaa myöhemmin ton manuaalikortin, niin minkälainen projekti se on?
Ruotsissa homma on yksinkertaista;tilaat ajan inssiin ja ajat hyväksytyn ajokokeen ja haet uuden ajokortin.
Tuskin se sen kummempaa teilläkään on.
Teoriakokeet on joka tapauksessa samat ja jo suoritettu, etua kuitenkin on jos kortinmuutosta haluaa mahdollisimman pian kortin saatuaan.
Tuskin se sen kummempaa teilläkään on.
Teoriakokeet on joka tapauksessa samat ja jo suoritettu, etua kuitenkin on jos kortinmuutosta haluaa mahdollisimman pian kortin saatuaan.
tiedätkö että paljon se maksaa se jälkeenppäin suorittaa erikseen se "manuaali-kortti" ja että montako ajotuntia pitää ajaa suunnilleen?
Uusi ajokoe maksaa SEK 645,- ja uusi ajokortti SEK 125,-
Jos lainaat autoa Vägverketiltä ajokokeeseen maksaa se SEK 300,- ja jos itselläsi ole valokuvaa uuteen korttiin ottavat siitä SEK 50,-.
Muuta ei tarvita (jos selviät kokeesta).
Lykkyä tykö!
"Tällainen "Automaatti ajokortti" on hyvin harvinainen."
Tämä nyt ei varsinaisesti kuulu asiaan, mutta kuitenkin ihmetyttää hyvin suuresti, kuinka hitaasti automaattivaohde leviää Suomessa (ja ehkä myös Ruotsissa). Ei tulisi mieleenikään ruveta enää arpomaan vaihteita jollain kepillä, kun auto osaa tehdä sen paremmin itse. Ostin juuri vuoden vanhan asuntoauton ja oli tosiaan vaikeaa löytää Suomesta sopivaa automaattivaihteista vaihtoehtoa. Löysinpä kuitenkin. Olin minäkin muinoin automaattivaihteiston kiivas vastustaja, kunnes vaimo sai minut kerran ylipuhuttua edes kokeilemaan sellaista. Olin kerralla myyty! Käsivaihteista en enää koskaan osta.
Vaikka olen rattia vääntänyt jo silloin kun suurin osa näihin juttuihin osallistujista vielä pomppi pussista toiseen isänsä housuissa, olen aina ollut sitä mieltä ,että on oikeastaan rikollista myydä autoa,jossa on kaiken aikaa siirreltävä jotain pahuksen rattaita paikasta toiseen.Siis myydään tietoisesti puolivalmista tavaraa ja asiakkaiden rahat kaytetään muuhun kuin mahdollisimman täydellisen auton kehittämiseen.
Olis kiva saada jotain tosi tutkittua tilastoa TeeCeeltäkin.
Millään ei ole niin kivaa cruisailla rantabulevardeilla kuin täydellisen elegantisti vaihtelevalla hydraglidellä vaimean V8 murinan saattamana.Tosin näitä vanhoja "oikeita" automaatteja tapaa enään kovin harvoin.Ja hyvin passaa tomaatti pienienkin moottoreiden seuraan.Pieni ,ja nykytomaateissa olematon, kulutuslisä tuo monin verroin hintansa takaisin säästyneissä kytkinremonteissa ym ym ja kuljettajan vapautta keskittyä ajamiseen ei sovi väheksyä.
PS Oikeastaan tästä aiheesta pitäisi aloittaa oma otsikko??
Muuten olen täydellisesti vannimanin kanssa samaa mieltä.
Suurin merkitys automaatti- ja muilla vastaavilla lisäehdoilla ajokortissa on varmastikin vammaisille.
Automaateista rakennetaan moniin tarkoituksiin sopivia erikoisuuksia,mm vammaisille joskus tosi erikoisia ohjausjärjestelmiä tottelevia ratkaisuja.Samoin monen erikoisauton vaihteistot ovat automaattisia käytännöllisyyden vuoksi.
Moni meistä "tosi taitajistakin" ajaisi paremmin automaatilla kunhan ymmärtäisi käyttää tomaatin edut hyväkseen,paitsi naapurin akka joka lepuuttaa jalkaansa jarrupolkimella kun ei opi oleen jotan vasurillakin survomatta ( ikä 82).
Remulta kysyttiin marraskuun Moottori-lehdessä mitä ominaisuuksia hän autossa arvostaa? Vastaus oli: "Sen täytyy olla hiljainen, kulkea kuin ajatus ja kehrätä kuin kissa. Täytyy olla automaattivaihteet ja mennä kuin rasvattu. Kepeillä en halua ajaa."
Hyvä Remu!