Audin/VW;n CVT- ja DSG-vaihteistot

0 kommenttia


Tässä tuli uuden A6:n kohdalla perehdyttyä tuohon CVT-vaihteistoon, joka siis käsittääkseni on portaaton automaatti. Uuteen Golf GTI:hin ja Audi TT:n on kuitenkin laitettu DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, joka ilmeisesti on manuaalin ja automaatin yhdistelmä kaksoiskytkimellä eli vaihdot suoriutuu huomattavasti rivakammin kuin esim. manuaalilla.

Muistelen ensimmäisiä Audin CVT-vaihteistoja, joissa lupailtiin nopeampaa kiihtyvyyttä ja pienempää kulutusta verrattuna manuaaliin. Nyt tilanne näyttää kuitenkin olevan toisinpäin ainakin uudessa A6:ssa. Mistä johtunee? DSG sen sijaan kiihtyy paremmin kuin manuaalilla, joten olisi kai ollut luonnolllista laittaa sellainen A6:nkin vaihtoehdoksi.

CVT on tarjolla ainoastaan A6:n perusmalliin 2.4 V6:een ilmeisesti siksi koska se ei kestä paljoakaan suurempia vääntöjä. Aikaisemmissa CVT-vaihteistoissa vikoja oli jonkin verran, miten mahtaa olla luotettavuus verrattuna normaali automaattilootaan?

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit