Amerikkalainen keksijä Allen Breed keksi elektromekaanisella sensorilla laukeavan turvatyynyn jo vuonna 1968.
GM asensi kuljettajan ja apukuskin airbagit tuhanteen vuoden 73 Chevrolet Impalaan kokeillakseen uutta teknologiaa.
GM myös tarjosi lisävarusteena airbageja vuosina 1974-75 Oldsmobileihin, Cadillaceihin ja Buickeihin, mutta vain 10 000 asiakasta tarttui tilaisuuteen ennakoidun 100 000 sijaan. Niinpä huonon kysynnän vuoksi bagien tuotanto lopetettiin vuonna 76.
Vuonna 1980 Mersu esitteli airbagit S-sarjassaan. Se ei kuitenkaan siis ollut ensimmäinen airbageillä varustettu auto, kuten jotkut luulevat. Jenkit olivat taas vuosia edellä.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että vuonna 1974 Volvo käytti eläviä porsaita kokeillakseen, kuinka vaarallisia airbagit voivat olla pikkulapsille. 24:stä kokeeseen osallistuneesta siasta kuoli 8.
Chrysler Imperial lienee ollut ensimmäinen tuotantoauto jossa airbag oli vakiona alkaen -74, vain kuljettajan puolella.
Miten on A-S, voinko perjantaina hyvin mielin vaihtaa talvirenkaat alle?
A-S. Aika mielenkiintoista triviaa. Voitko kertoa, mistä löysit nuo tiedot. Luitko jostain kirjasta, lehdestä vai löytyykö netistä. Kiinnostais itseänikin.
SixPack. Vaihda vaan renkaat jo.
Tilaan brittiläistä Autocar-lehteä, siinä oli pieni juttu airbageista. Lehden vuositilaus on vajaat parisataa euroa ( vuodessa tulee 52 numeroa ), mutta lehti on hyvin tasokas ja monipuolinen - brittityyliin huumoria ja itseironiakaan unohtamatta.
Vai muistetaan minut vieläkin siitä talvirengasjutusta? No, itselläni on vielä kesäkumit C2:n alla ja vaihtanen nastalliseen versioon kun talvi on saanut pysyvän otteen Keravan seudusta. Tämä tapahtunee vasta tammikuussa.
Sitä odotellessani suren kuinka SixPack ja hänen liittolaisensa jyrsivät nastasirkkeleillään isänmaani Suomen pikitiet partikkelijauhoksi, joka tunkeutuu ihmisparkain keuhkoihin aiheuttaen ennenaikaista kuoloa ja työelämästä poistumista, mikä myös kansantaloudesta kiinnostuneita piirejä suuresti huolestuttaa.
Onhan näitä historiallisia kertomuksia. Mercedes-Benz-autojen kolariturvallisuutta testasi tehdas 50-luvulla - ei kolarinukeilla kuten nykyään - vaan vainajilla! Tosin kyse ei ollut airbag-testeistä.
Chryslerissä tosiaan oli airbag jo 70-luvulla. USA:ssa sai silloin lehdistössä suurta huomiota tapahtunut onnettomuus, jossa piippua polttanut kaveri joutui kolariin toisen auton kanssa. Lauennut turvatyyny iski piippuun niin, että se meni varsi edellä niskasta läpi!
Kerrotaan, että tämä tapahtuma pysäytti turvatyynyjen kaupallisen menestyksen - ja siten kehitystyön - USA:ssa vuosikymmeniksi.
Itselleni tuli tämä kertomasi kaupunkitarina eilisaamuna mieleen Lahdenväylällä. Ihmettelin eräässä autossa kuljettajan vieressä matkustaneen naisen matkustusasentoa. Selkänojaa oli kallistettu reilusti taakse, ja rouva/neiti lepuutti talvikenkiään kojetaulun päällä. Lahdenväylällä ruuhkaliikenne pysähtelee välillä äkistikin, joten yllättävä peräänajo voisi olla mahdollinen. Olisi siinä poliisilla ja ambulanssihenkilöstöllä ihmettelemistä, kun turvatyynyn laukeaminen olisi aiheuttanut matkustajan jalkojen sinkoutumisen tuulilasista läpi. Varmaankin vaadittaisiin turvatyynyjen kieltämistä sen aiheuttaman hengenvaarallisen jalkavamman takia.
Sioista toteaisin sen verran, että niiden kudokset muistuttavat ilmeisesti melko paljon ihmisen vastaavia. Luotiliivejä testattiin aikoinaan pukemalla ne sikojen päälle. Sitten näitä koe-eläimiä ammuttiin erilaisilla asetyypeillä, ja tutkittiin minkälaisia mustelmia ja vaurioita osumista oli tullut.
ja syötiin pikkujoulussa
Olen aikaisemminkin vilauttanut kyseistä linkkiä:
http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm
Sori A-S. Nyt menee yöunesi, ja ehkä viikonloppukin pilalle!
Huomenna vaihdan talvirenkaat alle.
[quote title="15.11.2005 klo 19:22 Opelixi kirjoitti"]
[quote title="14.11.2005 klo 21:00 Anders-Simo kirjoitti"]
24:stä kokeeseen osallistuneesta siasta kuoli 8.
ja syötiin pikkujoulussa
Olen aikaisemminkin vilauttanut kyseistä linkkiä:
http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm
Kiitos mielenkiintoisesta listasta.