Eli aina sanotaan, että myös talvella pitäisi saada kompuraa hetkeksi käyntiin, että pysyy kunnossa.
No autot, joilla olen ajanut talvella ovat yleensä sisältäneet manuaali ilmastoinnin.
Pakkasta on ollut esim. 15 astetta. Jos ensin on laittanut lämpimän puhalluksen päälle, on kyllä tullut lämmintä ilmaa mutta lisäksi painamalla ilmastoinnin napin päälle on alannut tulla vielä kuumempaa ilmaa ja esim. ikkunoiden huuru poistuu nopeammin, kun puhallin lämpimälle ja vielä ilmastointinappi pohjaan. Siltikö tuolloin ei kompura pyöri?
Mistä siis johtuu, että ilmastoinnin nappia painamalla ja säätämällä lämpimälle sieltä tulee todellakin kuumempaa ilmaa?
Ja vielä, onko autom. ilmastoinnilla varustetussa autossa jotain eroa manuaaliseen tuon kunnossapidon suhteen?
Kiitos!
aika paha
ei pitäisi kyllä millään tulla kuumempaa. täydet lämmöt päällä kaikki ilma menee lämppärin kennon kautta ja täydet kylmällä kaikki ilma menee höyrystimen läpi. ac-nappi ei vaikuta ilman ohjaukseen manuaali ilmastoinnissa.
kompuran ei pitäisi pyöriä...
Ilmastointi pysyy kunnossa, jos sitä talvellakin käyttää vaikka kerran pari kuukaudessa muutaman minuutin, väittävät kaikki asiantuntijat,enkä väitä vastaan.
AC:nkäyttö kuivattaa sisään tulevaa ilmaa eli lasit kirkastuvat nopeammin,samoin sadeilmalla kuivuu auto sisältä nopeammin.
Jos on liian kylmää ei kopressori käynnisty.
Jos suuntaan tuuletuksen tuulilasille käynnistyy AC ja puhaltimen nopeus nousee maksimiin.
Näin se toimii Maanantaissani (Mondeo)
Kun ulkona on +4 (Astran ohjekirja) tai ajaa auton lämpöiseen halliin voi ilmastoinnin jäähdytystehoa eli kompressoria käyttää talvellakin.