Käytetyn automaatin ostossa huomioitavaa?

4 kommenttia

Kakkosauton vaihto alkaa olla ajankohtaista ja olen kohdistanut mielenkiintoni erinäisistä syistä (* automaattisesti vaihtaviin tarjokkaisiin. Öljyn värin ja hajun tarkastamisen tiedän ja osaan uskoakseni todeta laatikon normaalin toiminnan ajossa, vaan onko mitään muuta mistä voisi päätellä vaihteiston kuntoa?

(*

1) jotenkinhan laajaa tarjontaa täytyy rajata
2) automaatti on mukava
3) eipä tulisi tuon jälkeen sorruttua manuaaliin ykkösautossakaan
4) edellinen omistaja(t) tod.näk. rauhallinen autoilija
5) kytkintä ei ole pilattu luistatuksella
6) moottori on ollut aina oikealla kierrosalueella
7) automaattien vierastus näkyy hinnoissa

  
  • Lainaus:
    18.11.2005 klo 08:25 nimim Erkki kirjoitti

    4) edellinen omistaja(t) tod.näk. rauhallinen autoilija


    Tuo toki riippuu autosta (ja moottorista).
    Mutta kuten sanoit, niin todennäköisesti....

      
  • Koko voimansiirtolinja on automaateissa yleensä paremmassa kunnossa, vaihtamismissejä ei ole tapahtunut, ei vedätystä liian suurella vaihteella (se joka rikkoo manuaalin) ja monia muita esimerkkejä voisi ottaa. Merkistä riippuen automaattiin menee 4-6 l öljyä, ellei ole tehopakkauksesta kyse, automaatissa on suodatin joka on vaihdettava n. 40 tkm välein. Jos näistä ei ole tietoa, on hyvä vaihtaa (vaihdattaa jossain) nämä. Mikäli öljy haisee hieman kärähtäneelle, vältä autoa. Automaatin öljy on punainen/tummanpunainen ja haisee hydrauliöljylle mitä se periaatteessa lisäaineiden lisäksi on.

      
  • Käytettyä tomaattia ostaessa on varattava aikaa riittävän pitkään koeajoon ja vaihteiston kunnolla lämmittyä (vähintään 30 vaihtelevassa ajossa,ei maalla) on yritettävä selvittää luistoa ykkösellä ja pakilla.Auton pitäisi "ryömiä" tyhjäkäynnillä pienessä nousussakin.Jos ei ,saattavat laatikon jarrut ja kytkinlevyt olla kuluneet (palaneen haju ja tumma öljy) tai loota kaipaa säätöä.Uudemmista vaihteistoista osa säätyy automaattisesti.

      
  • Kiitoksia, hyvät herrat, hyvistä neuvoistanne. Nyt vain kävi niin, että silmiin osui manuaalitarjokas, jota ei sopinut ohittaa olankohautuksella. Felicia sai seuraajan vuotta vanhemmasta, mutta olennaisesti nuorekkaammasta ja vähemmän pahaa maailmaa nähneestä ranskattaresta.

    Seuraava ykkösauto on sitten automaatti, sen lupaan niin pyhästi kuin tällainen pakana vain voi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit