jos nykyajan moottoreissa olisi oikeat sävelet :
Hills street blues: http://www.old-engine.com/witte.htm
Käykö vai ei: http://www.old-engine.com/jaeger.htm
Paalu ja pamaus: http://www.old-engine.com/novo.htm
Taat taat tadadaa: http://www.old-engine.com/fuller.htm
Rahaarahaa: http://www.old-engine.com/ihc4.htm
Jupuuttava koira: http://www.old-engine.com/titan2.htm
http://www.old-engine.com/eclipse.htm
http://www.old-engine.com/aermotor.htm
Sai oikein höristellä korviaan, että jotain kuuli... Välillä miettisin, käykö ne vai ei.
Monet äänet olivat hieman tutun kuuloisia jo entuudestaan. Siitä kiitos sille, että olen useina vuosina käynyt Kowan Teknolokian Päivillä.
http://www.narva.sci.fi/museo/kowatekn.html
Ovat äänet kuitenkin niin yksilöllisiä ja monivivahteisia ettei voi sanoa kaikkia näistäkään äänistä kuulleen. Tuo hidaskäyntinen ihc.html:n käsittelemä vehje kuulosti perin lystikkäältä... ei ole kierroksia niinkuin VTECissä... ei aivan. Käyntitahti oli suunnilleen samaa tasoa kuin polttomoottoritoimisessa maantamppauslaitteessa, joka BTW on sekin aika erikoinen vehje. Tarkoitan siis sitä mallia, jossa on yksi sylinteri, yksi mäntä. Maantamppauslaite on kyllä varmaan polttomoottorin simppeleimpiä muotoja... ilman kiertokankia, kampiakseleita ja kaikkia. Vain kaksitahtimoottori ja pari toisiinsa nähden liikkuvaa osaa. Alla yksi tamppausjalka, joka on ilmeisesti suorassa yhteydessä mäntään, ja laitteen yläpäässä yksi kahva, josta annetaan sytytyskipinä. Tällöin pamahtaa: jalka pyrkii alas, mutta siellä on maa vastassa, joten koko sylinteri lähteekin ylös. Lopulta koko moottori lähtee lentoon, kun työtahdin lopulla jopa jalka irtoaa maasta (mahdollistaen työlaitteen siirtelyn tamppauksen aikana). Ei tosin paljoa korkeammalle pääse kuin ihmisen ensimmäiset yritykset lentää. Tämän jälkeen moottori putoaa jalka edellä maahan, suorittaen seuraavan puristustahdin ja on latingissa laukaistavaksi uudestaan käyttäjälle sopivana ajankohtana. En tosin usko, että tätä tahdinaikaa voidaan rajattomasti venyttää, koska sylinterin ilmatiiviys ei voi olla rajattoman hyvä näinkään täydellisestä tekniikasta puhuttaessa. Haschua sen vehkeen toiminta on... kunnes jää varvas tamppaajan alle.