Autoni hylättiin katsastuksessa, koska ABSit ei toimi. Mikähän niissä voisi olla vikana.Merkkivalo ei syty missään vaiheessa. Ei taida pystyä kotikonstein selvittämään vikaa. Vuosi sitten katsastuksessa ei mainittu asiasta mitään,vaikka ABSit eivät toimineet silloinkaan. Kumma juttu.
Olisiko kellään mitään vinkkejä,mistä lähteä etsimään vikaa.Merkkikorjaamolle ei oikein viitsisi lähteä autoa viemään,voi tulla kallis remontti.
Auto on Mazda 929 2.0i -88.
Miten ihmeessä ne katsastuksessa hokas, ettei ABS:t toimi? Mulla ei ole koskaan abs "pärähtänyt" ollessa leimalla. Mä menisin toisen firman konttuurille leimauttaan auton uudestaan, kyllä se siellä läpi menee. Kun on tolla kaaralla ikääkin. Eikä ton ikäisessä kaarassa tartte abs:n toimia, kun vastaavia autoja on ilmankin liikenteessä. Voisikohan sen rekisteröidä ilman abs:ää? Jos edes abs valo palais, niin vois mennä tonkiin pyörän antureita jne. Toivottavasti on sulake palanut tai huono liitos jossain, muuten tulee kalliiksi...
Luulisinpa, että katsastuksessa tarkistetaan ainakin tuo merkkivalon toiminta käynnistyksen yhteydessä. Jos ei pala lainkaan tai jää pysyvästi palamaan, tulee hylky. Jos autossa ABS on, on sen toimittava auton iästä riippumatta.
Tiedän tapauksen, jossa ABS:n merkkivalo paloi jatkuvasti (Citroen BX). Maahantuojalta pyydettiin todistus siitä, että vastaavaa automallia on valmistettu myös tavallisilla jarruilla, jolloin auto voitiin muutoskatsastaa ABS-jarruttomaksi. Luulisi tuon ikäistä Mazdaa löytyvän myös ilman ABS:ää.
Kallista . Voisihan aloittaa vian etsinnän ihan niin yksinkertaisesti kuin tarkistamalla sulake.Ja siitä muutoskatsastuksestakin kannattaisi kysyä,ennen kuin lähtee korjaamaan.
Voisit aluksi putsata anturit ja niiden vastakappaleet. Jos ei auta niin sitten putkien paineventtiilit jos ne tuossa mallissa saa irti eli ovat ulkopuolella ABS-yksikköä. Joissain on jumittanut ABSin moottori jonka voi putsata pohjan avaamalla, mutta tuosta mallista ei tietoa.