Parin vuoden takainen Volvoviesti -asiakaslehti kirjoittaa DSTC (=ESP) ajonvakautusjärjestelmästä näin:
"...Perinteisestihän on opetettu, että auton joutuessa luisuun on käännettävä luiston suuntaan. Mutta DSTC:ssä on toimittava juuri päinvastoin: ohjattava määrätietoisesti siihen suuntaa, johon on aikomus mennä. ..Siksi autoilijan on tiedettävä, onko alla DSTC vai ei
"
Miten on ESP:n haltijat, onko mahdollista opetella tuon syvältä selkäytimestä tulevan vastaohjausliikkeen deaktivointi sivuluisun yllättäessä? Oikeastaan muualla en muista nähneeni kirjoituksia joissa on korostettu että ESP-autolla tulee ajaa eri tavalla kuin EI-ESP-autolla. Tuleeko niillä ajaa eri tavalla?
Kyllä tuo ohje pätee varmasti kaikki ajonhallintajärjestelmiin. Jos kesken luiston tekee ylimääräisiä korjausliikkeitä saataa järjestelmä jopa pahentaa tilannetta, jos se joutuu hämmennyksiin.
Kyllä VW:n ESP päästää ainakin auton luisumaan, siten että se on järkevää korjata vastaohjauksella ja samalla pitäen vetopyyntöä päällä (vetoahan ei tosin tule ennenkuin ESP tuntee riittävän pidon) esim. risteyksistä käännyttäessä. Tuo pätee ainakin maantienopeuksissa tapahtuviin luistoihin (40-80km/h) liukkailla pihamailla ohjaat sinne minne olet menossa ja ESP avittaa sen minkä pystyy.
Joskun tulee tosin olo kuin sillä ruattalaisella pilotilla joka pudotti sen jassin sinne puistoon, kun keinoäly ottaa vallan (ESP ja tipronic arpoo kumpi reagois vaiko kumpikaan), on parasta kytkeä se pois, hoitaa vaativa tilanne ihan "maalaisjärjellä" ja palauttaa ESP päälle tilanteen normalisoituessa.
Tänään itseasiassa oli aamulla niin liukasta, että 4 motion passat kitkoilla meni omalla pihalla kuin pulkka ojaan (nopeus n 3 km/h), eikä auttanut mikään. Tuli vai olosuhde vastaan, jolloin oli yksinkertaisesti liian liukasta sekä auton tekniikalle, että kuskille (vaurioita ei tosin tullut kumpaankaan). Ehtoolla eikun suolakau-poille............
Itsellä on juuri tuo mainittu Volvon DSTC. Olen silloin tällöin yrittänyt saada turvallisella paikalla auton luisuun, jotta saisin tuntuman järjestelmän toimminnasta, mutta vaikeaa on. Auto ei suostu luisumaan vaikka ajan liian kovaa mutkaan tms. En tietenkään ole ajanut niin kovaa, että ojan pohjalle päätyisin.
Tottakai olen onnistunutkin, pieni perän irtoaminen loppuu yleensä alle sekunnissa.
Parhaiten sain ESP:n toimimaan viikko sitten ajaessani märkää mutkaista asfalttia aika reippaasti kurviin ja silloin perä irtosi. (kitkat) Systeemi on niin nopea, ettei normaalirefleksejä tarvitse säädellä, tilanne on ohi ennenkuin ehtii korjausliikkeitä tekemään.
Jossain marketin pihassa voisi käydä sunnuntaisin harjoittelemista mitä tapahtuu kun tekee tahallaan jotain ihan älytöntä.