ajohallintajärj.toiminta

9 kommenttia

Onko kennelläkään vastaavaa kokemusta:
jäinen pitkä loiva sisäkaarre,nopeus taajamanopeus,
auto hieman aliohjaa,pyörät kaarteen suunnassa ja ajohallinjärj.
korjaa tilannetta ja auto taittuu kaarteeseen hienosti mutta
PYÖRÄT edelleen alkuperäisessä kulmassa ja katso:
auto ei halutussa asennossa sisäkaarteessa; menossa ulos tieltä,
jolloin nopea korjaus ratilla ja autosta tuli yliohjaava ja elektroniikka
korjaa tilanteen ja komea kuvio piirretty tiehen.
Jäisellä tiellä on ilmeisesti varauduttava elektroniikan toimiin,
mitkä eivät olleet tälläisina aivan toivottuja.

  
  • Ihan täysin ei ajonvakautus vapauta järjen- tai ratinkäytöstä. Elektroniikka yrittää viedä autoa sinne minne pyörät näyttää. Kuljettajan täytyy pitää huoli siitä että pyörät näyttää oikeaan suuntaan.

      
  • Uusissa autoissa ajohallintajärjestelmien ja ABSjarrujen välillä
    suuria eroja eri autovalmistajien kesken.
    Kuvaamaasi tilannetta ei voi yleistää.
    Uusimmista parhaat toimivat suomen oloissa montakertaa
    paremmin, kuin esim 5-7 vuotta vanhat.
    Ainakin yhdessä etelä-eurooppalaisessa merkissä on ns.
    ajonhallintajärjestelmä, jonka ainakin suomen oloissa lähes
    vitsi.

      
  • Auto on muuten Audi ja vm 2005 ja kuskilla
    on kokemusta myös kilpavehkeistä, joten
    aivan aloittelija ei kyseessä ole


    [peekuu muokkasi tätä viestiä 12.12.2005 klo 22:02]
      
  • Kyllähän se joskus yllättää. Edellisellä Ooppelilla ajoin rajumman luokan piruetit tullessani liukkaasta rampista moottoritielle. Luistonesto nappasi mutkassa kiihdyttäessa kiinni ja auto lähti hetkeksi hanskasta, oma vastareaktioni tuli tietysti väärään aikaan/suuntaan ja korjausliike meni toiseltakin puolelta yli. No, en ihan osunut kaiteeseen...

    Näissä on kyllä jopa saman automerkin kesken isoja eroja.

      
  • Juu en minäkään osaa sanoa suoraa vastausta, mikä moisen aiheutti. Mutta eri merkkisten autojen järjestelmissä on suuriakin eroja. Voihan olla että tuollaisen voi aiheuttaa jokin vika/virhe järjestelmässä.
    Yhtenä neuvona vois sanoa että kannattaa tosiaan, järjestelmistä huolimatta, sovittaa ajotapansa keliin ja tilanteeseen sopivaksi. Toivottavasti Audi pysyy tiellä jatkossa! :wink:

      
  • Ajonhallinta järjestelmä ei osaa lukea kuljettajan ajatuksia vaan yrittää ohjata autoa etupyörien osoittamaan suuntaan. Fysiikan lakeja ei ainakaan nyky tiedoilla vielä pystytä rikkomaan, joten nykyisillä ajonestolaitteilla täytyy tyytyä vähempään. Oletan kyseissä tapauksessa olevan kysymys jommastakummasta tai jopa kummastakin.

      
  • Tässä on se kyseinen paradoksi;elektroniikka tekee
    työtä juuri tämän hetken mukaan eikä tiedä vielä tulevasta
    esim. kiristyykö kaarre,kitkan muutos ym.
    Tulevaisuudessa ehkä..

      
  • Mielestäni ainakin Audi A4:n -01 ajohallintajärjestelmä toimii loistavasti. Testasimme sitä rataoloissa aika hurjaan tyyliin. Ilmeisesti Passatissani on sama järjestelmä. Myös Honda Accord Tourerin ajohallintajärjestelmä antoi mukavasti siimaa, eikä puuttunut yliherkästi toimintaan.

    Ajoin viikko sitten Volvo S60:n kahta turbomallia ja kieltämättä toisesta puuttuva ajohallintajärjestelmä vaikutti rauhoittavasti ajotapaan. Toisella nelivetoisella 2,5 T:llä vasemmalle käännös meinasi mennä pitkäksi. Ajohallintajärjestelmä tuli avuksi. Autossa on kitkarenkaat ja mielestäni ne yhdessä ajohallinnan kanssa eivät toimineet parhaalla mahdollisella tavalla. Selvisin käännöksestä, mutta vain niukin naukin.

    Omalla nelivetoisella Passatillani pystyn tulemaan samaan paikkaan huomattavasti kovempaa jäisellä alustalla. Syynä on mielestäni se, että ajohallintajärjestelmä yhdistettynä hyväkuntoisiin nastarenkaisiin toimii paremmin yhteen. Myös rata-ajossa liukkaalla pinnalla nasta/ajohallinta- yhdistelmä toimii erinomaisesti. Liekö syynä nastarenkaiden antama "varoitus" ennen pidon menetystä? Minkälaisia kokemuksia muilla yhdistelmistä nasta/kitkarengas yhdessä ajohallinnan kanssa?

      
  • Lainaus:
    15.12.2005 klo 22:26 D-Power kirjoitti
    Liekö syynä nastarenkaiden antama "varoitus" ennen pidon menetystä? Minkälaisia kokemuksia muilla yhdistelmistä nasta/kitkarengas yhdessä ajohallinnan kanssa?


    Itse vaihdoin MB C:hen nastat kitkarenkaiden jälkeen, ja kokemukseni ovat samanlaiset kuin sinulla. Lumella ja sulalla ei tietenkään ole eroa, mutta jäisellä pinnalla yhdistelmä nastat + takaveto + ESP pelaa selvästi johdonmukaisemmin. Kitkoilla ajaessa systeemi nykii ja korjailee suuntaa jatkuvasti, nastoilla se tuntuu sallivan huomattavasti kovemman ajon, jopa pienet loivat luistot. Johtunee siitä, että nastoilla tuo pito on kuitenkin tasaisempi, järjestelmäthän on kuitenkin tehty kesäoloihin ja suuremmalle kitkalle pääasiassa.

    Kesällä olen kokeillut märällä asfaltilla ESP:n ominaisuuksia, ja sillä se toimii erinomaisesti. Nastarenkailla se pelaa jotakuinkin vastaavasti, mutta kitkoilla (siis silloin kun ollaan jäällä) se korjaa liian voimakkaasti. Varsinkin takavetoisessa MB:ssä ero on selvä, etuvetoisessa Pösössä järjestelmä tuntuu pelaavan loogisesti myös kitkoilla tai ainakin ero on pienempi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit