Onko kokemuksia rengaspaine tunnistimien toiminnasta! Miten toimii ja onko tarkka? Se näkyy olevan vakiona nykypäivän autoissa, ainakin joillain merkeillä.
En ole tutustunut, mutta yksi mahdollisuus voisi olla, että verrataan saman akselin renkaiden pyörimisnopeuksia, mitkä saadaan ABS-antureilta. Jos toisen renkaan paine on alhaisempi kuin toisen, niin käsittääkseni sen kehä on pienempi ja pyörii nopeampaa kuin toinen?
Ainakin Nokian renkaiden markkinoima Road Snoop-painevahti mittaa renkaan painetta renkaan sisälle tulevalla anturilla. Anturi kiinnitetään vanteeseen pannalla ja rengas tasapainotetaan uudestaan, jolloin kyseinen laite ei aiheuta epätasapainoa.
Toinen tapa (jota ainakin Renault käyttää) on laittaa venttiilinhattuun anturi, joka mittaa rengaspainetta (eroaa tavallisesta hatusta siten, että painaa venttiilin sielun auki). Huono puoli on, että hattu ei välttämättä ole täysin tiivis jolloin renkaasta karkaa paineet harakoille.
Eli on kyseenalaista tekniikkaa. Näyttää kuuluvan yleensä vakiona kesis sarjaan, talvi sarjalle tunnistimet ostettava erikseen. Kierros 400 tai yli. Harmi, ettei ollut kellään käyttäjä kokemuksia. Taidanpa kokeilla.
[bunker muokkasi tätä viestiä 07.01.2006 klo 16:10]
Itselläni on ollut molemmilla tavoilla toimiva rengaspaineenvaroitin. Vanhemmassa autossa oli vanteessa anturi, joka lähetti tietoa auton sisälokasuojassa olevaan anturiin. Paineen lisäksi tietoa tuli renkaan lämpötilasta. Huono puoli tässä systeemissä oli että anturit oli hankittava, joka vanteeseen n. 100 euroa kappale. Anturin patteri kestää n. viisi vuotta, eikö sitä pystynyt vaihtamaan erikseen joten taas 100 euroa per pyörä
Nykyisessä on renkaan pyörimis nopeuteen perustuva järjestelmä. Auto käyttää ABS antureita hyödyksi, joten systeemin hinta ei liene kovin korkea valmistajalle. Huonoina puolina on laitteen kalibrointi aina renkaan vaihdon yhteydessä, sekä ettei renkaan lämpötilasta saada enää tietoja. Hyvinä puolina vanteisiin ei tarvitse hankkia antureita.
Varuste on selvä turvavaruste ja uskon että parin vuoden kuluttua se on uusissa autoissa useammin esiintyvä varuste.
En ole tutustunut, mutta yksi mahdollisuus voisi olla, että verrataan saman akselin renkaiden pyörimisnopeuksia, mitkä saadaan ABS-antureilta. Jos toisen renkaan paine on alhaisempi kuin toisen, niin käsittääkseni sen kehä on pienempi ja pyörii nopeampaa kuin toinen?
Ainakin Nokian renkaiden markkinoima Road Snoop-painevahti mittaa renkaan painetta renkaan sisälle tulevalla anturilla. Anturi kiinnitetään vanteeseen pannalla ja rengas tasapainotetaan uudestaan, jolloin kyseinen laite ei aiheuta epätasapainoa.
Toinen tapa (jota ainakin Renault käyttää) on laittaa venttiilinhattuun anturi, joka mittaa rengaspainetta (eroaa tavallisesta hatusta siten, että painaa venttiilin sielun auki). Huono puoli on, että hattu ei välttämättä ole täysin tiivis jolloin renkaasta karkaa paineet harakoille.
Eli on kyseenalaista tekniikkaa. Näyttää kuuluvan yleensä vakiona kesis sarjaan, talvi sarjalle tunnistimet ostettava erikseen. Kierros 400 tai yli. Harmi, ettei ollut kellään käyttäjä kokemuksia. Taidanpa kokeilla.
Itselläni on ollut molemmilla tavoilla toimiva rengaspaineenvaroitin. Vanhemmassa autossa oli vanteessa anturi, joka lähetti tietoa auton sisälokasuojassa olevaan anturiin. Paineen lisäksi tietoa tuli renkaan lämpötilasta. Huono puoli tässä systeemissä oli että anturit oli hankittava, joka vanteeseen n. 100 euroa kappale. Anturin patteri kestää n. viisi vuotta, eikö sitä pystynyt vaihtamaan erikseen joten taas 100 euroa per pyörä
Nykyisessä on renkaan pyörimis nopeuteen perustuva järjestelmä. Auto käyttää ABS antureita hyödyksi, joten systeemin hinta ei liene kovin korkea valmistajalle. Huonoina puolina on laitteen kalibrointi aina renkaan vaihdon yhteydessä, sekä ettei renkaan lämpötilasta saada enää tietoja. Hyvinä puolina vanteisiin ei tarvitse hankkia antureita.
Varuste on selvä turvavaruste ja uskon että parin vuoden kuluttua se on uusissa autoissa useammin esiintyvä varuste.