Lexus IS:n automaatti

9 kommenttia

Millä tekniikalla mahtaa toimia kun kulutus on automaatilla pienempi kuin manuaalilla vai onko vain välitykset erilaiset? Eli onko perinteinen monentinmuuntimella toimiva vai joku Volkkarin DSG:n kaksoiskytkimen tyyppinen vai joku portaaton Audin Multitronicin tyyppinen? Lexukset ilmeisesti hyvin luotettavia, miten mahtaa olla tämän automaatin osalta. Rupeaa nimittäin jo pikkusen nyppimään tämä VAG konsernin tuotteiden luotettavuus. Kiinnostaisi tämä IS Lexus muutenkin, toki siinä on pienet takatilat ja peräkontti mutta riitää kahdelle mainiosti. Harmi kun dieseliin ei saa automaattia joten täytyisi ottaa bensaversio.

  
  • IS:n automaatti on perinteinen momentinmuuntimellinen. Kulutusero tulee välityksistä ja moottorinohjauksen tarkemmasta yhteensopivuudesta automaattilaatikkoon. Sikäli tämä vaihteisto on siis "turvallinen" valinta, mitään kauhean arkaa tekniikkaa siinä ei ole.

      
  • Niin, se taisi olla juuri TM:n artikkelissa maininta silloin uuden IS:n saapuessa markkinoille, kun toimittaja kysäisi Lexuksen insinööreiltä, miten automaatin kulutus on manuaalia pienempi... Vastaus oli lyhyt ja ytimekäs: "Tietokone vaihtaa fiksummin kuin ihminen." Tai jotenkin noin se vastaus meni... :smile:

      
  • Hiljakkoin IS-automaatin koeajaneena en voi kuin suositella. Kerta kaikkiaan loistava auto. Rahtusen kallis, mutta voittaa esim. BMW:n kolmosen mennen tullen.

      
  • Jos on halua sijoittaa autoon hiukan enemmän rahaa, niin IS-mallistoon tulee Suomessakin (tammikuussa?) tämä malli jossa on pari vaihdetta enemmän.

    http://www.lexus.fi/about_lexus/news_and_events/geneva_2007_isf.asp

    https://www.youtube.com/watch?v=AVjD1C1PEqQ

    https://www.youtube.com/watch?v=wspkrCSBi_0

      
  • Lainaus:
    10.05.2007 klo 12:24 olmi kirjoitti
    Jos on halua sijoittaa autoon hiukan enemmän rahaa, niin IS-mallistoon tulee Suomessakin (tammikuussa?) tämä malli jossa on pari vaihdetta enemmän.


    Tietääkös olmi, onko tuossa lukkoperää? Jos on, onko se aktiivilukko (esim Ferrari F360 & 430:ssa, sekä kahdessa viimeisessä M3:ssa oleva), vai normaalikitkalukko?

    Saako tuossa muusta mallistosta poiketen ESP:n kokonaan pois päältä? Onko vaihteistossa launch controllia?

    Jos siinä on lukko, ESP on kytkettävissä pois päältä, vaihteisto on myös käytännössä hyvä ja vetopito on toista maata normaalin IS:n kanssa, tuo voi olla vallan pätevä laite!

    Hienot oli äänet koneessa..

    [individual muokkasi tätä viestiä 10.05.2007 klo 14:46]
      
  • Lainaus:
    10.05.2007 klo 14:43 individual kirjoitti

    Tietääkös olmi, onko tuossa lukkoperää? Jos on, onko se aktiivilukko (esim Ferrari F360 & 430:ssa, sekä kahdessa viimeisessä M3:ssa oleva), vai normaalikitkalukko?

    Saako tuossa muusta mallistosta poiketen ESP:n kokonaan pois päältä? Onko vaihteistossa launch controllia?

    Jos siinä on lukko, ESP on kytkettävissä pois päältä, vaihteisto on myös käytännössä hyvä ja vetopito on toista maata normaalin IS:n kanssa, tuo voi olla vallan pätevä laite!

    Hienot oli äänet koneessa..


    En ole olmi, mutta vastaan silti.

    Vahvojen huhujen mukaan mekaanista lukkoa ei ole. Ilmeisesti Lexus koittaa tehdä sen, mihin kukaan ei ole pystynyt: saada elektroniikan toimimaan mekaanista ratkaisua paremmin. En usko, että onnistuvat.

    ESP:n (tai itse asiassa VDIM:n) saa pois päältä kaksivaiheisesti, eli sporttiasentoon ja OFF. 07-mallin kaikista IS:sistä saa muuten ajonvakautuksen kokonaan pois päältä pitämällä luistonestonappia vähän pidempään pohjassa.

    Jonkin asteinen launch control löytynee lopullisesta versiosta, koska vaihteistosta löytyy ohjauselektroniikkaa muutenkin aika reilusti.

      
  • Lainaus:
    10.05.2007 klo 15:43 kenesis kirjoitti

    En ole olmi, mutta vastaan silti.

    Vahvojen huhujen mukaan mekaanista lukkoa ei ole. Ilmeisesti Lexus koittaa tehdä sen, mihin kukaan ei ole pystynyt: saada elektroniikan toimimaan mekaanista ratkaisua paremmin. En usko, että onnistuvat.

    ESP:n (tai itse asiassa VDIM:n) saa pois päältä kaksivaiheisesti, eli sporttiasentoon ja OFF. 07-mallin kaikista IS:sistä saa muuten ajonvakautuksen kokonaan pois päältä pitämällä luistonestonappia vähän pidempään pohjassa.

    Jonkin asteinen launch control löytynee lopullisesta versiosta, koska vaihteistosta löytyy ohjauselektroniikkaa muutenkin aika reilusti.


    Kiitokset tiedoista!

    Tuo ei lupaa kovin hyvää yhdistettynä jo normaaliakin IS:ää vaivaaviin pito-ongelmiin. Lähinnä tuosta tulee sitten kilpailija uudelle C AMG:lle, ellei sitten uusi C AMG ole huomattavasti entistä parempi auto.

    Noita molempia yhdistää lukottomuus, iso painava moottori liian edessä, elektroniikan valjastaminen hokkuspokkus taikatempuksi pitoa haettaessa, hiukan viilattu tomaatti ja rutkasti tehoa. Tästä tuloksena on jenkkityylinen auto, joka on varttimaililla optimaalisissa olosuhteissa nopea, mutta siihen se sitten jääkin.

      
  • Tässä molemmat IS-F lehdistötiedotteet jotka on julkaistu, kaikki muu lienee spekulatiota.

    http://www.worldcarfans.com/news.cfm/newsid/2070109.015/country/jcf/Lexus/lexus-is-f-performance-sedan-unveiled

    http://www.worldcarfans.com/news.cfm/newsid/2070216.005/country/jcf/Lexus/lexus-is-f-to-make-european-debut

    Huomioitavia asioita ovat ainakin että vaihteiston luvataan olevan markkinoiden nopeimmin vaihtava ja se että huippunopeus on rajoitettu lukemaan 270 km/h.

      
  • Spekulaatiota ne on vielä tässä vaiheessa ne lehdistötiedotteetkin, jos ihan tarkkoja ollaan. "Vahvat huhut" tulevat tässä tapauksessa mm. Club Lexuksen flipside909:ltä, joka on näissä asioissa aika pitkälti sisäpiiriläinen. Luulen, että tietää asiasta enemmän kuin yksikään Lexuksen omista tiedottajista.

    http://www.clublexus.com/forums/showthread.php?t=265812&page=2

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit