Auto VW:n 1.9.Tdi Autom -04 ja on ollut vuoden aikana 10 kertaa takuuhuollossa oudon nykimisen vuoksi.
VIKA: Ajattaessa tasamaalla vakionopeudensäädiin päällä noin 80km/h (kierrokset n. 1800) auto nykäiseen ja heittää kierrokset hetkeksi 3000 - 4000rpm:än.
ILMENEMINEN: Yli 100km:n matkalla kerran ja yleensä vain kerran päivässä. Nykäisee kun on ajettu 10km tai vasta 300km päässä.
KORJAUKSET: Vakionopeussäädiin, moottorin ohjausyksikkö ja EGR-venttiili vaihdettu. Testeri ei näytä vikakoodeja. Autoa yritetty korjata kahdella merkkikorjaamolla ja myös maahantuojan verstaalla.
Huolto on nostanut kädet pystyyn ja myyjä ei ole valmis kompensoimaan syntyneitä kuluja vaihdossa.
Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Miten toimia tilanteessa?
Outoa, jos maahantuojan oma erikoiskorjaamo ei osaa auttaa. Itse olen ko. pajalla joutunut käymään ja kaikki hoitui erinomaisesti palvelua myöten. Onko korjaamo onnistunut paikantamaan vian? Kuulostaa meinaan kohtuullisen hankalalta todentaa ilman tuota 100 km:n ajoa.
Kysäise osoitteesta www.ultimatevw.com/keskustelu
Itsellä oli TDI Golfissa samaa ongelmaa ainakaan. Eli satunnaisesti kiihdytti vakionopeudensäätimellä n. 1s ajan. Vika esiintyi tosin niin harvoin, etten sitä jaksanut alkaa mitenkään erityisesti tutkituttamaan huollossa. Touranissa oli hieman vastaava ongelma, eli yhtäkkiä alkoi kiihdyttää ja vaihde tuntui olevankin vapaalla - tuossa tilaneessa tuli tietenkin kiire laittaa kytkin pohjaan, ettei moottori ota ylikierroksia. Tässä tapauksessa vika oli kytkimessä, joka oli jotain viallista erää ja vaihdettiin kampanjana uuteen.
Mutta tuommoisen vian todentaminen huollossa on todella työlästä, joten jos tehtaalta ei ole tullut selkeitä ohjeita, että tämä korjaantuu tällä ja tällä, niin tottakai tuon korjaamiseen menee tolkuttomasti aikaa. Varsinkin kun helposti asiakas vaatimalla vaatii tuota korjatuksi - tiedän itse tilanteen, kun omistin viime vuonna vielä monivikaisen Touranin joka vieraili korjaamolla reilut 30 kertaa vuoden sisään, kunnes sain sen vaihdettua viattomaan yksilöön.
Yksi vaihtoehto vianmäärityksessä on ajaa lenkki testeri kiinni autossa (huollossa on kannettavia testereitä tai sitten jos joku tuttu omistaa VAG-Com ohjelman ja kaapelin), ajossa tuo vika voisi ilmetä selkeämmin kuin hallissa testejä suorittamalla.
Siis miten?
...
...
Oikaisin hieman selityksessä
Vakkarilla ajaessa veto yhtikkiä hävisi ja moottori alkoi 'rynnätä' kuin vaihde olisi vapaalla. Tähän syyksi veikattiin viallista kaksoismassavauhtipyörää ja sen valmistusvirheen vuoksi vaurioita kytkimessä. Kytkin ja vauhtipyörä vaihdettiin. Sen jälkeen on tullut ajettua vasta pari tuhatta kilometriä, joten korjauksen toimivuudesta ei ole tietoa. Tosin vikakin esiintyi niin harvakseltaa, että sen todentaminen voi olla mahdotonta.