Naarmuja autopesusta

8 kommenttia

Kävin tuossa taannoin autopesussa. Pitkään mietin pesenkö itse vai vienkö harjapesuun. No vein sen sitten Tampereella Hervannan Shellille harjapesuun ja ajoin auton sieltä suoraan talliin kuivumaan. Yllätys olikin melkoinen kun huomasin että vasemman puolen lokasuojien reunoissa oli naarmuja, noin 25cm pitkiä, pari-kolme milliä leveitä ja useampi kappale. Toisella puolella oli punaisia "värjäytymiä", jotka kuitenkin irtosivat hankaamalla. Soitin huoltikselle josta neuvottiin tulla näyttämään auto ns. esimiehelle. En varmasti vieläkään tiedä, oliko se "esimies" mies vai nainen, mutta todella töykeä, jopa agressiivinen se oli. Ei voi kuulemma tulla naarmuja heidän pesussaan, koska "harjat ei oo alapäästä kiinni".
Faktat ovat kuitenkin nämä: Ostin auton noin kaksi viikkoa sitten, ja tutkin sen tarkasti. Tinkasin kaikista naarmuista jotka siinä jo oli. Nämä nyt puheena olevat naarmut syntyivät Shellin autopesussa.
En voi suositella kyseistä puljua kenellekään!
Soitin seuraavana päivänä firman vahinkoasioista vastaavalle henkilölle. Ensin hän kehotti kääntymään maahantuojan puoleen. Kun kerroin, että autoni on kymmenen vuotta vanha, kävi ilmi että hänen mielestään on normaalia että autopesussa tulee naarmuja. Ne kymmenvuotiaat autot vaan nyt on sellaisia. Että näin Shelllillä. Ai niin, parasta oli saamani pesupassi. Käytännössä sekin kai tarkoittaa että joka kuudes naarmutus ilmaiseksi!

  
  • Lainaus:
    30.01.2005 klo 00:29 peni kirjoitti
    Kävin tuossa taannoin autopesussa. Pitkään mietin pesenkö itse vai vienkö harjapesuun. No vein sen sitten Tampereella Hervannan Shellille harjapesuun ja ajoin auton sieltä suoraan talliin kuivumaan. Yllätys olikin melkoinen kun huomasin että vasemman puolen lokasuojien reunoissa oli naarmuja, noin 25cm pitkiä, pari-kolme milliä leveitä ja useampi kappale. Toisella puolella oli punaisia "värjäytymiä", jotka kuitenkin irtosivat hankaamalla. Soitin huoltikselle josta neuvottiin tulla näyttämään auto ns. esimiehelle. En varmasti vieläkään tiedä, oliko se "esimies" mies vai nainen, mutta todella töykeä, jopa agressiivinen se oli. Ei voi kuulemma tulla naarmuja heidän pesussaan, koska "harjat ei oo alapäästä kiinni".
    Faktat ovat kuitenkin nämä: Ostin auton noin kaksi viikkoa sitten, ja tutkin sen tarkasti. Tinkasin kaikista naarmuista jotka siinä jo oli. Nämä nyt puheena olevat naarmut syntyivät Shellin autopesussa.
    En voi suositella kyseistä puljua kenellekään!
    Soitin seuraavana päivänä firman vahinkoasioista vastaavalle henkilölle. Ensin hän kehotti kääntymään maahantuojan puoleen. Kun kerroin, että autoni on kymmenen vuotta vanha, kävi ilmi että hänen mielestään on normaalia että autopesussa tulee naarmuja. Ne kymmenvuotiaat autot vaan nyt on sellaisia. Että näin Shelllillä. Ai niin, parasta oli saamani pesupassi. Käytännössä sekin kai tarkoittaa että joka kuudes naarmutus ilmaiseksi!


    Olen jostain lukenut autoliikkeistä, jotka käsittelevät myytävät käytettynsä paksulla värivahalla, joka tehokkaasti peittää maalin himmentymät, pikkunaarmut ja jopa alkavan ruosteen. Ensimmäinen pesu sitten paljastaa totuuden. Onko autosi punainen - se värjäytymä saattaisi olla värivahan jäänteitä.

    Toivottavasti ei ole kuitenkaan tästä kysymys.

      
  • Tampereella Hervannan Shellillä, muilla tullut pesussa naarmuja autoonsa?

      
  • Ensin tuli mieleen, että ei tietenkään kannata viedä autoa autopesuun, jos naarmut häiritsee, mutta tässä ei tosin ollut siitä kyse.

    Itsekin luulisin että naarmut olivat autossa jo valmiiksi ja auto oli vain laitettu myyntiä varten kuntoon värivahalla. Omassa autossanikin kiinnitin ostaessa huomiota tosi hienokuntoiseen maaliin. Naarmuja tuli sitten näkyviin muutaman kuukauden kuluessa (tai ainakin luulen, että naarmut olivat jo valmiina, mutta peitettyinä). Itse olen vain pessyt käsin, varmaan konepesussa oli sen verran tehokkaampaa pesuainetta, että autoliikkeen meikkaukset lähtivät heti pois. Naarmut kyllä sai piiloon ihan hyvin uudestaan värivahalla+korjausväripuikolla (ainakin peruspunaisessa autossa).
    Millähän ne oli auton tuolla autokaupassa käsitellyt, onko jotain hyvin peittävää värivahaa?

      
  • Itse käyn Tampereelle piipahtaessani silloin tällöin Hervannan Shellillä autoa pesettämässä. Kokemukseni niin pesutuloksen kuin henkilökunnan ystävällisyydenkin suhteen ovat vain positiivisia.

    Itse asiassa Hervannan Shellillä on aina, jo edellisenkin kauppiaan, aikana on hyvin ystävällinen serviisi.

      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 14:40 PropJock kirjoitti
    Itse käyn Tampereelle piipahtaessani silloin tällöin Hervannan Shellillä autoa pesettämässä. Kokemukseni niin pesutuloksen kuin henkilökunnan ystävällisyydenkin suhteen ovat vain positiivisia.

    Itse asiassa Hervannan Shellillä on aina, jo edellisenkin kauppiaan, aikana on hyvin ystävällinen serviisi.


    Voi olla siis että Penillä oli huono tuuri tai että liikkeessä ei ollut mitään vikaa. Palvelussakin voisi olla joku ikävä sijainen tai joku ainoa ikävä siellä töissä oleva ihminen.

      
  • Lainaus:
    30.01.2005 klo 13:12 MatLog kirjoitti
    Olen jostain lukenut autoliikkeistä, jotka käsittelevät myytävät käytettynsä paksulla värivahalla, joka tehokkaasti peittää maalin himmentymät, pikkunaarmut ja jopa alkavan ruosteen. Ensimmäinen pesu sitten paljastaa totuuden. Onko autosi punainen - se värjäytymä saattaisi olla värivahan jäänteitä.
    Toivottavasti ei ole kuitenkaan tästä kysymys.



    Voipi hyvinkin olla tästä kysymys. Itselläni on vuosien takaa samanalaisia kokemuksia. Liikkeessä autossa oli hieno sininen maalipinta. Ensimmäisen konepesun jälkeen naarmuja enemmän ja vähemmän. Osa kaiken lisäksi sen suuntaisia, että eivät voineet mitenkään olla pesukoneesta peräisin, tuskinpa muutkaan. Eli värivahaa oli käytetty todella taidokkaasti!

    Jos pesukone autoa todellakin naarmuttaa, pitäisi samanlaisia naarmuja tulla useampaan peräkkäin pestyyn autoon. Ainakin nykyiset ns. pehmoharjat vaikuttavat niin hyvin puhdistuvilta ja likaa hylkiviltä, että naarmuuntuminen tässä keskustelussa esitetyllä tavalla on aika epätodennäköistä. Tuollaiset 25 cm pitkät ja 3 mm leveät naarmut viittaavat lähinnä kylkikosketukseen esim. johonkin sopivaan tolppaan. Luulisi pesukoneen tekemien naarmujen olevan kapeampia ja koko auton kyljen pituisia, eikä vain juuri lokasuojien kohdalla syntyneitä.

    [Jube muokkasi tätä viestiä 02.02.2005 klo 15:42]
      
  • Lainaus:
    30.01.2005 klo 00:29 peni kirjoitti
    Kävin tuossa taannoin autopesussa. Pitkään mietin pesenkö itse vai vienkö harjapesuun. No vein sen sitten Tampereella Hervannan Shellille harjapesuun ja ajoin auton sieltä suoraan talliin kuivumaan. Yllätys olikin melkoinen kun huomasin että vasemman puolen lokasuojien reunoissa oli naarmuja, noin 25cm pitkiä, pari-kolme milliä leveitä ja useampi kappale. Toisella puolella oli punaisia "värjäytymiä", jotka kuitenkin irtosivat hankaamalla... Käytännössä sekin kai tarkoittaa että joka kuudes naarmutus ilmaiseksi!


    Olen ollut siinä uskossa, ettei tuossa(kaan) huoltiksessa ole harjallista koneistoa, vaan varsinkin esim. kiveniskemistä rikkoutuneelle maalipinnalle vaarallinen ja tehoton korkeapainepesu. No oppia ikä kaikki.

    Itse en ole toistaiseksi pessyt ensimmäistäkään kertaa konepesussa, eikä maalipinnassakaan pitäisi olla kuin yksittäisiä iskemiä, mutta silti. Mitä olen oppinut omaa painepesuria käyttäessäni on, ettei puhdasta jälkeä tule ilman mekaanista kosketusta. Joku voi tietysti olla sitä mieltä, että kunnollisilla aineilla liottaminen ennen pesua hoitaa homman, ja ehkä niin onkin. Epäillä kuitenkin saa.

    Luulisin, että paras pesu Tampereella on uudella pesukadulla, jossa voi valita myös jonkinlaisia alustapesuja. On se pesu silti rasite autolle ja omistajalle, samoin kuin jos ei pestä. Uudet harjapesutkin lienevät hellävaraisempia kuin vanhat, mutta viikon/kahden välein tehdyn konepesun aiheuttamia kulutusvaurioita ei kai voi pitää täydellisenä yllätyksenä.

      
  • Lainaus:
    03.02.2005 klo 23:57 mikahe kirjoitti
    Itse en ole toistaiseksi pessyt ensimmäistäkään kertaa konepesussa, eikä maalipinnassakaan pitäisi olla kuin yksittäisiä iskemiä, mutta silti. Mitä olen oppinut omaa painepesuria käyttäessäni on, ettei puhdasta jälkeä tule ilman mekaanista kosketusta. Joku voi tietysti olla sitä mieltä, että kunnollisilla aineilla liottaminen ennen pesua hoitaa homman, ja ehkä niin onkin. Epäillä kuitenkin saa.

    Luulisin, että paras pesu Tampereella on uudella pesukadulla, jossa voi valita myös jonkinlaisia alustapesuja. On se pesu silti rasite autolle ja omistajalle, samoin kuin jos ei pestä. Uudet harjapesutkin lienevät hellävaraisempia kuin vanhat, mutta viikon/kahden välein tehdyn konepesun aiheuttamia kulutusvaurioita ei kai voi pitää täydellisenä yllätyksenä.


    Vaikuttaa siltä, että monilla huoltamoilla nuo pelkästään harjattomat koneet on korvattu ns. pehmoharjakoneilla, joissa voi valita joko harjattoman tai harjallisen pesun. Harjallisessakin pesussa auto pestään ensin edestakaisen liikkuvilla painesuihkuilla juuri karkean irtolian kuten hiekan irroittamiseksi, jotta harjat eivät maalipintaa naarmuttaisi. Tuskinpa käytetyt paineet niin kovia ovat, että ne irroittaisivat maalia kiveniskemien ympäriltä.

    Minkäänlainen kunnon puhdistus vaatii joka tapauksessa mainitsemaasi mekaanista hankausta. Ja siltikin pinta voi vielä tuntua santapaperilta. Pelkkien suihkujen pesutehon näkee esim. ikkunoista eli eivät puhdistu oikein mitenkään. Ja ylenpalttisella liuottimien käytöllä saa maalipinnasta pois vähätkin vahat.

    Pehmoharjat koostuvat ilmeisestikin jonkinlaisista mikrokuitusuikaleista samaan tapaan kuin nykyiset lattiamopitkin. Ne ovat pehmeitä ja ilmeisen hyvin likaa hylkiviä. Ainakaan vanhojen harjojen kaltaista harjasten päiden paakkuuntumista ja lian kasaantumista en ole havainnut.

    Olen itse vähitellen oppinut hyväksymään sen tosiasian, että auto on käytössä kuluva laite, myös ulkoisesti. Naarmuja ja muita kulumisen jälkiä ei vain voi välttää. Ja väitänpä, että ajo talviajan suola- ja kurasuihkussa ei ole autolle ainakaan sen hellävaraisempaa kuin harjapesu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit