Stirling

13 kommenttia

Stirling-moottori voisi olla erittäin varteenotettava vaihtoehto tulevaisuutta ajatellen. Muistaakseni Irlantilaisen munkin keksintö joka toimii jopa suoraan aurinkoenergialla. Ideana on kuuman ja kylmän vastakohta. Sylinterin yläpää on kuuma ja sylinterin alapää kylmä, kuumassa laajeneva ja kylmässä supistuva ilma eli vastakohtien ero saa moottorin toimimaan.

Moottori käyttää ulkopuolista lämmön lähdettä, polttoaineena voidaan käyttää jopa puupellettiä, bio- ja maakaasua, auringon lämpöä jne.

http://www.valt.helsinki.fi/staff/skahonen/Rihmasto/STIRLING.HTM
http://www.stirling-engine.de/

  
  • Stirling-moottorit käyvät hyvin erilaisten aggregaattien voimanlähteeksi, mutta autoon ei suoraan: toimintatapansa vuoksi reagointi "kaasuun" on hidasta. Ehkä hybridiautoihin akkujen lataajaksi??
    Ohessa muutamia periaatepiirroksia ja -animaatioita:
    http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/english/struct.htm

      
  • Tai sitten vaan mielumin polttokenno. Näyttää toimivan jo hyvin.

      
  • Stirling-kone ei välttämättä tarvitse kuin lämmintä kättä pyöriäkseen: http://www.stirlingengine.com/

      
  • Lainaus:
    05.04.2005 klo 14:01 AL- kirjoitti
    Tai sitten vaan mielumin polttokenno. Näyttää toimivan jo hyvin.

    Puntari kertoikin keksijästä.Lisätietona vielä, että keksintö tehtiin jo v. 1816. Kyllä se Stirling-moottorikin toimii hyvin, hiljaisella äänellä ja hyvällä hyötysuhteella. Jenkeissä käytetään Stirling-moottoreita mm. asuntoautojen ja -vaunujen sähkögeneraattoreiden pyörittäjinä ja lämmön lähteinä.

      
  • Niitä kokeiltiin muistaakseni 70-luvulla autoissa bussien-voimanlähteenä. Näyttäisi olevan 4/71 tuo TM:n numero.
    Moottorin hidas sisäinen kiihtyvyys on myös kaasuturbiinien ongelma ja niitäkin on kokeiltu moottoripyöristä rekkoihin.
    Sinänsä jos tehopainosuhteesta saadaan riittävä, ongelma on ratkaistavissa portaattomalla voimansiirrolla.

      
  • Löysin eilisenpäivän aikana Johannes Hintikan tekemän tutkimuksen eri voimalaitteitteista joita voidaan käyttää biokaasu tuotannossa sähkö-ja lämpöenergian tuottamiseen.

    Mielenkiintoisinta on laitteiden hinta. Polttomoottori on halvin koska niitä on saatavilla pilvin pimein aina käytetyistä alkaen. Paras se ei välttämättä ole, mutta juuri yleisyydellään ja helpoiten saatavuudellaan huomattavasti halvin. Hintaa sille kertyy tuollaiset 6000 - 12000 euroa.

    Solon V161 Stirling maksoi vuonna 2004 tehtaalla 24 900 euroa + alv ja rahti eli noin 31 000 euroa.

    Vastaavasti Gapstonen 30 kwh mikroturbiini vuonna 2001 maksoi noin 45 000 - 49 000 euroa. Greenviromentilta ostettaessa valmiina konttina 100 000 euroa alvin kanssa. Kirjottaja tosin ihmettelee mikroturbiinin 100 % hinnan nousua kolmessa vuodessa.

    Polttokennoista Siemensillä on valmis mikro-CHP konsepti biokaasulle. Voimalaitos kasataan 5 kw SOFC-polttokennoista eli voimala voidaan kasata helposti oikean kokoiseksi. Hinta ?

    Myös höyrykoneen valmistamiseen saa boilerin 5000 eurolla ja moottorin valupaketin 840 eurolla.

    Lähde: Johannes Hintikka, http://www.bdc-network.jypoly.fi/mikro_chp_report.pdf

      
  • Joku moottoreita enemmän tunteva voisi lukaista läpi seuraavan linkin

    http://www.new4stroke.com/

    Onko asiassa mitään perää, vai onko ko. hullu puolalainen keksinyt jotain oikeasti uutta ja mullistavaa polttomoottorin saralla...

      
  • .
    Polski on tosiaan innovoinut mielenkiintoisen värkin.
    En tosin keksi mitä hyötyä noista "venttiilimännistä" on tavanomaisen moottorin mekanismiin verrattuna.

    Lisäksi yksi ongelma on se, että imupuolen venttiilimäntä on vielä kaukana yläkuolokohdastaan sytytyshetken jälkeisen paineiskun aikana - luulisi olevan ongelmallista laakeroida se kestävästi kampeensa.

    Viisaammat jatkakoon!

    .

      
  • Näköjään uusi versio luistiventtiili-rakenteesta.
    Kuten sivuillakin kerrotaan, niin mäntämoottorien alkuaikona kokeiltiin erilaisia luistiventtililiratkaisuja. Pyörivillä luistiventtiileillä haluttiin aikoinaan minimoida edestakaisin liikkuvat osat ja saada moottorin maksimikierroslukua suuremmaksi. Kallis rakenne, tiiviys- ja kulumisongelmat tekivät luonnollista karsintaa nykyisen rakenteen hyväksi.
    Tavanomaisten venttiilien sekoamista suurilla kierroksilla on pyritty estämään myös pakko-ohjauksella. Siihen on ilmeisesti tälläkin rakenteella pyritty.
    Palotilan ja kanavien ihanteellisessa muotoilussa näyttäisi olevan erinomaisen paljon ongelmia.


      
  • Nämä erilaiset polttomoottorikeksinnöt ovat varmasti mielenkiintoisia, mutta eivät oikein sovi "Stirling-moottorit" -aiheen alle. Syy: Stirling-moottori ei ole polttomoottori, vaan saa voimansa lämpötilaeroista.

      
  • Nyt kun maailamlla alkaa vallita "sähköauto" buumi mutta akkujen ollessa edelleen liian painavia, niin voisi olla ainakin näin välivaiheessa viisaampaa sentaa autoihin stirling generaattori tekemään sähköä renkaissa oleville napamoottoreille. Näin saataisiin se stirlingmoottori käymään sille parhaalla tavalla. Varmasti vähäpäästöisempi tapa kuin nykyiset huonolla hyötysuhteella käyvät polttomoottorit. Eikös stirling saavuta jopa 50% hyötysuhteen? Bensa ja diesel ei taid tähän päästä.

      
  • Stirlingmoottori ei ehkä koskaan kehity autoon sopivan pieneksi.

    Ruotsalaiset ovat onnistuneet kehittämään sukellusvenekäyttöön täysin (?) äänettömän version ja muutenkin onnistuneen laitteen.

    Yksi veneistä on vuokrattuna USAn laivastolle miehistöineen päivineen harjoitusvastustajaksi jo kolmatta vuotta.Eikä sitä ole montaakaan kertaa havaittu huippuelekroniikasta huolimatta.

    Stirlingiä on kokeiltu mm paikallismoottoreina mutta hyötysuhde laskee jyrkästi kun kokoa yritetään pienentää.

      
  • Vain keksinnöt voidaan tietää paljon tästä moottoria. Mutta olen myös prototyyppi, koska he eivät tiedä kaikkea. Suunniteltu, moottori on 100 hv. Mutta se on todella väärin.Moottorissa on ... 250 hv

    Andrew :grin:

    image

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit