Bensiinin suorasuhkutus

1 kommentti

Olin väärässä ehdottaen tähän Mercedes Benz 300 SL mallia v. -54, jossa oli suora-8 ja bensan suoraruiskutus. Tämä oli jossain aikaisemmassa topicissa.

Ensimmäinen bensalla kaupalliseen tarkoitukseen ollut henkilöauto jossa tämä oli, on Gutbrod ja Goliath, Saksa. Borgward merkillä oli jokin osuus tähän myös. V. 1952 bensan suorasuihkutus oli hatunnostoinen temppu. Tekniikka ei ollut kehittynyt tarpeeksi jotta suorasuihkutus nimenomaan bensalla, olisi ollut kaikilta osin toimiva ja luotettava ratkaisu. Mitsubishi taisi olla merkki joka toi suorasuihkutuksen -90 luvun lopulla uudestaan laajempaan käyttöön, Carisma?

  
  • Jonkinlainen hämärä mielikuva minulla tästä olikin - taisin aikoinaan vastata, että 2-tahtimoottoreissa alettiin käyttää "samoihin aikoihin" suorasuihkutusta kuin MB omassa mallissaan. Kyseisessä Goliathissahan taisi olla kaksitahtimoottori. Minulla on "Uusi autokirja" (!) vuodelta 1961, jossa on kuvattu 2-tahtikoneen suorasuihkutuksen toimintaperiaate. Ongelmaksihan siinä muodostui, että ao. suorasuihkutussuutin suihkutti vain polttoainetta palotilaan, joten se 2-tahtisen alakerran ja sylinterin voiteluainekin oli saatava jotain kautta mukaan. Voiteluaine sumutettiin moottoriin imuilman seassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit