Subaru Legacy (AT):n nelivedon toteutus?

1 kommentti

Sattuisiko keneltäkään löytymään faktaa uuden Subaru Legacy automaatin nelivedon tekniikasta? Subarun omasta materiaalista, sen paremmin kuin Subaru Clubin palstankaan jutuista ei selkokieltä pahemmin löydy.

Subaru siis mainostaa autossa olevan keskitasauspyörästön yhteydessä voimaa jakavan komponentin. Toteutuksia eri varusteluvaihtoehdoissa on erilaisia. Ymmärsin tehtaan omasta materiaalista automaateissa käytetyn lamelleilla toteutettua LSD:tä, siellä sanotaan "centre LSD" lamellikomponentin kuvan yhteydessä. Toisaalta Subaru-kerhon palstalla väitetään kyseessä olevan viskolukon. Siis kumpi? Tai onhan viskolukkokin LSD, mutta ihan eri juttu.

Entäpä taka-akseli sitten? Hoidetaanko lukitus, tai väännön ohjaus pois sutivalta pyörältä, lamellilevy-LSD:llä vai VSD:llä (eli jarruttamalla sutivaa pyörää)? Subaru ei sano tästä mitään.

Subarun markkinointimateriaalissa:

Variable Torque Distribution AWD = etu- ja taka-akselien väännönjakoa ohjaava järjestelmä 3-litraisissa malleissa ja Suomeen tuotavissa 2.0R automaateissa. Mutta mistä tämä koostuu: tietokone + lamellilevy-LSD?

Active Torque Split AWD = 2-litraisissa automaateissa ilman VSD:tä. Lieneekö siis viskolukko? Suomeen tuotavissa kuitenkin vakiona VDS yhdistettynä ym. "fiinimpään" Variable Torque Distributioniin. Toisaalta manuaalivaihteisten yhteydessä sanotaan selvästi "viscous LSD". Onko "active" siis sähköistä ohjausta yhdistettynä viskolukkoon?

Viscous LSD = manuaalivaihteisten mallien keskitasauspyörästön viskolukko. Huom. eri asia kuin esim Honda CR-V:n kardaanille asennettu "viskokytkin".

LSD = Limited Slip Differential = yleisesti: vääntöä pois luistavalta akselilta jakava komponentti,joka voidaan toteuttaa monella eri tavalla. Subarun materiaalissa LSD:n yhteydessä näytetään aina lamellilevyjen kuvaa, mutta silti viskolukkoakin käytetään.

VSD = Vehicle Dynamics Control = luistonesto, joka jarrujen ohella ohjaa myös moottoria ja ainakin keskitasauspyörästän lukkoa. Saatavana vain automaatteihin.

http://www.subaru-global.com/08legacy_transmission.html

http://www.subaru-global.com/awd_torque_lsd.html

[PropJock muokkasi tätä viestiä 08.08.2007 klo 11:46]
  
  • Jahah, vastaan osittain omaan kysymykseeni.

    http://www.familycar.com/RoadTests/SubaruOutback/

    "The new VTD automatic transmission uses an electronically controlled hydraulic transfer clutch that works with a planetary gear-type center differential to control power distribution between the front and rear wheels. In steady state driving, the power is split 45 percent front and 55 percent rear.

    The VDC system monitors vehicle stability by measuring steering angle, yaw rate and individual wheel speed. Using that input data, VDC can tell whether the car is going where the driver is steering it, detecting and correcting understeer (front-wheel drift) and oversteer (rear-wheel drift). Under certain oversteer conditions, VDC can direct the all-wheel drive system to transfer more power to the front wheels. "

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit