Olen hankkimassa k.o. autoa vm. 1999 (lyhyt malli). Millaisia kokemuksia moottorin ja auton kestävyydestä? Riittääkö moottorissa teho myös vaunua olisi tarkoitus vetää. Kulutus kiinnostaa myös.
Olen hankkimassa k.o. autoa vm. 1999 (lyhyt malli). Millaisia kokemuksia moottorin ja auton kestävyydestä? Riittääkö moottorissa teho myös vaunua olisi tarkoitus vetää. Kulutus kiinnostaa myös.
Itse olen ajanut tuollaisen, tutun Transporterilla 1,9 TDi 75 kw. Sillä oli ajettu yli 200tkm, autosta oli hävinnyt tehoja jonkun verran, itse asiassa aika paljonkin. Kyllä se todennäköisesti vaunua jaksaa vetää mutta ylämäissä vauhti kyllä hidastuu, ainakin tässä yksilössä. Vikoja tässä Transporterissa ei ollut ainakaan kauhean paljon. Transporterin/Caravellen automaattivaihteistot ovat aika paljon hajoilleet, ainakin yhdellä toisella tutullani ja muutamilla taksikuskeilla.
Nämä minä lainasin Helsingin Sanomien "vikatiedoista":
Volkswagen Transporter
yli 200 000 kilometriä ajetuissa dieseleissä esiintyy hehkukammioiden halkeamisia ja kansivikoja etuakselistossa väljää vaihteistovikoja vesipumppuvikoja tuulilasinpyyhinmekanismin vikoja etujarrulevyt ruostuvat ovien lukot reistailevat korin pystysaumoissa ruostetta pieni moottori kovilla isossa autossa
Johdanto Volkswagen Transporter on Suomen toiseksi myydyin pakettiauto, joten se on varmasti lähes jokaiselle tuttu. Transporterin sisarmalli Caravelle, on tullut monelle tutuksi taksina- toisin sanoen Transporter on siis pakettiauto kun taas Caravelle on minibussi. Transporterin kilpailijoita ovat mm. Toyota Hiace, Ford Transit, Fiat Ducato ja Opel Vivaro.
Tilat Ensiksi täytyy kiivetä Transporteriin, kuskin pitää ottaa ratista kiinni että pääsee ylös. Pelkääjän puolella on helpompi päästä ylös tartuntakahvojen ansiosta. Volkswagenin kuskinistuin on melko hyvä, siitä ylettyy hyvin hallintalaitteisiin ja siinä saa hyvän ajoasennon. Ainoastaan vaihdetta vaihdettaessa esimerkiksi neloselle tai vitoselle, saa oikein keskittyä ettei ota matkustajan polvesta kiinni. Vaihdekepin sijoitusta voisi siis ehkä miettiä uudelleen tai saada enemmän tilaa ohjaamoon ettei tarvitse kosketella matkustajan polvea. Tällainen tilanne on silloin jos on kuski+ 2 matkustajaa autossa. Matkustajilla on kohtalaisesti tilaa, ehkä voisi olla hieman enemmän, mutta kyllä siinä mahtuu olemaan. Matkustajan penkit ovat ihan kohtalaiset, niissä ei ole muuten valittamista paitsi että ne ovat tyypilliset pakettiauton penkit, joiden istuinasentoa ei kovinkaan paljon voi muuttaa... Volkkarissa on melko pitkä tavaratila, jonne mahtuu kohtalaisesti tavaraa. Volkkarin tavaratila voisi olla hieman korkeampi mutta hyvä näinkin. "Takaovi" aukeaa ylös ja siitä mahtuu hyvin tavaraa samoin kuin liukuovestakin.
Moottori ja jarrut Transporter kiihtyy sataseen hyvin, päihittäen suurimman osan kilpailijoistaan. Nelosella ohitukset sujuvat hyvin, se päihittää siinä kilpailijansa. Vitosella ohitukset ovatkin sitten keskikastia. Volkswagenissa löytyy hyvän dieselin ansiosta vääntöä mukavasti, joten kaupunkiajo sujuu mallikkaasti. Jarru- ja muut polkimet ovat mukavia käyttää, tosin jarrut saisivat olla tehokkaammat jarrutusmatkojen venyessä hieman pidemmäksi kuin muilla kilpailijoilla- tosin Hiace ja Ducato venyvät vieläkin pidempään. Sama juttu kuormallakin. Volkkari kuluttaa keskimäärin vähemmän kuin kilpailijansa kaupunkiajossa. Maantieajossa Volkkari vie todella vähän, ainoastaan Opel Vivaron ollessa nuukempi.
Ajettavuus Volkswagenia on uskomattoman helppoa ajaa, mukavaa kaupungissa, mukavaa maantiellä ja melkein missä vain. Kuormallakin ajo sujuu varsin mukavasti. Vähän kovempaakin ajettaessa Volkswagen käyttäytyy melko hyvin, eikä se kallistelekaan kovinkaan paljoa. Jousitus on mukava niin kuormattuna kuin kuormaamattomanakin.
Melu, ylläpitokulut, valot ja näkyvyys Maantieajossa Transporterin moottorin ääni kuuluu selvästi ja terävästi. Saa puhua melko kovaa jos haluaa että reunimmaisinkin matkustaja kuulee mitä kuskilla on sanottavana. Volkkari meluaa tietysti myös kiihdytyksissä. Muualta autosta kuin moottorista ei melua kuulu, alustakaan pidä mitään ääntä, jolloin moottorin ääni tietysti korostuu. Volkswagenissa on keskimääräistä hieman suuremmat ylläpitokulut mutta se ei ole niin vakavaa, kun huollossa sen tarvitsee käydä vain neljä kertaa Fiat Ducaton vieraillessa pajalla kahdeksan kertaa samassa ajassa! Koeajoautossa oli todella hyvät lisävalot, joten en tiedä millaiset valot niissä on vakiona. TM:n testin mukaan Volkkarissa on melko hyvät valot. Transporterin ohjaamosta näkee hyvin mitä liikenteessä tapahtuu edessä joten sieltä on helppo ennakoida (sama juttu useimmissa muissakin pakettiautoissa). Volkkarin peilit ajavat asiaansakin kohtalaisesti. Volkkarista näkyy taaksekin hyvin pakettiautoksi, mutta toivoisin silti hieman isompia ikkunoita Transportteriin.
Loppusanat Volkswagen Transporter on hyvä paku. Ajettavuus on loistava, kulutus on pieni, tilaa löytyy ja suorituskykykin on hyvä. Ainoa "oikea" harmi on melu. Joten voisin sanoa Transporterin olevan harvinaisen hyvä työkaveri.
Itse olen ajanut tuollaisen, tutun Transporterilla 1,9 TDi 75 kw. Sillä oli ajettu yli 200tkm, autosta oli hävinnyt tehoja jonkun verran, itse asiassa aika paljonkin. Kyllä se todennäköisesti vaunua jaksaa vetää mutta ylämäissä vauhti kyllä hidastuu, ainakin tässä yksilössä. Vikoja tässä Transporterissa ei ollut ainakaan kauhean paljon. Transporterin/Caravellen automaattivaihteistot ovat aika paljon hajoilleet, ainakin yhdellä toisella tutullani ja muutamilla taksikuskeilla.
Nämä minä lainasin Helsingin Sanomien "vikatiedoista":
Volkswagen Transporter
yli 200 000 kilometriä ajetuissa dieseleissä esiintyy hehkukammioiden halkeamisia ja kansivikoja
etuakselistossa väljää
vaihteistovikoja
vesipumppuvikoja
tuulilasinpyyhinmekanismin vikoja
etujarrulevyt ruostuvat
ovien lukot reistailevat
korin pystysaumoissa ruostetta
pieni moottori kovilla isossa autossa
Vielä tämmöinen jos kiinnostaa:
VOLKSWAGEN TRANSPORTER 2,5 TDi -01
Hinta (uutena):n.30000
Pituus: 5,189m Leveys: 1,840m Korkeus: 1,940m
Paino: 1790kg Kokonaismassa: 2800kg Kantavuus:1010kg
Perävaunumassa jarruin:2000kg
Polttoainesäiliö:80l
Moottori:rivi5 Iskutilavuus:2461cm³
Suurin ahtopaine:1,0bar Ventiilit:10kpl
Teho:75kW(102hv)3500r/min Vääntömomentti:250Nm 1900-2300r/min
Rengaskoko:205/65 R15 Huippunopeus:n.150km/h Kiihtyvyys 0-100km/h:15,5s
Johdanto
Volkswagen Transporter on Suomen toiseksi myydyin pakettiauto, joten se on varmasti lähes jokaiselle tuttu. Transporterin sisarmalli Caravelle, on tullut monelle tutuksi taksina- toisin sanoen Transporter on siis pakettiauto kun taas Caravelle on minibussi. Transporterin kilpailijoita ovat mm. Toyota Hiace, Ford Transit, Fiat Ducato ja Opel Vivaro.
Tilat
Ensiksi täytyy kiivetä Transporteriin, kuskin pitää ottaa ratista kiinni että pääsee ylös. Pelkääjän puolella on helpompi päästä ylös tartuntakahvojen ansiosta. Volkswagenin kuskinistuin on melko hyvä, siitä ylettyy hyvin hallintalaitteisiin ja siinä saa hyvän ajoasennon. Ainoastaan vaihdetta vaihdettaessa esimerkiksi neloselle tai vitoselle, saa oikein keskittyä ettei ota matkustajan polvesta kiinni. Vaihdekepin sijoitusta voisi siis ehkä miettiä uudelleen tai saada enemmän tilaa ohjaamoon ettei tarvitse kosketella matkustajan polvea. Tällainen tilanne on silloin jos on kuski+ 2 matkustajaa autossa. Matkustajilla on kohtalaisesti tilaa, ehkä voisi olla hieman enemmän, mutta kyllä siinä mahtuu olemaan. Matkustajan penkit ovat ihan kohtalaiset, niissä ei ole muuten valittamista paitsi että ne ovat tyypilliset pakettiauton penkit, joiden istuinasentoa ei kovinkaan paljon voi muuttaa... Volkkarissa on melko pitkä tavaratila, jonne mahtuu kohtalaisesti tavaraa. Volkkarin tavaratila voisi olla hieman korkeampi mutta hyvä näinkin. "Takaovi" aukeaa ylös ja siitä mahtuu hyvin tavaraa samoin kuin liukuovestakin.
Moottori ja jarrut
Transporter kiihtyy sataseen hyvin, päihittäen suurimman osan kilpailijoistaan. Nelosella ohitukset sujuvat hyvin, se päihittää siinä kilpailijansa. Vitosella ohitukset ovatkin sitten keskikastia. Volkswagenissa löytyy hyvän dieselin ansiosta vääntöä mukavasti, joten kaupunkiajo sujuu mallikkaasti. Jarru- ja muut polkimet ovat mukavia käyttää, tosin jarrut saisivat olla tehokkaammat jarrutusmatkojen venyessä hieman pidemmäksi kuin muilla kilpailijoilla- tosin Hiace ja Ducato venyvät vieläkin pidempään. Sama juttu kuormallakin. Volkkari kuluttaa keskimäärin vähemmän kuin kilpailijansa kaupunkiajossa. Maantieajossa Volkkari vie todella vähän, ainoastaan Opel Vivaron ollessa nuukempi.
Ajettavuus
Volkswagenia on uskomattoman helppoa ajaa, mukavaa kaupungissa, mukavaa maantiellä ja melkein missä vain. Kuormallakin ajo sujuu varsin mukavasti. Vähän kovempaakin ajettaessa Volkswagen käyttäytyy melko hyvin, eikä se kallistelekaan kovinkaan paljoa. Jousitus on mukava niin kuormattuna kuin kuormaamattomanakin.
Melu, ylläpitokulut, valot ja näkyvyys
Maantieajossa Transporterin moottorin ääni kuuluu selvästi ja terävästi. Saa puhua melko kovaa jos haluaa että reunimmaisinkin matkustaja kuulee mitä kuskilla on sanottavana. Volkkari meluaa tietysti myös kiihdytyksissä. Muualta autosta kuin moottorista ei melua kuulu, alustakaan pidä mitään ääntä, jolloin moottorin ääni tietysti korostuu. Volkswagenissa on keskimääräistä hieman suuremmat ylläpitokulut mutta se ei ole niin vakavaa, kun huollossa sen tarvitsee käydä vain neljä kertaa Fiat Ducaton vieraillessa pajalla kahdeksan kertaa samassa ajassa! Koeajoautossa oli todella hyvät lisävalot, joten en tiedä millaiset valot niissä on vakiona. TM:n testin mukaan Volkkarissa on melko hyvät valot. Transporterin ohjaamosta näkee hyvin mitä liikenteessä tapahtuu edessä joten sieltä on helppo ennakoida (sama juttu useimmissa muissakin pakettiautoissa). Volkkarin peilit ajavat asiaansakin kohtalaisesti. Volkkarista näkyy taaksekin hyvin pakettiautoksi, mutta toivoisin silti hieman isompia ikkunoita Transportteriin.
Loppusanat
Volkswagen Transporter on hyvä paku. Ajettavuus on loistava, kulutus on pieni, tilaa löytyy ja suorituskykykin on hyvä. Ainoa "oikea" harmi on melu. Joten voisin sanoa Transporterin olevan harvinaisen hyvä työkaveri.
+AJETTAVUUS
+KULUTUS
+SUORITUSKYKY
-MELU
****+