Mercedes-Bench ongelmat

13 kommenttia

Usein kuulee sanottavan, että mersu ruostuu keskinmääräistä helpommin ja mersun moottori on niin herkkä, että sitä ei edes uskalla vilkaista.



Onko näissä väitteissä mitää perää vai ovatko ne huhupuheita?

  
  • Se on muuten Mercedes-Benz, mikäli tarkoitit sitä saksalaista premium-automerkkiä...



    Kun nyt joku ensin määrittelesi, että mikä on keskimääräisesti ruostuva ja mistä moottorista on kysymys, vai meinaatko ihan jokaikistä Mersun valmistamaa moottoria?



    Oma mielipiteeni on, että ei ruostu keskimääräistä helpommin ja uskaltaa vilkaista.

      
  • Aivan oikein, siis Mercedes-Benz ei Bench.



    E-sarjan ovet kuulema ruostuvat herkästi ja saman valmistajan BlueEfficiency-moottoreissa olisi tyyppivikoja.



    Mobilisti-lehdessä oli myös aikoinaan juttua mersun herkästä moottorista.



    Ei kuulema uskalla edes konepeltiä avata, koska moottori voi ruveta temppuilemaan. ;D

      
  • Essonbaari... joillain jutuilla saattaakin olla perää, mutta isoksi osaksi täyttä tuubaa

    _________________________
    http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
      
  • vkassi:

    Usein kuulee sanottavan, että mersu ruostuu keskinmääräistä helpommin ja mersun moottori on niin herkkä, että sitä ei edes uskalla vilkaista.
    Onko näissä väitteissä mitää perää vai ovatko ne huhupuheita?


    Ei mitään hätää, mersu on laatuauto niinkuin aina, ei ruostu erikosen nopeasti, mielestäni päinvastoin, ei ole moottorissa mitään salaperäistä, avaa kansi ja tutki ihan rauhassa, jos työkaluin lähdet mersun moottoria säätelemään se on asia erikseen.

      
  • Ennen kuin aloittajan kysymykseen voi vastata, voisitko täsmentää:



    Minkä korimallin, minkä vuosikerran mikä moottoriversio?

      
  • vkassi:

    E-sarjan ovet kuulema ruostuvat herkästi...


    Puhutaanko nyt 90-luvun, 00-luvun vai 10-luvun E-sarjasta?



    vkassi:

    ja saman valmistajan BlueEfficiency-moottoreissa olisi tyyppivikoja.


    Bensa vai diesel? Nelikko vai kuutonen?



    Kiusallani sua vedätän, että huomaisit, ettei sellaista asiaa kuin luotettava tai epäluotettava automerkki ole olemassakaan, valmistusmaasta puhumattakaan.



    Viat osuvat niihin autoihin, joihin viallista osaa on asennettu.



    Kaupallisen alan lehdissä uutisoitu BE nelosdieselien suutinongelma maksoi Daimlerille noin puoli miljardia euroa. Mites se bensaMersulla ajavaa heilauttaa?



    W210 korimalli ruostui luvattoman nopeasti ja mm. ovia vaihdettiin ja maalattiin takuuseen paljon. Onko tämä edeltäneen W124 kuskin tai seuranneen W211:n kuskin ongelma? Mitä tästä voi päätellä uudesta Mersusta nyt, kun noista kolmesta uusimmankin valmistus on päättynyt jo viime vuosikymmenellä?



    Mulla on Mersu, mutta en tiedä onko se kysymältäsi ajanjaksolta. Samaan koriin on ruuvattu erilaisia dieseleitä, ja uutiskynnyksen ylittäneestä suutinhärdellistä, samoin kuin joidenkin moottorien jakoketjun venymisestä en ole huolissani, koska omassani on eri moottori. Ruostumisesta ei mitään havaintoa, kun koko alusta on muoviin käärittynä ja mistä minä tiedän mitä siellä alla on. Tai ei ehkä enää ole?



    Käytettynä ulkomailta ostamassani autossa on koritakuuta jäljellä vielä yli 25 vuotta, joten en aio menettä yöuniani tuon vuoksi. Ja vaikka konetilassa koliseekin vanha taksidiesel, on varalta myös MobiloLife huolto- ja tiepalvelua vuosikymmeniksi kunhan vain auto huolletaan ajallaan.



    Jos pelottaa, vältä OM651 kaksiturboisia versioita vielä hetki, että nähdään mistä ne on tehty.

      
  • vkassi:

    Ei kuulema uskalla edes konepeltiä avata, koska moottori voi ruveta temppuilemaan. ;D


    Moottoria en ole kopeloinut, kun ei ole ollut tarvetta.



    Mutta yhtä sun toista pikku näperrystä siellä täällä tehtyäni olen saanut vahvistusta käsitykselleni, että Volvomiehelle joka on polttanut kääminsä nykyVolvojen ääliömäisiin rakenteisiin on ainakin W204 ihan siedettävä vaihtoehto, vaikkei Volvo olekaan.



    Nykyautoissa tekniikalle varattu tila minimoidaan käyttäjän hyväksi, joten enää ei voi jäädä 740 kaltaista työtilaa asentajalle. Mutta ainakaan vielä en ole löytänyt paikkaa, jossa vioittuneen tai loppuun kuluneen osan vaihtamiseksi pitäisi MuoviVolvon tavoin ensin purkaa metrin säteeltä muovia pois työkohteen nähdäkseen, eikä 2 € osan hajottua tarvi ostaa yhdeksi klimpiksi valettua kasaa osia 200 € hintaan.



    Kuten tekstistä näkee, en ostanut ensimmäistä Mersuani sen ylivoimaisen paremmuuden toivossa, vaan hermostuttuani pelkästään valmistuksen ehdoilla suunniteltuihin rakenteisiin, jotka näyttävät keskisormea kotitallin huoltomiehelle.

      
  • 740GLE kirjoitti;



    "Minkä korimallin, minkä vuosimallin mikä moottoriversio"



    "Puhutaanko nyt 90-luvun, 00-luvun vai 10-luvun E-sarjasta?"



    "Bensa vai diesel? Nelikko vai kutonen?"



    Olen nähnyt eräässä E-sarjan mersussa ruostuneet oven alareunat ja tämä oli melko uusi jos viisi vuotta vanhaa autoa voi sellaiseksi sanoa ja kuullut, että vastaavia tapauksia on muitakin.

    Sen lisäksi olen lukenut autolehdistä, että mersuissa esiintyy aika usein ruostetta.





    Auto Bild-lehdessä oli myös juttua taannoin jossa kerrottiin, että mersun moottoreissa olisi ollut jotain ongelmia laadun suhteen ja tässä artikkelissa vähemmän tyytyväinen-muistaakseni saksalainen-omistaja kertoi kalliista remonteista mitä hänen uuteen autoon oli tehty.





    Tälläisistä asioista johtuen tuli mieleen kysyä tätä juttua myös tältä forumilta.





    Ps; olen itse sitä mieltä, että mersu on aina mersu eli laatuauto, mutta ei täydellinen niinkuin ei mikään muukaan merkki.



      
  • 740 GLE:


    Moottoria en ole kopeloinut, kun ei ole ollut tarvetta.

    Mutta yhtä sun toista pikku näperrystä siellä täällä tehtyäni olen saanut vahvistusta käsitykselleni, että Volvomiehelle joka on polttanut kääminsä nykyVolvojen ääliömäisiin rakenteisiin on ainakin W204 ihan siedettävä vaihtoehto, vaikkei Volvo olekaan.

    Nykyautoissa tekniikalle varattu tila minimoidaan käyttäjän hyväksi, joten enää ei voi jäädä 740 kaltaista työtilaa asentajalle. Mutta ainakaan vielä en ole löytänyt paikkaa, jossa vioittuneen tai loppuun kuluneen osan vaihtamiseksi pitäisi MuoviVolvon tavoin ensin purkaa metrin säteeltä muovia pois työkohteen nähdäkseen, eikä 2 € osan hajottua tarvi ostaa yhdeksi klimpiksi valettua kasaa osia 200 € hintaan.






    Niin, viittasin tähän Mobilisti-lehden mersu-artikkeliin ja tämä kyseinen mersu oli muistaakseni 70-luvun tuote eli ajalta jolloin auto pystyi vielä itsekin korjaamaan ja siinä artikkelissa auton omistija valitteli mersun moottorin herkkyyttä.







    MuoviVolvo on kyllä kuvaava sana kun vilkaisee Volvo S80:in moottoritilaan, mutta eiköhän moottori ole nykyään kaikissa muissakin merkeissä ainakin melkein yhtä perusteellisesti muovikansilla suojattu.



      
  • Kyllä mersulla oli ongelmia aiemmin ainakin E-sarjan ovien ja takaluukun kansien ruostumisen suhteen mutta tehdas/maahantuoja on varmaan hoitanut nuo ongelmat kuntoon. Kaikki uudemmat autot on "muovitettu" niin konehuoneista kun myös alustoistaan nykyään ja huoltoa varten noita joutuu poistamaan jokaisesta.

      
  • vkassi:

    Olen nähnyt eräässä E-sarjan mersussa ruostuneet oven alareunat ja tämä oli melko uusi jos viisi vuotta vanhaa autoa voi sellaiseksi sanoa ja kuullut, että vastaavia tapauksia on muitakin.


    Mitään Audia tai Volvoa on turha odottaa, koska ainakin vielä 5 vuotta sitten korit vain sinkkifosfatoitiin, mutta EI galvanoitu kestävimpien korien tapaan. En tiedä muuttaako 2009 tuotantoon tullut W212 E-malli asiaa?



    1995 - 2002 W210 ns. "Väyrynen" oli jo 10 vuotta sitten legendaarisen kuuluisa ruosteherkkyydestään. Nelisen vuotta sitten yritin ostaa sellaisen perheen kakkosautoksi, mutta päädyin samassa hintaluokassa V70 Classiciin. Jokainen tekee toki omat valintansa.



    Väyrysen vuoksi Mersulle tuli ruosteongelmista lunta tupaan niin lujaa, että prosessien muuttamisen lisäksi seuraajan W211 jossain vaiheessa (tarkista, voi olla eroja) tuli mukaan peräti 30 vuoden koritakuu. Tämä korimalli oli tuotannossa 2002 - 2009. Näiden nelosdieselit ovat kestävyydeltään hyvämaineisia, mutta eivät mitään talouskoneita.



    W211 sai faceliftin 2007 ja omallakin ostoslistallani oli vielä 2 kk ennen Ceen tilaamista S211 (eli farkku). Tuon korin näkee jo katukuvassakin kestävän edeltäjäänsä paremmin, mutta en osaa arvioida kuinka paljon paremmin.



    S211 kiehtoi Volvomiestä, koska ilmajousitus takana kantaa täyteenkin ladatun ISON tavaratilan. Kulutuksen ja suorituskyvyn suhde on hieman pielessä, mutta se ei ole Volvomiehelle mitään uutta. Ajettavuus pitkäakselivälisen takavetoisen rauhallisen helppo, mutta ei vähääkään urheilullinen. Mukavat tilat, hyvä lämmitys, kokoonsa nähden ketterä. Ihan kuin 740 voisi olla 20 vuotta uudempana?



    W/S211 faceliftiin paranneltiin muutamia alkuperäisen mallin huteja, mm. SBC sähköjarru.



    W212 tuli 2009 ja vasta ensimmäiset ovat vapautumassa 3 vuoden välein vaihtavilta. Korista ei muuta sanottavaa, kuin että mukavuus nousee taas ajan tasalle ja tämä on kivempi ajaa.



    vkassi:

    Auto Bild-lehdessä oli myös juttua taannoin jossa kerrottiin, että mersun moottoreissa olisi ollut jotain ongelmia laadun suhteen ja tässä artikkelissa vähemmän tyytyväinen-muistaakseni saksalainen-omistaja kertoi kalliista remonteista mitä hänen uuteen autoon oli tehty.


    2009 vaihtui nelosdiesel uudeksi BlueEfficiency moottoriksi, jonka normikulutuslukematkin aivan nykypäivää. Vanhassa koneessa 200 CDI on 220:n softalla kuristettu versio. Uudessa 200 CDI:ssä on uusi kone yhdellä turbolla mutta 220 CDI on softakuristettu kaksiturboinen 250 CDI. So far so good, mutta:



    Samalla vaihtui ruiskuvehkeet Boschilta Delphiin ja suuttimia kilahteli enemmän kuin laki sallii. Kauppalehdestä luin vasta Daimlerin laskeneen polttaneensa puoli miljardia euroa tässä kuprussa. Korjaus on olemassa ja koskee myös vanhoja autoja takuuna.



    Täysin palvelleen taksin kilometreillä saattaa nokkaketju alkaa äännellä. Epäilys kohdistuu kiristimeen, joka pamauttaa ketjun liian tiukalle pakkaskäynnistyksessä korkean öljynpaineen vuoksi? Korjaus on tähänkin tiedossa, mutta en tiedä millä edellytyksellä se asennetaan takuuseen?



    Ylläolevista löytyy netistä lisää.



    En edes teeskentele laskemoineeni että ensimmäinen W204 Cee on myös viimeinen vanhan luotettavamman nelosdieselin tuotantovuosi, vaan myönnän että uudempi BE moottorinen Cee oli minulle kallis.



    E-sarjassa ei tätä valintaa ole, vaan taksidiesel uusiutui samalla kuin korimallikin.



    vkassi:


    Tälläisistä asioista johtuen tuli mieleen kysyä tätä juttua myös tältä forumilta.

    Ps; olen itse sitä mieltä, että mersu on aina mersu eli laatuauto, mutta ei täydellinen niinkuin ei mikään muukaan merkki.


    Kysy lisää suomalaisella mesefoorumilla, josta löytyy oikeita asiantuntijoita, eikä vain heidän havaintojaan, joita parhaani mukaan toistan.



    Mersuun kuuluu illuusio autosta, jota ei ole koottu osista vaan kaiverrettu täyteisestä graniitilohkareesta.



    Valitettavasti graniittilohkarekin vaatii välillä korjaamista.

      
  • vkassi:

    MuoviVolvo on kyllä kuvaava sana kun vilkaisee Volvo S80:in moottoritilaan, mutta eiköhän moottori ole nykyään kaikissa muissakin merkeissä ainakin melkein yhtä perusteellisesti muovikansilla suojattu.


    Kun konepelti on auki, irtoaa Mersun dieselin äänieristyslevy 10 sekunnissa ilman työkaluja. Mutta en tarkoittanut pelkästään tätä.



    Saman aikakauden CAN-väylälle rakennettuja pyörillä rullaavia paikallisverkkoja ne molemmat ovat, mutta suunnittelu on priorisoitu selvästi eri tavoin.



    Ainakin 2004 facelift S80 on suunniteltu selvästi enemmän halvan tuotannon ehdoilla ja vähemmän huoltomiestä ajatellen.



    Volvon isoin huolto 160.000 km kohdalla maksoi yli 1400 € ja Mersun iso huolto 150.000 km kohdalla yli 500 €.



    Volvon huolto oli noinkin halpa, koska en luvannut tehdä lisätyönä tarjottua 650 € hintaista takajarruremppaa (levyt, kengät, palat), vaan hain puuhapussin Motonetistä.



    Ei pidä käsittää väärin, uusi 740 ja Mersu mukaanlukien S80 on ollut huolellisimmin kokoon ruuvattu auto, mitä meillä on koskaan ollut. Mutta aina kun tallilla alkaa tapahtua, on työmäärä suunnitteluvalinnoista johtuen tarpeettoman suuri.



    Mallina uudempi Cee on jo osoittanut, että uuden auton ei tarvitse olla ihan piruilumielessä hankalasti huollettavaksi tehty.



    Kunpa näistä saisi yhdistelmän, joka vaatisi huomiota yhtä harvoin kuin S80 ja olisi yhtä helppo korjata kuin Mersu?

      
  • 740 GLE:

    Mulla on Mersu, mutta en tiedä onko se kysymältäsi ajanjaksolta. Samaan koriin on ruuvattu erilaisia dieseleitä, ja uutiskynnyksen ylittäneestä suutinhärdellistä, samoin kuin joidenkin moottorien jakoketjun venymisestä en ole huolissani, koska omassani on eri moottori. Ruostumisesta ei mitään havaintoa, kun koko alusta on muoviin käärittynä ja mistä minä tiedän mitä siellä alla on. Tai ei ehkä enää ole?


    Hyvin on ruosteet suojattu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit