Momentin muuntimen toiminnasta

1 kommentti

Mistä saisi tietoa momentin muuntimen toiminnasta? Kuinka paljon luistaa Volvon kuorma-auton momentin muunnin 1500 rpm ja 2000 kierrosluvuilla, jos sen läpi yritetään välittää voima noin 600 kg:n massan kiihdyttämiseen 2 g:n nopeudella? Tai 1,5 g:n nopeudella? Ylipäätään kuinka paljon momentinmuuntimiin jää luistoa yläkierrosalueella, jos kuormitus on verraten alhainen. Mistä on saatavissa kyseisen laitteen tai vastaavien teknisiä tietoja netissä ei ainakaa ole mitään?

  
  • Vintturi: ” Ylipäätään kuinka paljon momentinmuuntimiin jää luistoa yläkierrosalueella, jos kuormitus on verraten alhainen.”

    Allisonin 3000-sarjan automaatin energianhukka Cumminsin koneen perässä on parhaimmillaan samaa luokkaa kuin vastaavan kovan laatikon eli luokkaa 4 % (manuaalilla 2-3 %), mutta kun kone käy pienellä kuormalla ja isoilla kierroksilla voi automaatin energianhukka olla jopa 50 %. Näin sanotaan VTT:n raportissa ”Raskaan ajoneuvokaluston energiankäytön tehostaminen” vuodelta 2005.


    Sinä kysyit luistosta ja minä vastasin energianhäviöllä. Tarkka vastaus luistoon taitaisi edellyttää kokeita konelabrassa. Muutenkin me tällä palstalla ollaan spesialisteja vain mielipiteillä ratkottavissa asioissa, faktoista ei täälä niin välitetä, niitä kun vääristelee virkamiehet, poliitikot ja kaiken maailman salassa pysyttelevät tahot.

    Tuo energianhukka syntyy kuitenkin pääasiassa momentinmuuntimen luiston aiheuttamasta öljyn lotraamisesta ja lämmittämisestä, joten veikkaan sen korreloivan joten kuten muuntimen luistoon myös kierrosnopeuseroina laskettaessa.

    Voisit lähettää kysymyksesi suoraan vaikka Volvon laatikot valmistavalle tehtaalle, jotkut firmat vastailee aika avoimesti tällaisiin kysymyksiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit