Volvo V 70 akku tyhjenee kahdessa päivässä

18 kommenttia

Auto ei käynnisty kahden vrk:n jälkeen. A-mittarilla vuoto akun navasta 0.7 A, eikä minkään sulakkeen irroittaminen pudota vuotoa mainittavasti. Mikä voi kuluttaa virtaa sulakkeiden (kolme rasiaa) ohi?

  
  • Tarkista laturin siltadiodi. Jos se laskee virtaa väärään suuntaan niin silloin akku tyhjenee tuota mainitsemaasi vauhtia.

      
  • Omassa Volvossani on ainakin jokin ajastin, joka vanhemmiten surisee auton sammumisen jälkeen ja virran katkaistuani.



    Voisiko tuo olla tämän 8 watin tehonsyöjä?



    Kysehän on selvästi sellaisesta sähkösyöpöstä, joka ei katkea virtalukon piiristä.



    Tutki sähkökaaviota ja kokeile piuha kerrallaan.



    Eihän ole mikään sisävalo?

      
  • kokelas:

    Auto ei käynnisty kahden vrk:n jälkeen. A-mittarilla vuoto akun navasta 0.7 A, eikä minkään sulakkeen irroittaminen pudota vuotoa mainittavasti. Mikä voi kuluttaa virtaa sulakkeiden (kolme rasiaa) ohi?




    Tiedä tuosta ja varmaan väärä oletus, mutta joskus likainen akun yläpinta purkaa akkua!

    :snotty:

      
  • Likapurku ei näy mittarilla akun johdosta mitattuna.

      
  • Olen samaa mieltä ddr:n kanssa. Laturin diodit kannattaa tarkastaa. Eihän akunkenkä ole vaan päässyt irtoamaan käydessä, hitsattu jotain akunkenkien ollessa paikallaan tms.



    Tietysti kysymyksessä voi olla jokin sähkönkuluttaja, joka on jäänyt päälle vaikkapa viallisen kytkimen takia.



    Oskilloskoopilla pitäisi näkyä viallinen diodi akunkengiltä mitattaessa. Kannattaa kysyä paikallisesta autosähköliikkeestä,tuskin veloittavat hirveitä helposta hommasta. Siis jos oskilloskooppia ei omista nurkista löydy.

      
  • Vika voi olla myös akussa?

      
  • Metsähaka:

    Vika voi olla myös akussa?


    Samaa mieltä. Luultavasti akussa on sisäinen oikosulku. Sehän selviää akun piuhat irroitamalla ja sitten mittaamalla jännitteen ja purkuvirran.



      
  • Kysyjähän jo kertoi, että mittasi 0.7A vuotovirran. Ei vika silloin ole akussa eikä paskainen yläpinta!



      
  • Opelixi:

    Kysyjähän jo kertoi, että mittasi 0.7A vuotovirran. Ei vika silloin ole akussa eikä paskainen yläpinta!




    Voi olla vikaa sekä/että koska tuo vuotovirta ei tyhjennä normiakkua tuossa ajassa?

    Joskus vikana on ollut palamaan jäänyt takakontin valo tms.

    Myös stereot, Ecu, mahdollinen hälytin yms. kuluttaa hieman virtaa? :warning:

    Jos on huono kontakti ja/tai hapettuma niin virtaa voi kulua "hieman enemmän"? :innocent:

      
  • Metsähaka:


    Voi olla vikaa sekä/että koska tuo vuotovirta ei tyhjennä normiakkua tuossa ajassa?




    0.7A x 48h = 33Ah. Riippuu siis akun varaustilasta, lämpötilasta ja autosta lähteekö tuon jälkeen käyntiin.



    Metsähaka:


    Joskus vikana on ollut palamaan jäänyt takakontin valo tms.




    Kyllä. Kysyjä oli kuitenkin irrottanut kaikki sulakkeet eikä virrankulutus ollut loppunut. Takakontinkin valo on jonkin sulakkeen takana.





      
  • Akku tyhjeni muutamassa viikossa, kun autoa ei käytetty.



    Lataamisen jälkeen mittasin vuotovirtaa 0,15 A, joka arvo puolittui, kun poistin radion käyttöpaneelin paikaltaan.



    En vain ymmärrä miksi radion paneeli tarvitsee virtaa, jos se ei ole käytössä.

      
  • Riippuu täysin autosta, mutta en pitäisi 0,15A pahana. Radiossahan on harvemmin enää virtakytkintä eli elektroniikka ottaa aina pienen tehon ollessaan standby tilassa.

      
  • Täytyy näitä nykyautoja (12 v. vanha) siis pitää välillä latauksessa, jos niillä ei aja. Ja radion paneeli irti esim. lomalentomatkan ajaksi, jos sitä ei ole kytketty virtalukon taakse.

      
  • Vaimon autossa ns. kuskin meikkipeilin valo ei sammunut koskaan. Olisko ollut 5W? No aika heikkoa oli käynnistys vajaan viikon pysäköinnin jälkeen. Akku oli aika tuore 72Ah. Koska vika oli kuskin puolella, poistin polttimon ja unohdin koko jutun. Radio on virtalukon takana. Vuotovirta kaapeliin oli 0mA kun mittasin polttimon poiston jälkeen.

      
  • Opelixi:

    Metsähaka:

    Voi olla vikaa sekä/että koska tuo vuotovirta ei tyhjennä normiakkua tuossa ajassa?


    0.7A x 48h = 33Ah. Riippuu siis akun varaustilasta, lämpötilasta ja autosta lähteekö tuon jälkeen käyntiin.

    Metsähaka:

    Joskus vikana on ollut palamaan jäänyt takakontin valo tms.


    Kyllä. Kysyjä oli kuitenkin irrottanut kaikki sulakkeet eikä virrankulutus ollut loppunut. Takakontinkin valo on jonkin sulakkeen takana.





    Omassa Volvossani juuri takakontin valo loisti viallisesta kytkimestä johtuen koko ajan.



    Valon voi huomata kun raottaa hieman takaistuimen selkänojaa tähän vuodenaikaan myös päivällä.

    5 Watin lamppu riitti n. 4 vuorokaudessa siihen, etteivät ovet enää auenneet kaukosäädöllä.

      
  • Et sattumalta ole asennuttanut vetokoukkua tarvikeliikkeessä? Väärin asennettu trailer control module (tms) tyhjentää akun mukavasti ja varmasti. (olen huomannut..)

      
  • Huomioikaa, että alkuperäinen kysymys on parin vuoden takaa...



    KAP1936:lle kuitenkin toistona, että takakontin valokin on sulakkeen takana.

      
  • Opelixi:

    Huomioikaa, että alkuperäinen kysymys on parin vuoden takaa....




    Kas kehveliä, niinpäs näkyy..



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit