ympäristöystävällisyys

3 kommenttia

Hybridit vai dieselit...

Moni on epäillyt biodieseliä. Fortum siihen näyttää kuitenkin uskovan: http://www.yle.fi/uutiset/talous/id7338.html

"Energiayhtiö Fortum rakentaa biodieseliä valmistavan laitoksen Porvoon öljynjalostamolleen. Laitos aloittaa kesällä 2007. Investointi maksaa noin sata miljoonaa euroa. Fortum on ensimmäinen öljy-yhtiö, joka rakentaa biodieseliä varten merkittävää kapasiteettia."

"Biodieselin valmistus perustuu Fortum Oilin kehitystyöhön, jossa kasviöljyistä ja eläinrasvoista valmistetaan korkealaatuista dieselpolttoainetta.

Biodieselin käytöllä on mahdollista pienentää päästöjä, ja biodieseliä voi käyttää mikä tahansa dieseliä käyttävä ajoneuvo ilman muutostöitä."

Että silleen. Ja liene aika paljon edullisempaa ja kannattavampaa ympäristöystävällisyyttä kuin hybridi??

  
  • Näin se on, Fortum investoi tähän € 100 Mio, tuo työpaikkoja lisää myös. Tästä on hyvä aloittaa.
    Fortum jalostaa 10 Mio tonnia dieselpolttonestettä vuosittain. Biodieselin jalostuskapasiteetti tulee olemaan 170 000 tonnia. Missään päin maailmaa ei ole näin suurta biodieseljalostamoa vielä, Britanniassa on sellainen vasta suunnitteilla.
    Biodiesel sisältää paljon isoparafiineja, sekä siitä puuttuvat aromaatit.

    Setaaniarvo (leimahduspiste) on mielenkiintoinen, sillä ilmoitetaan dieselöljyn laatu. Biodieselille tämä arvo on 84-99 , tavalliselle mineraaliöljypohjaiselle dieselille vastaava arvo on vain n. 50.

    Suomessa ei tunneta verohelpotuksia biodiselille, joka ohjaisi Matti Vanhasen hallituksen sanoin "ympäristöystävällisesti ohjattuun kestävään kehitykseen ajoneuvoliikenteessä". Vieläpä näin Kioto-sopimuksen avajaispäivinä! Saksassa biodieselpolttoaineet ovat pääsääntöisesti verottomia. Ruotsi ja Ranska säätävät parast'aikaa uutta polttoaineverolakia joka vapauttaa biodieselin veroista. Suomi tunnetusti tulee maksamaan päästöikeuksista, kunhan saa verottaa ajoneuvoja, polttoaineita yli kipukynnyksen.

    Veikkaako joku että Suomessa käy näin! Mikä sen Englantilaisen vedonlyöntitoimiston nimi olikaan?

      
  • Bansan hintaa vaan korkeammaksi niin väkisinhän sitä joutuu siirtymään vähemmän kuluttaviin.
    Ja tietty niille uusille vähäpäästösille hankintaveroa alemmas.
    Vähenisi törky mersut sun muut bensasyöpöt.

      
  • Lainaus:
    16.02.2005 klo 19:21 AkiK kirjoitti
    Että silleen. Ja liene aika paljon edullisempaa ja kannattavampaa ympäristöystävällisyyttä kuin hybridi??

    Siinä mielessä sekä päästöjä, että säästöjä ajatellen biodiesel tulee rapsista ja eläinrasvoista, jotka ovat pitkälti kierrätystuotteita, ja raaka-aine ehkä osittain Suomestakin. Silti on hämmästeltävä tätä seiväshyppääjän politiikkaa olla antamatta biopolttoinetta käyttäville ajoneuvoille verohelpotuksia Suomessa, kun koko EU on siirtymässä siihen. Onko tämä todella näin vaikea pala VM:lle ja LM:lle?

    Kun useasti olen ottanut esille merkkini € 5,9 mrd, niin se näyttää pitävän jopa enemmän paikkansa kuin olen edes uskonut. Autoilijat ovat niin tärkeä verotulonlähde valtiolle, että jopa ne 15 000 pakettiautoilijaa saivat takautuvan ajoneuvoveron, vrt. sotatilalaki. Eikä verohelpotuksia biodieselille, periaatteella, että myyköön vain Neste kaiken Eurooppaan. Se olisi valtiolle huono juttu jos Suomalaiset ajaisivat vähäpäästöisillä ajoneuvoilla. Mitä verotetaan?
    Kalliomäki ei keksi muita verotettavia kuin kaikki ajoneuvoon liittyvä, Enestam sähkölämmitykseen liittyvä ja Vanhanen hortoilee muuten vain näissä ympyröissä puhuen ekologisesta ympäristöohjaavasta liikenneverouudistuksesta. Lyön vetoa ettei hän itse edes tiedä mitä se oikein tarkoittaa!

    Nimim. JR hävisi keskusteluista 1½ viikkoa sitten, kun threadi Suomi on ******! Onko hänet suljettu aivan kokonaan keskusteluista pois? G-miehet asialla?

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 23.02.2005 klo 20:39]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit