Geneven muun annin varjoon näyttää jääneen mielenkiintoinen ahtamisratkaisu MB:ltä. Kaksivaiheisessa ahtamisessa sinänsä ei ole mitään uutta, mutta tässä tapauksessa toteutustapa lienee ainutlaatuinen:
V6-koneen kolmesta ahtimesta yksi (iso) sijaitsee lohkonpuolikkaiden välissä ja kaksi pientä lohkon kyljissä. Pienellä kuormituksella pääosan ahtamistyöstä tekevät pienet ahtimet ja korkeilla kierroksilla toiminnassa on vain iso puhallin.
Vielä ne elintärkeät luvut (SLK 320 CDI):
210 kW (286 hv)
630 Nm
0-100 km/h 5.3 s
http://www.cwwcardesign.com/mercedes_slk320_cdi.html
Saakohan tuolla separaattorilla tehtyä voita?
http://www.cjc.dk/index.php?m=p&pid=46
http://www.cjc.dk/index.php?m=p&pid=46
Nyt taisi mennä hieman aiheen ohi.
Minä taas pidän AMS-sivustoista selvyyden takia. 3 turboa V6 320 CDI:lle, 2 turboa V8 CDI:lle
www.automotorundsport.de/d/77707
"Nyt taisi mennä hieman aiheen ohi."
Ei aivan, http://www.cwwcardesign.com/mercedes_slk320_cdi.html sivulta on linkki "diesel polttoaineen suodatukseen" tai tarkemmin erotteluun eli separointiin. Itse muistan veivanneeni mukulana tuon kaltaisella keskipakoerottelijalla, tosin laitoin hietaa veten joukossa jumiinnuttaen separaattorin. Se mitä siitä seurasi oli samanlainen persusta ku punapersepaviaanilla.
http://www.cjc.dk/index.php?m=p&pid=46
Laite mikä sivulla on, on vanha kunnon separaattori jolla tavattiin virlä 50 vuotta takaperin separoida maidosta kerma ja siitä edelleen kirnuttiin puisessa sylinterissä eli kirnussa männän avulla voita. Ilmajoen murteella se on "sepäraattori" eli maidonkuorintakone. Suomalainen moottoritekniikan sanasto on alunpitäen hyvin pitkälti maataloudesta peräisin olevaa lainasanastoa.
"kampi, veivi, mäntä, nokka, vipu (Antero hoi sano Heureka) jne".
Scanian dieselkoneissa on ollut samanlainen voiteluöljyn suodatin ainakin 30 vuoden ajan.