Möhköautojen aika on ohi

7 kommenttia

Onneksi tuo möhköjen ja vieläkin möhkömpien autojen aikakausi alkaa olla ohi.
Mersulta tuli 350 SEL ( matala ) ja mm Hondalta tulee uusi matala Civic.
Muut tulee perässä.
2000-luvun alkuvuodet tullee jäämään maailman rumimpien autojen aikakaudeksi.
Kukahan tän kaiken aloitti ?
Tila-autot ja niiden jäljittelijät?

  
  • Lainaus:
    10.03.2005 klo 19:06 SixPack kirjoitti
    Ei kai?


    Möhkölimusiini on jo aika äärimmäinen osoitus jenkkien suuren koon palvonnasta. Eurooppalaisten kunniaksi on sanottava, että täällä yleisesti ymmäretään ylellisyyden ja koon olevan kaksi eri asiaa.

      
  • Niin se automuoti muuttuu.
    Aku Ankassa oli aikoinaan strippi missä Mummo Ankka muisteli
    sähköautonsa ostoa 1900 luvun alussa. Oli valittavana matala
    ja virtaviivainen tai korkea malli - ja Mummo Ankka valitsi sen
    virtaviivaisen . Tämän ymmärtänevät vain 50-60 lukujen
    lapset.

    [hobbit muokkasi tätä viestiä 17.03.2005 klo 16:57]
      
  • Ruuhkat lisääntyvät. Nopeusrajoitukset tiukentuvat. Kuka haluaa madella autojonossa näkemättä ympärilleen...
    CLS:n vastapainoksi Mersulta tulee myös B- ja R-sarjat. Hondalta FR-V. BMW on ilmoittanut tulevansa tila-automarkkinoille. Uusia tila-autoja on tullut kiihtyvällä tahdilla ja jopa Golffikin on kasvanut plus-mallissaan rutkasti korkeutta...

      
  • Omasta puolestani istun mieluummin hieman ryhdikkäämmin ja korkeammalla. Kun on vähän aikaa ajanut korkeammalta "pallilta", niin takamus maata viistäen ajaminen tuntuu suorastaan luonnon vastaiselta! Eli nykyinen muotoilusuuntaus jossa lisätilaa haetaan korkeudesta on mielestäni hyvä. Enkä nyt tarkoita mitään city-maastureita, vaan aivan normaaleja 10-15cm kymmenessä vuodessa korkeutta kasvaneita "järki autoja".
    En minä normaali arkikäyttöön tarkoitetulta autolta mitään matalaa painopistettä ja urheilullisia ajo-ominaisuuksia tarvitsekaan, vaan mukavuutta, tilaa ja ajamisen helppoutta.

      
  • Korkeus on kyllä näkyvyyden kannalta mukava ja siinä mielessä turvallinen, mutta on siitä haittaakin. Vaikka suomalaisessa normaaliajossa matalan auton ominaisuuksia ei varmasti sinänsä tarvitsekaan, niin onnettomuustilanteissa (joiden seurauksena auto usein heittelehtii vielä metikköön) ja rajuissa väistöissä painopisteen merkitys tulee esiin. Korkeampi painopiste = helpompi kaato, kuten mersun A-sarja osoittaa. Fysiikan laki ei muutu elektroniikalla; vaikka edellinen A-sarja ei enää ESP:n, renkaiden madalluksen ja alustan säädön jälkeen väistössä kaatunutkaan, niin ei se isoa tönäisyä tarvitse kun pyörät on kohti taivasta. Käykääpä kokeilemassa, ajakaa oikean puolen pyörät rotvallin reunaan tai jäiselle lumipenkalle ja katsokaa mitä tapahtuu...

    Tila-autoissa on myös aika paha sivutuuliherkkyys, ainakin niissä joita itse olen ajanut.

    USA:sta voi katsoa tilastoja roll-over onnettomuuksista - niitä hallitsevat määriin suhteutettuna ylivoimaisesti SUVit.

      
  • Historialla vain on tapana toistaa itseään tavalla tai toisella... Odotettavissa on siis vielä joskus möhköautojen paluu!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit