Sutimisenestojärjestelmät

7 kommenttia

Kuten otsikosta näkee kommenttini koskee sutimisenestojärjestelmiä. En muista mikä niiden virallinen nimi on mutta kuitenkin.. Siis em. järjestelmien periaatehan on että järjestelmä säätelee eri pyörien vetotehoa.
Kuvitellaan tilanne että olet ajamassa autolla, jossa järjestelmä on, jotain loivaa soratien ylämäkeä. Tiellä on vaikka loskaa n.5cm. Kahdella pyörällä on tarpeeksi pitoa>järjestelmä puuttuu peliin. Se vähentää tehoa pyöriltä jotka sutii>on vain kaksi pyörää jotka vievät autoa eteenpäin. Tiessä tulee kohta, jossa on vielä liukkaampaa>järjestelmä vähentää ja vähentää tehoa sutivilta pyöriltä kunnes auto ei enää liiku. ELI: olisiko missään kohtaa tullut mieleen että "***** järjestelmät!! varmaan olisin päässyt ylös mutta tuo ***** paska järjestelmä..."? Laittakaa mielipiteitä asiasta!

  
  • Mitenköhän tuo nyt taas olis edes mahdollista...

    Eihän se järjestelmä kokonaan vie tehoa pois, eihän sillä autolla pääsis edes liikkeelle jos näin olis.

      
  • Kyllä ne luistonestojärjestelmät antavat hieman renkaiden sutia jos kaasun survaisee pohjaan. Lisäksi niissä on vielä yleensä elektroninen tasauspyörästön lukko, joka edelleen edesauttaa etenemistä. Ja jos jostain syystä se niin älyttömästi häiritsee ja renkaat pitää saada suditettua ruvelle, niin napistahan sen saa pois.

    [Thorgen muokkasi tätä viestiä 31.03.2005 klo 19:36]
      
  • Volkkarissa "sutimisen estojärjestelmää" nimitetään ASR:ksi (Antriebs-Schlupf-Regelung) = Vetoluistonrajoitus, joka estää vetävien pyörien sutimista esimerkiksi jää- tai sorapinnalla käyttäen hyväksi jarruja ja moottorinohjausta.

      
  • Useimmissa autoissa on jo tehtaalla ajateltu asioita
    etukäteen asentamalla on/off-kytkin jolloin pyörä saa
    sutia tai olla sutimatta tietenkin sillä edellytyksellä, että
    kuljettaja oivaltaa/ennakoi hieman tilanteeseen sopivaa
    toimintamallia.

      
  • No, tässä jokunen vuosi takaperin TM:n testatessa Ivalossa näitä 4x4 autoja, niin Rellun kyttyräselkä-Scenic teki juuri tuon, sammahti mäkeen koska vähensi tehoja jatkuvasti, kunnes ei riittänyt edes liikkeellelähtöön ylämäessä. Muut selvisivät mäestä.

      
  • Kerran olin kiinni kuorma-autolla vain ja ainoastaan vetoluistoneston takia. Kun luistoneston sai vihdoin pois, irtosi autokin ensi yrittämällä.

      
  • Toimii hienosti - kokemusta on.
    Normaali kaupunkiajossa jäisellä tiellä sitä paremmin toimii -
    mitä liukkaampi keli on (nastarenkaat / automaattivaihteisto).
    Lumipöpperöisestä risteyksestä liikkeellelähdettäessä
    kannattaa kytkeä pois käytöstä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit