Kävinpä taas autonäyttelyssä ja vilkaisin Jeep Cherokee 2005 -mallia. 1/05-esitteessä sen maavaraksi on ilmoitettu 234 mm. Kuitenkin kahtia taitetun A4:n ja silmiinpistävän matalalla olevan moottorin pohjapanssarin väliin jäi korkeintaan sentin rako. Todellinen maavara oli siis alle 160 mm. Millähän perusteella maavara on siis ilmoitettu? Mallista, josta pohjapanssari puuttuu?
Jeepin kunniaksi on todettava, että lokasuojat näyttivät hyvin suojatuilta (ei paljasta peltiä) ja että moottorin alla oli sen verran suojaa, että moottoritilaan ei ole odotettavissa pahemmin roiskeita.
Muoviset suojat eivät käy sellaisten ajoneuvojen alle, joilla saatetaan ajaa kovettuneeseen hankeen. Eikä ensimmäisen kiven soisi osuvan öljypohjaan. Siksi metallinen pohjapanssari on lähes välttämätön. Tarkastamani malli oli siis oletettuihin käyttötarkoituksiin käypänen, mutta ilmoitetun ja todellisen maavaran ero oli vartti-dm, mikä on melkoinen äärettömyys maavaran suhteen. Missä siis vika?
Huonolla tieuralla keskikohta on jo kesällä koholla renkaiden uraan nähden. Lumipeitteessä ero vielä korostuu. Ja vaikka kohtalokasta kolausta ei voisi sattuakaan, niin umpihangessa haraava pohja voi aiheuttaa merkityksellisen eron etenemiskyvyssä.
EDIT: Ja onko mahdottomuus ilmoittaa (mielellään todellista) maavaraa edes ns. maasturien koeajojen teknisten tietojen listauksissa? Nykyisen käytännön mukaanhan sitä joutuu etsimään (ehkä turhaan) muun tekstin joukosta.
Akseleiden kohdalla tuo maavara on luonnollisesti vain 15 cm luokkaa.