Diesel vs. bensa -keskustelussa vedotaan usein ohituskiihtyvyyteen isoilla vaihteilla ja silloin nykyaikainen ahdettu diesel on vahvoilla ahtamattomaan bensakoneeseen verrattuna. Vaan kuinkas käy, kun puntit tasoitetaan automaattivaihteistolla ja mitataan 80-120 km/h "D-vaihteella" esim. näistä lähtökohdista:
-sama auto
-sama automaattivaihteisto
-ottomoottorissa 115 kW @ 6000 1/min ja 200 Nm @ 4000 1/min
-dieselissä 90 kW @ 4000 1/min ja 300 Nm @ 1800 - 2500 1/min
Vertailukelpoisia mittaustuloksiakin varmasti löytyy, jos jaksaisi hakea, mutta hakematta ja laskeskelematta pistäisin roponi likoon bensakoneisen puolesta.
Testattu on:
Huipputehon ja -väännön kierroslukemia en muista mutta sunnilleen seuraavasti:
Bensa 152 kW / 280 Nm (ahtamaton)
Diesel 110 kW / 320 Nm
Sama auto. Sama vaihteisto (Laguna).
Diesel mietti ehkä hetken kauemmin (bensa minulle tutumpi ja siksi löydän sieltä nopeammin sen "oikean" kohdan) mutta 90 km/h kohdalla diesel ylämäkikiihdytyksessä lähti reilusti väkevämmin tavoittelemaan sitä 120 km/h:ta ja saavuttikin sen.
Menetelmäni heikkous on, että perustuu pitkälle tuntemukseen ja nopeusmittarin seurantaan eikä kellottamiseen. Bensiinikone pääsee varmasti ainakin melkein samoihin lukemiin mutta sitten saa kierroksia käyttääkin reippaasti. Diesel hoiti hommansa melko vähällä houkuttelemisella.
Ajelen silti mielummin tuolla V6-bensalla. Ainakin tuon auton kokonaisuuteen sopii paljon paremmin. Taas vaan niitä tuntemuksia mutta kuitenkin.