Luin jutun kallista nelivetomaasturista, johon ei saanut kytkettyä nelivetoa päälle kuin ainoastaan liikkeessä. Jos autolla jää kiinni hankeen tai yrittää lähteä liikkeelle liukkaalta, niin homma ei onnistu.
Harmittaa, ettei jutussa suoraa kerrottu auton merkkiä ja mallia. Osaisiko joku tunnistaa sen ja kertoa, että voisin välttää kyseistä romua?
Juttu löytyy täältä:
http://arvoposti.blogspot.com/2007/10/karu-totuus-nelivedosta.html
Tuskin osaa, sillä ominaisuus on vallitseva nykyisillä nelivetomarkkinoilla, joilla myyjälle ja ostajalle riittää, että kyseessä on "neliveto".
Useimmat markkinoilla olevat nelivetoratkaisut ovat sellaisia, että etu- (tai taka-) vedon lisäksi kytkeytyvän toisen akselin veto vaatii vetävien pyörien luistoa. Joskus se tosin on liian myöhäistä, eikä lukitusmahdollisuutta ole.
Jäykästi kytkettävissä nelivedoissa on se ongelma, että niitä ei voi oikein käyttää vaihtelevissa olosuhteissa kuten maantiellä. Jatkuva neliveto taas lisää kulutusta. Useimmat nelivetoasiakkaat eivät välitä koko asiasta, ja siksi heitä varten on kehitetty ratkaisuja, jotka toimivat vähintään yhtä vaivattomasti kuin kaksiveto ja toisinaan paremmin. Ne, jotka pettyvät, oppivat seuraavaa autokauppaa varten.