A6 -01 jarrumäntien puristus ??

13 kommenttia

Miten saan Audi A6 2001 järrumännät sisään uusien palojen ja levyjen tieltä ?? t. nimim. "Kun järki loppuu, otetaan voima käyttöön"

  
  • Eikö mene painamalla takaisin? Huomioi myös jarrunesteen pinnannousu ...

      
  • Eikös siihenkin hommaan ole työkaluja , toimivia ja kohtuuhintaisia ,Biltemalla?
    Takajarruihin on "yleistyökalu" joka käy useampaan merkkiin ja edessä saattaa riittää sopivan suuret miljoonapihdit.

      
  • No en minä ainakaan ole mitään erikoistyökaluja jarrupalojen vaihtoon tarvinnut. Kampeaa vaikka meisselillä vanhan palan ja jarrulevyn välistä ja jos levykin on jo irti kuten kysymyksestä voisi päätellä, niin samahan se on millä sen männän painaa sisään, kun ei tiivisteitä riko. Jos kaikki on kunnossa, niin ei tuon pitäisi paljoa hanttiin panna eri asia on, jos mäntä on ruostunut kiinni..

      
  • Heippa,

    Jos vaikka on saman valmistajan männät kuin emännän Safranessa, niin niitä pitää RUUVATA, niitä mäntiä, jotta ne menee sisäänpäin.


    Olin nimittäin saman pulman edessä elokuussa, kun vaihdoin taakse jarrulevyt ja palat.

    Tämän lisäksi otin varmuuden vuoksi ilmaruuvin auki, koska tässä Renun mallissa myös käsijarru toimii näiden levyjen kautta.

    Voima ei auta !


    Kerro miten onnistui.


    :smile: :smile: :smile:

      
  • Ruuvata?! Ei helvetti, tuota en aivan heti usko...

      
  • Useimmissa menee sopivalla puristimella, mutta joissain vain ruuvaamalla tai painamalla/ruuvaamalla, tosi kuin vesi! :sunglasses:

      
  • Ainakin joissain saabeissa ja muutamassa muussakin ruuvataan omalla työkalullaan.Tai puristetaan (Biltema 19-1255).Tää ny ei ole mitään mainosta mutta en kotoa muuta esimerkkiä löydä.

      
  • Siis onko siinä männässä kierteet vai? Mitenkäs se mäntä sitten jarrutuksen jälkeen hellittää, jos se menee sisäänpäin vain kiertämällä?

      
  • Kyllä muutamassa autossa, mm. Saab ja Nissan, männän saa sisään vain kiertämällä sopivalla työkalulla. Muissa autoissa paras tapa männän palauttamiseen on, kun puristaa sen pienellä ruuvipuristimella sisään. Ei tarvitse käyttää voimaa tai väkivaltaa, vaikka se monesti korvaakin puuttuvan ammattitaidon.

      
  • Kierre tanko on jarrumännän takana, koska käsijarru toimii samalla jarrumännällä kuin normaali käyttötakajarru.

    Eli tämä kierre tanko on siis käsijarrun automaattisäätö. ja männässä on kaksi pyöreää koloa, minkä kautta mäntää on helppo pyörittää myötäpäivään.

    Siitä vaan tekemään, tämä on yleinen ratkaisu uudemmissa autoissa, joten vanha koulukunta oppi täälläkin jotain uutta :smile:

      
  • No perhana, totta se on! Empä ole tuollaisesta ennen tiennyt mitään... Motonetistä löytyi oikein työkalu tuohon hommaan:

    http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=76-5142

      
  • Samanlainen tuo näyttää olevan kuin Biltemalla ,niiden sarjassa on vaan monet lisäpalat,joilla varmaan saa kaikki jarrut T-Fordista lähtien hoidettua.Ja hintaa tuplaten.

      
  • Itse olen käyttänyt normaalia ruuvipuristinta ja kun mäntä puristettu ruuvipuristimella kierretään kiinni mäntää ja kun puristin löystyy männän kiertyessä tietysti myös puristinta tiukataan,niin se etenee. Täytyy toki olla varovainen männän suojakumien suhteen etteivät rikkoudu. Varmasti tähän löytyy tarvikeliikkeistä toimiva työkalu mutta maltilla olen itse saanut näin "kotikonstein" omat autoni tehtyä. Toki on monenlaisia jarruja ja autoja mutta mitkä ovat itsellä olleet niin olen saanut vaihdettua.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit