Kiinnostaa onko mitään järkeä yrittää hidastaa ruostumista suojaamalla kun on jo havainnut että autossa on jo "pieniä" ruostevauriota?
80-luvun alussa ystäväni tuli näyttämään juuri ostamaansa Ford Cortinaa ja oli huolissaan pienestä "kukkasesta" takalokasuojan reunassa. Sanoin että ei se tähän jää, kyllä ruostetta löytyy muualtakin, paremmin tutkittaessa todettiin helmat, molemmat takalokasuojanreunat ja paljon muuta lahoa paikkaa. En minä niitä ilmaiseksi hitsannut, tuli muuten kalliiksi ystävälleni!
Tämä on vaan höpinää.
Kysymys kannattaako vanhaa autoa käsitellä ruostesuojauksella. 323i voi mielestäni aika hyvin, ovet ok, takalokareiden reunat melkein ok, hitsattu takajousen yläpäässä oleva kuppi jonka eteen oli kerääntynyt kuraa ja ruostunut näin ulkoapäin.
Jatkan edellistä. Onkohan kemian opiskelut mennyt hukkaan, kun ajattelen että maantiesuola toimii katalyyttinä teräksen ja ilman välillä, joten rauta muuttuu Fe-oksideiksi nopeammin suolan avulla.
Ei tämä ole todellakaan kivaa, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Raudan ruostumisessa on kyseessä hieman monimutkaisempi hapettuminen, jossa elektrolyyttiliuos on suolavesi. Suolainen vesi johtaa paremmin kun puhdas vesi, eli siksi suolan peseminen pois on tärkeää.
Kestävä ruostekorjaus vaatii aina ruosteen poistamisen kokonaan, mutta jos haluaa halvalla vähän lisäaikaa, niin en näe mitään syytä miksei ruosteen päälle massaaminen hidastaisi ruosteen etenemistä. Kunhan sieltä on ensiksi pesty suolamössöt pois, niin paksu massaus suojaa ruostuneen alueen uudelta suolavesi kylvyltä. Jos massaus on tarpeeksi tiivis, niin se ei päästä edes ilmaa (happea) ruostuttamaan.
Todella hieno sumu ML-ainetta puhtaaseen ja kuivaan pohjaan. Tämän perään paksu alustamassa. Antaa ikää kummasti autolle.
Toisessa keskustelussa mainitsemani vm.85 Corolla meni juuri ensimmäiseen ruostepaikkaukseen - auto on suojattu n.10v iässä jolloin oli vain muutamia punottavia kohtia. Ilman suojausta olisi varmaan joutunut hitsipilliin tarttumaan jo aiemmin. Nyt pari paikkaa pyöräkoteloihin ja ruostesuoja-ainetta perään. Menee varmaan ainakin 5v taas.
A Tapio:
Minulla oli aikanaan '84 corolla dsl. Siihen oli suoritettu joku Tectyl käsittely ihan uutena, ikkunassa tarra. Pohjaa hitsattiin ekan kerran noin '96, noin 400 000 km takana. Sitten vuoden välein kun katsastussetä niin tahtoi. Paljonhan tuo riippuu missä ajossa auto on. Kun koria ei ole galvanoitu, aika paljon vaatii työtä, ettei ruostu. Appiukon Lada, myös '84 oli vielä vuotta 2000 aivan ruosteeton, mutta ajoa tuli vähän (5000km/a) ja appi makasi auton alla kaksi kertaa vuodessa, pesi pohjan rätillä ja lakkabensiinillä ja öljysi sen jälkeen (rätillä. Kerran kesällä ajettiin Nurmijärvellä luu ulkona ja kuultiin kun mopopojat huuteli toisilleen, että "hei kattokaa, uus lada" ja auto oli kumminkin jo 20-vuotias.
Hankittuani 323i:n suojautin ovet(4kpl), takalokasuojien reunat ja muut kotelot. Ovet on edelleen ok. Takalokasuojien reunat ei mennyt pahempaan suuntaan. Ainoa kotelorakenne joka aiheutti myös katsastuksessa hylkäyksen oli takajousen yläpään kuppi joka kerää kuraa ja oli ruostunut ulkoapäin.
Autolla ei ole ajettu suolatuilla teillä yli 10 vuoteen, talvet käyttämättä. Seisoo ulkona paksun lumen alla.
Kannattaisi varmaan taas suojauttaa?
A Tapio:
Ajoneuvoani ei ole kylvetetty suolakylvyssä 10 vuoteen, nyt viimeksi katsastuksessa havaittiin takajousen yläpään edessä pieni reikä oli niin kriittisessä paikassa että hylättiin saman tien. Auto on 29v vanha odotan kolmeekymppiä että saisi museoitua.