Eberi vai Webasto?

9 kommenttia

Kun olen justsillään siirtymässä dieselautoilijoiden maineikkaaseen kaartiin minäkin, kyselisin tyhmänä näistä polttoainelämmittimistä.
1) Ne ovat siis ymmärtääkseni välttämättömiä uusien dieseleiden energiatalouden eli lämmöntuoton pienuuden takia.
2) Kun sellainen kerran autossa on, kannattanee sellainen varustaa kellolla sen sijaan, että hankkisi perinteisen lohkolämmittimen ja sisälämmittimen.
3) Lämmittimet syövät sitten polttoaineen lisäksi virtaa, tämä kai pumppujen ja tuulettimien pyörittämiseksi. Miten se pitää erikseen huomioida vai pitääkö?
4) Ja kun markkinoilla lienevät nuo Eberspächer ja Webasto suurimmat merkit, onko niiden välillä eroavaisuuksia?
5) Pitääkö jotakin muuta vielä ymmärtää?
T: Epätietoinen

[Samooja muokkasi tätä viestiä 22.02.2006 klo 19:32]
  
  • Omien kokemusten pohjalta (Webasto 1,8 bensakoneessa toista talvea) muutamia ajatuksia lähinnä kohtien 2 ja 3 osalta:

    Ajastinkello on hyvä varuste jos kuljet säännöllisesti samoihin aikoihin esim. työmatkat. Oma epäsäännöllisempi liikkumiseni on saanut kaipaamaan kellon lisäksi kauko-ohjausta. Lohko- ja sisätilalämppäri kannattaa unohtaa (ellei satu saamaan kaupan päälle, niinkuin minulle kävi) jo pelkästeen sen takia, että niiden teho Webaston rinnalla on lähinnä naurettava.

    Jossain on sanottu nyrkkisääntö, että autolla pitäisi ajaa (siis ladata akkua) sama aika, joka polttoainelämmitintä on käytetty auton esilämmitykseen. Itse olen varsinkin tänä talvena käyttänyt lämmitintä varsin huolettomasti (esim. puolen tunnin esilämmitys => varttitunnin ajo => puolen tunnin "seisontalämmitys" => varttitunnin ajo) eikä akku ole esittänyt mitään hyytymisen oireita (kop, kop). Tuulettimen pyörintänopeus (esilämmitystä varten) lienee kuitenkin syytä säätää suhteellisen pienelle akun säästämiseksi.

    Ylipäätään voin kyllä suositella, koska tehot (esilämmityksessä) perinteisiin värkkeihin verrattuna on ylivertainen ja samalla loppuu riippuvuus sähkötolpista.

    Täältä löytyy lisäinfoa Webaston osalta: http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=88

      
  • Lainaus:
    22.02.2006 klo 13:47 Samooja kirjoitti
    Kun olen justsillään siirtymässä dieselkuskien maineikkaaseen kaartiin minäkin, kyselisin tyhmänä näistä p-ainelämmittimistä.
    1) Ne ovat siis ymmärtääkseni välttämättömiä uusien dieseleiden energiatalouden eli lämmöntuoton pienuuden takia.
    2) Kun sellainen kerran autossa on, kannattanee sellainen varustaa kellolla sen sijaan, että hankkisi perinteisen lohkolämmittimen ja sisälämmittimen.
    3) Lämmittimet syövät sitten polttoaineen lisäksi virtaa, tämä kai pumppujen ja tuulettimien pyörittämiseksi. Miten se pitää erikseen huomioida vai pitääkö?
    4) Pitääkö jotakin muuta vielä ymmärtää?
    T: Epätietoinen


    Polttoainekäyttöinen lämmitin on vähän samalainen varuste kuin ilmastointi - kerran kun sen hankkii niin se on aina saatava uusiinkin autoihin :)

    Jos autossa on jo lämmitin niin kellolla ja kaukosäätimellä siitä saa pienellä investoinnilla monipuolisemman. Kellosarja on yleensä halvempi kuin lohko- ja sisätilalämmittimen asennus.

    Tuossa aikaisemmassa kirjoituksessa olikin ne pääkohdat jo, eli ajoa saman verran ajallisesti kuin lämmitystä. Tästä voi joissain autoissa 'luistaa' sillä, että kytkee sisätilapuhaltimet pois päältä ja lämmittää pelkkää moottoria. Itse lämmitin ja sen pumput kuluttavat virtaa nimellisesti. Virrankulutuksen piikin saa aikaan auton omat sisätilapuhaltimet, joita käytetään lämmittämään sisätiloja.
    Itse auton akun varautumista akkulaturilla eli lohkolämmittimen sijaan paikoissa joissa saan virtaa latautan akkulaturilla auton akkua. Defa esim. valmistaa laturia joka on hyväksytty asennettavaksi autoon ja sen johtona käytetään lohkolämmittimen johtoa.

      
  • Eberistä kokemusta yli 7 vuotta (kahdessa autossa). Ainut ongelma oli ensimmäisessä kerran hajonnut hehkutulppa. Talvisin 2-3 lämmitystä per päivä. Nykyisellä autolla akun suhteen asiat paremmin, sillä tehokas laturi. Edellisellä joutui uusimaan alkuperäisen akun reippaan vuoden jälkeen tehokkaampaan. valitettavasti osa ajoistani on varsin lyhytkestoista.

      
  • Autossani on Volvon tehdasasenteinen, bensiinitoiminen lämmitin vm. 2000. Laite toimi hyvin kolme talvea. Sen jälkeen on ollut ongelmia, jotka näyttävät johtuvan nestekiertoa ylläpitävän pumpun (Bosch-valmiste) toimimattomuudesta. Lämmitin sijaitsee etulokasuojan etuosassa ja saa ajon aikana kosteutta, joka vaikuttaa em. pumpun toimintaan. "Suolavesikylvyn" jälkeen se taitaa yön aikana jäätyä, eikä ala pumpata nestettä. Tuloksena laitteen ylikuumeneminen, autostop, uusi automaattinen käynnistysyritys samoin lopputulemin. Tämän jälkeen laite ei tee edes käynnistysyritystä, vaan menee vikatilaan, jonka voi purkaa vain merkkihuolto. Maksaa n. 20 €. Samalla esitetään laitteelle tehtaan suosituksena kallista, joka syksyistä huoltoa. Todettakoon, että tällä heteklä ko. laitteessa on jo 4. pumppu eikä laite toimi, vaan sille kuulemma pitäisi tehdä huolto, joka maksaa ainakin 300 €. Laite huollettiin 2004 syksyllä.
    Mielestäni tehdasasenteinen polttonestetoiminen lämmityslaite toimiessaan on hyvä ja suositeltava varuste, mutta nykyisellään sen käyttökustannus huollon/korjausen osalta on kohtuuttoman kallista.

      
  • Suosittelen Eberiä.

    Aikaisemmassa autossani (406 SVDT) oli Webasto Termotop. Toimi hyvin kunhan vain kerran vuodessa uusi höyrystimen (paikka missä naftan lämpötila nostetaan itsesyttymislämpötilaan). Webaston höyrystin on keraaminen eli tärinä ja käyttö kuluttavat sitä. Osa maksoi n.70 € ja vaihdon tein itse.

    Tuttavallani on T4 volkkarissa Eberin ajolämmitin ja nyt kun 4 vuosi alkaa, laitteelle ei ole tehty mitään. Tosin sehän käynnistyy automaattisesti. Eberin höyrystin on teräsverkko rulla joka kestää huomattavasti paremmin kuin Webaston vastaava.

    Uusista Webastoista en tiedä, joten ennen ostamista, kysy mikä on tilanne nykyään.

    Ja Eberin 3.3 kW lämmittää ison 2.5 TDI koneen samanlailla kuin Webaston 4.4 kW 2.1 litrasen !!!



    [koskise muokkasi tätä viestiä 01.03.2006 klo 20:40]
      
  • Pari edellisten kirjoittamaa mielipidettä, joista olen omien kokemusteni perusteella eri mieltä:

    "Kellosarja on yleensä halvempi kuin lohko- ja sisätilalämmittimen asennus".

    Ainakin Dieesel-Saabissa ja -Toyotassa asia on ihan toisin päin. En enää muista tarkkaan, paljonko kellosarja maksoi tehdasasenteiseen Eberiin, mutta se oli tuhansia markkoja. Avensikseen moinen maksaa tällä hetkellä 900 euroa. Lohkolämmitin ja sisätilanlämmitimen pistoke maksaa nykyään noin 400 euroa asennettuna ja lämppärithän eivät ole kovin kalliita, jos edullisemmasta päästä valitsee.

    Toinen asia on, että

    "Lohko- ja sisätilalämppäri kannattaa unohtaa (ellei satu saamaan kaupan päälle, niinkuin minulle kävi) jo pelkästeen sen takia, että niiden teho Webaston rinnalla on lähinnä naurettava."

    ainakin Saabin sisätilojen lämpiäminen oli naurettavaa naftalämmittimellä varrattuna saman kokoluokan auton lämmittämiseen sisätilan sähkölämppärillä.

      
  • Lainaus:
    08.03.2006 klo 17:00 Kaikki varattuja kirjoitti

    ainakin Saabin sisätilojen lämpiäminen oli naurettavaa naftalämmittimellä varrattuna saman kokoluokan auton lämmittämiseen sisätilan sähkölämppärillä.



    Olet oikeassa että tehokkaalla sisälämppärillä saa auton sisätilat hyvinkin lämpimiksi, erityisesti lämmitysaika on 1,5-2h. Oma S60 naftapeli lämpiää sisältä ardicilla (nykyään sama kuin eber) puolessa tunnissa -20C -> +10C ja koneen lämmöt on viittä vaille samat kuin ajonaikana tai lämpömittari siis näyttää 2/3 siitä lukemasta mihin viisari asettuu lopulta ja tämä heti startista. Näin oma puhallin alkaa heti puhaltaa kuumaa... Vähän toista kuin 2h lohkolämppärin päässä.

    [Jorma 1 muokkasi tätä viestiä 09.03.2006 klo 17:58]
      
  • Lainaus:
    09.03.2006 klo 17:57 Jorma 1 kirjoitti
    Lainaus:
    08.03.2006 klo 17:00 Kaikki varattuja kirjoitti

    ainakin Saabin sisätilojen lämpiäminen oli naurettavaa naftalämmittimellä varrattuna saman kokoluokan auton lämmittämiseen sisätilan sähkölämppärillä.



    Olet oikeassa että tehokkaalla sisälämppärillä saa auton sisätilat hyvinkin lämpimiksi, erityisesti lämmitysaika on 1,5-2h. Oma S60 naftapeli lämpiää sisältä ardicilla (nykyään sama kuin eber) puolessa tunnissa -20C -> +10C ja koneen lämmöt on viittä vaille samat kuin ajonaikana tai lämpömittari siis näyttää 2/3 siitä lukemasta mihin viisari asettuu lopulta ja tämä heti startista. Näin oma puhallin alkaa heti puhaltaa kuumaa... Vähän toista kuin 2h lohkolämppärin päässä.


    Hyvin nousee lämmöt.

    Minulla on 5 kW:n Eeberi bensa-ooppelissa, jossa ACC. Kun Eeberi on noin 20 min päällä -20C asteen pakkasessa on sisällä minullakin noin +5C astetta ja startin jälkeen edelleen tulee lämmintä... Lämpömittari ei kylläkään vielä 10 min ajonkaan jälkeen paljoa ole "värähtänyt".

      
  • Nyt, kun se Eberillä varustettu uutukainen on jo viikon ollut ajossa (lomalla Lapissa), ei tarvitse enää kysellä, vaan voin vain hyristä tyytyväisenä. Otin systeemin kauko-ohjattavalla ajastuksella, ja voi kuinka mukava olikaan panna se aamukahvin jälkeen lämpiämään 1/2 h ajaksi, ennen mäkeen lähtöä. Siinä ajassa suli lumet ikkunoista, niin ettei tarvinnut enää skrapaa kaivella esiin, vaan sai siirtyä mukavasti 20C lämpimään autoon. Siinä tottuu herkästi vähän liiankin mukavaan ajamiseen...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit