Lisävalojen käytöstä

12 kommenttia

Lisävalosäännöt ovat kaiketi ihan selkeät, mutta käytäntö näyttää oppimattomasta aika sekavalta:

Kun omassa autossani on vakiovalojen ref. 2 x 27,5 = 55, saisin laittaa vain 2 x 10 lisää, eli eihän sellaisia ole olemassakaan. Kuitenkin, varsinkin Lapissa kävijät näkevät lukuisia esimerkkejä siitä, että referenssiluvun 75 sisään tuntuu mahtuvan kaikenlaisia lisävaloja myös ns. paremmilla valoilla varustetuissa autoissa. (Ruotsalaiset ovat ihan oma lukunsa, niillä ei taida mitään rajoituksia ollakaan?) Esim. vast'ikään täällä Hesassakin näin Volvo 740:n keulilla isot lisävalot, eivätkä vaikuttaneet rivoittamattomana sumuvaloiltakaan? Eivät kai ne kuitenkaan kytke varsinaisia kaukovaloja pois toiminnasta?

Osaisiko joku "valaista"?

  
  • Siis se Volvo 740 oli tietysti nykymallia oleva V70. Näppihäiriö...

      
  • Valitettavasti laki on tältä osin hieman erikoinen. Yhteenlaskettu referenssiarvo ei saa olla yli 75 eli jos laittaa 37,5 omaavat kunnon lisäpitkät niin vakioista pitäisi kytkeä pois pelistä tai irroittaa lisävalot katsastukseen mentäessä (kuten allekirjoittanut teki).

      
  • Hassua, että lakien noudattamisesta saarnaavat ajavat katsastuskunnottomalla autolla ja huijaavat katsastusmiehiä muuttamalla autonsa ajokuntoiseksi vain katsastuksen ajaksi. :)

      
  • Vilkaisepa rekkoja: neljä paria kaukovaloja ei ole mikään harvinaisuus ja sumareita käytetään lähivalojen "jatkeina". Niillä on ihan omat proseduurit LP:n kanssa.

      
  • Lainaus:
    05.04.2006 klo 22:11 whiic kirjoitti
    Hassua, että lakien noudattamisesta saarnaavat ajavat katsastuskunnottomalla autolla ja huijaavat katsastusmiehiä muuttamalla autonsa ajokuntoiseksi vain katsastuksen ajaksi. :)


    En tietääkseni ole saarnannut lakien noudattamisesta. Nykyisessä autossani ei ole lisävaloja ollenkaan, mutta edellisessä oli ja rikoin lakia. Toisaalta minut puhallutettiin kolmestii (nolla promillea), sain kahdet ylinopeussakot ja rekisteriotettakin kysyttiin, mutta auton kuntoa EI KOSKAAN tarkistettu eikä poliiseja haitannut laittomat lisäpitkätkätkään.

    Sinänsä laki on typerä, koska valojen tehoa ei mitata eli vaikka olisi 20 vuotta vanhat umpiot autossa, minkä valoteho on varmaankin laskenut huomattavasti alkuperäisestä, niin lisäpitkiä ei saa asentaa, jos referenssiarvot ylittyy.

    Sen verran joudun vielä puolustautumaan, että kun pitkillä suorilla tuli vastaan auto, niin kytkin ensin lisäpitkät pois ja myöhemmin vasta vakiopitkät.

    Mutta kyllä, olen rikkonut lakia enkä edes aina ole jäänyt siitä kiinni :ashamed:

    EDIT:

    Auttaako yhtään, jos en ole käyttänyt sumareita päivällä enkä yöllä, edes sateessa...

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 06.04.2006 klo 18:26]
      
  • Lainaus:
    05.04.2006 klo 22:11 whiic kirjoitti
    Hassua, että lakien noudattamisesta saarnaavat ajavat katsastuskunnottomalla autolla ja huijaavat katsastusmiehiä muuttamalla autonsa ajokuntoiseksi vain katsastuksen ajaksi. :smile:


    Jäkä ja jäkä. Rasittavaa touhua, okeiokei, niin on tääkin

      
  • Opelixi: "En tietääkseni ole saarnannut lakien noudattamisesta."

    Ilmeisesti sekoitin sinut sitten johonkuhun toiseen. Sitä se teettää, kun puolustaa valvontakameroita - saattaa vahingossa sekottua niihin kameroiden puolustajiin, jotka myös vaatii nollatoleranssia.

    Opelixi: "Sinänsä laki on typerä..."

    Niinpä. En voisi olla yhtää enempää samaa mieltä. Suomen liikenteessä ei saa nähdä eikä näkyä. Liiasta valotehosta ei ole juuri haittaa, kun valoja käytetään kuten niitä tulisi käyttää. Sanoisin, että ajovalotekniikan kehittyessä ja hajavalon pysyessä kurissa, sallittua valotehoa voitaisiin hyvinkin nostaa korkeammalle ja turvallisuus siitä voisi jopa parantua.

    Nämä nollatoleranssi-vouhottajat syyllistävät ylinopeutta ajavia tilanteesta riippumatta, koska jos tilannekohtaista harkitaa voisi käyttää
    A) joku aina venyttää omaa harkintaansa pidemmälle, ja aina löytyy joku joka katsoo luvalliseksi tappaa/raiskata/pahoinpidellä, ja siksi vähäisinkin ylinopeus on kiellettyä.

    B) Vaihtoehtoinen perustelu on sovituissa liikennesäännöissä ja yksikäsitteisyydessä. Tämä pätee täysin risteyksien väistämissääntöihin, mutta tuskin omaa suurta roolia ajonopeuksissa.

    Onko nämä referenssilukusäännökset ja niiden noudattamattomuus yhtä suuri liikennehuliganismin muoto? Entä mitä mieltä ovat ylinopeuskiihkoilijamme... noudattavatko he valaisulaitteisiin liittyviä katsastussääntöjä?

      
  • Jep, muistat Whiic väärin. En ole ollut nollatoleranssin kannalla rattijuopumustapauksissa ja mielestäni siihen on hyvät perustelutkin:

    Sen riittävään valvomiseen ei riitä millään resursseja, jolloin valvonta ei olisi tasavertaista.

    Rajan laskeminen ei poista todellista ongelmaa eli niitä jotka puhaltaa yli törkeän.

    Pahimmassa tapauksessa törkeän rajan ylittäviä jää vähemmän kiinni, kun 0.2 promillea puhaltanutta kiikutetaan verikokeisiin tai tarkkuusalkometriin.

    Anteeksi, meni vähän offtopic...

      
  • Kavin eilen jututtamassa katsastusmiestä: ei siitä 75 referenssistä ole ylimenemistä. Eli varmisti sen, mitä olin jo laskeskellutkin - 2x10 valot mahdolliset, käytännössä sellaisia ei kuitenkaan tehdä...

      
  • Kyllä löytyy 10 pisteluvulla olevia lisävaloja!
    Mutta ne on niitä "merkittömiä" ja niin pienäi sekä tehottomia ettei sellaisista ole hyötyä

      
  • Lainaus:
    07.04.2006 klo 14:18 Samooja kirjoitti
    Kavin eilen jututtamassa katsastusmiestä: ei siitä 75 referenssistä ole ylimenemistä. Eli varmisti sen, mitä olin jo laskeskellutkin - 2x10 valot mahdolliset, käytännössä sellaisia ei kuitenkaan tehdä...


    Jep. Ainut konsti parantaa valoja laillisin keinoin on kytkeä alkuperäiset pois pelistä. Tästäkin saattaa tosin tulla ongelmia, mutta siitä ensikirjeessä...

      
  • Eihän nuita koskaan tarkasteta, ei edes katsastuksessa, joten sama mitkä laittaa lisävaloiksi kunhan asennus muuten OK? :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit