Säästötekniikat ja lämpötila

1 kommentti

nykyisellään kun tuo kulutus on varsin tärkeä ominaisuus niin autolehdet jne moista testailee. hesarin ääritieteellinen kanta on että auto kuluttaa tasantarkasti talvella sen mitä kesälläkin kun nopeusrajoitukset laskee. ja että 80km/h on taloudellisin nopeus.



ainakin meikäläisen autossa (bemu 116d) lämpötila vaikuttaa rajusti, erityisesti lyhyillä matkoilla. OBD-lukijalla arponut vähän että mitä se puuhaa:



+3 on rajana sille että moottori sammuu. edellyttäen että akussa on puhtia (tsekkaa kunnon käynnistyksen jälkeen) ja moottori ja sisätilat on lämpimiä.



start-stop-systeemeitä on kahdenlaisia, toisissa laturi on vain tuhti ja akkua yritetään pitää täynnä. bemussa on "älykäs järjestelmä" eli lämpöisessä se yrittää pitää akun noin 70% latauksessa että moottorijarrutuksissa sinne mahtuu energiaa. kylmässä yrittää pitää akun täynnä, eli lataa koko ajan. nollan hujakoilla alussa survoo akkuun virtaa, ja lämmettyään menee säästömoodiin. ja taas kylmästä startatessa puskee sinne virtaa, akku kun on vain 70% täynnä.



moottorin lämmitys: lämmitysvastuksilla pikavauhtia noin +20C asti, jostain nollan tietämiltä ja sisäilman lämpötila vaikuttaa tähän. kulutus hyvin korkea vähän aikaa. kovilla pakkasilla voi olla pitkäänkin päällä että sisälle lämmintä nopsaan



säädöissä on myös kolme moodia, pakokaasujen takaisinkierrätyksessä kaasut jäähdytetään moottorin jäähdytysnesteellä, eli moottori lämpiää pakokaasujen energialla. moodit vaikkapa 0, -100 ja +100 (joku egr-error)



lämpöisessä mennään 0-moodissa, ja moottori jäähtyy tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksissa. pakokaasut kuumia eli kierrätys pientä.



nollan asteen hujakoilla arpoo että mitä käyttäis, lämmöt (sisä+moottori) nostetaan -100 moodilla ja sitten 0-moodiin. lämmöt pysyy yli +75 aina, tuetaan -100 tai +100 moodilla. esim kaupungissa arpoo, maantiellä pysyy 0-moodissa.



kylmässä +100-moodilla lämmitetään moottori +75+ (ja sisätilat sopiviksi) ja sitten arvotaan. joku -20C niin pysyy +100 moodissa maantielläkin. pikkupakkasilla -100 moodiin.



85 km/h kulutus (auton mittari) samalla tienpätkällä: 0 2.8, -100 3.2 ja +100 4.3 l/100km. korkeammilla kuormituksilla erot kasvaa. pihasta lähtiessä kesällä loivaan ylämäkeen menee alle viidellä, paukkupakkasilla yli 8 kun vastukset on päällä. mutta ei tartte palella eikä puhaltimet pauhaa kuin hetken.



normitesti tehdään lämpöisessä, joten aika epäreilua verrata siihen. talvella vielä matalaenergisempää talvidieseliä poltettavana.



tosin pitkällä "normimatkallani" kulutus on sama kesällä ja talvella ihan paukkupakkasia lukuunottamatta.

  
  • onkos muuten silleen, että ohjelmallisten virityksien kulutuksenpienennys perustuu tälläiseen EGR-kikkailuun?



    uudemmissa bemuissa on se economy-asento, vaikuttaako se moottorin lämpenemiseen kuinka paljon?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit