En muista, että olisi keskusteltu, mutta aihetta voisi olla. Vaimon i40 sai juuri takuuseen toisen satsin uusia parkkitutkan antureita vähän reilun vuoden ja 35 tkm:n ajojen jälkeen.
Volvo S80 / 2004 / 194.000 km: yksi vaihdettu, toinen kiukuttelee nyt.
Mercedes C / 2008 / 191.000 km: yksi vaihdettu, toinen pimeni talvella.
Mersuun tilasin Saksasta kourallisen antureita hintaan 15,70 / kpl ja ajattelin käydä katsomassa, onko kosteusvaurio syynä siihen, että pakoputken yläpuolella oleva nurkka sokeutuu talvella kovassa lumipyryssä. Käsikopelolla pari viikkoa sitten koettaessani puskurin sisällä oli johtosarjan varassa yli nyrkin kokoinen märkä jääklimppi, jonka pakoputki ilmeisesti sulattaa välillä...
740 GLE:n liikennekäytöstä poisto päättyi tänään ja juuri nyt tuntuu siltä, että parkkitutkan tarve on seurausta huonosta suunnittelusta ja taitamattomasta muotoilusta
Volvo S80/2007/49000 km, yksi vaihdettu, toinen kiukuttelee aivan kuten 740 GLE:llä.
MB C200 CDIa/2008/87000 km. Parkkitutka toimii, ei vikailmoituksia. Tämän tutkan käyttöliittymä kabiinissa on mielestäni toimivampi kuin tuo Volvon akustinen liittymä.
Aloin keskustelun syystä että ensimmäinen anturivaihto tammikuussa ja nyt toinen ehdolla tasan 3 kk. ja 3000 km myöhemmin. Taustalla siis oma epäilys tulevasta vaihtoruletista ja netissä oleva, epäilystäni tukeva kirjoittelu anturien vaihdoista ja vaihtotarpeista riippumatta automerkeistä.
Otin tuon talvella uuteen vaihdetun anturin itselleni "tarkempia tutkimuksia varten". Niiden aika on nyt. Anturissa olevien tekstien mukaan se on Euroopassa valmistettu. Suurennuslasilla tutkiessani havaitsin anturin takaosassa olevan massan olevan hiuksen hienosti irti muovikuorestaan. Sormella puristaen tuo rako menee umpeen. Rako mahdollistaa kosteuden imeytymisen anturiin ainakin kapillaarisesti. En purkanut anturia koska se on rikottava, jotta näkee sisäkalut/mahdollisen elektroniikan ja siihen liittyvät kosteusvauriot kuin myös johtoliittimien mahdoliset vuodot.
Parkkitutka on mielestäni hyödyllinen ja tärkeäkin laite nykyisillä parkkipaikoilla. Siksi sen komponenttien tulisi olla luotettavia ja kestäviä. Ja jos ja kun niitä joutuu vaihtamaan, olisi syytä kehittää jokin kohtuuhintainen menettely. Nykyisillä varaosa- ja työhinnoilla koko setin vaihto yksittäisinä vaihtokertoina taitaa tulla maksamaan reilusti yli 1000 . Ja verstaalla täytyy vierailla tuon tuostakin. Tai sitten tilata antureita tosiaan kourallisia ja vaihdella niitä itse.
Toiminut vaimon autossa moitteetta 8vuotta ja 155000tkm. Yhtään nappia ei ole vaihdettu ja kaikki toimii. Näytti olevan made in japan ja panasonicin valmistamat. Ei siis mitään china export tmv.
Omassa autossa onkin sitten kamera, saas nähdä kauan toimii?Onko kellään kokemusta näistä? Näitähän on ollut jo ainakin sen kymmenen vuotta jo ihan perusautoissa vakiovarusteena. Naarmuuntuuko suomen oloissa linssit jne?
Mielenkiintoinen keskustelu. Minulla on myös ollut kamera autossa 1v/35tkm. Ei häiriöitä - ainakaan toistaiseksi. Todella hyvä varuste peilien lisukkeeksi, mutta linssi kuraantuu huonoilla keleillä. Naarmuja en ole linssissä havainnut vaikka monesti vaan sormella pyyhkäissyt puhtaaksi.
Lexus GS -05. Anturit (edessä ja takana) toimineet moitteettomasti, samoin kuin peruutuskamera. Kurakeleillä kameran linssi saattaa likaantua, mutta sen saa puhtaaksi näppärästi sormella pyyhkäisemällä. Minkäänlaisia naarmuja ei ole tullut. Ehdottomasti suositeltava lisävaruste tuon kokoluokan autoon jos meinaa kaupungissa pysäköidä.
Kahdessa edellisessä kiesissä oli lisävarusteiset peruutustutkat, ei ongelmia. Yhteensä lähemmäs 180 tkm tuli noilla ajeltua, tosin reilun viiden vuoden sisään, eli aika ei ehtinyt kummassakaan tekemään tepposiaan.
Nykyisessä peruutuskamera, jonka oheen en ottanut tutkaa/tutkia.
Otin tuon talvella uuteen vaihdetun anturin itselleni "tarkempia tutkimuksia varten". Niiden aika on nyt. Anturissa olevien tekstien mukaan se on Euroopassa valmistettu. Suurennuslasilla tutkiessani havaitsin anturin takaosassa olevan massan olevan hiuksen hienosti irti muovikuorestaan. Sormella puristaen tuo rako menee umpeen. Rako mahdollistaa kosteuden imeytymisen anturiin ainakin kapillaarisesti. En purkanut anturia koska se on rikottava, jotta näkee sisäkalut/mahdollisen elektroniikan ja siihen liittyvät kosteusvauriot kuin myös johtoliittimien mahdoliset vuodot.
Mersun kuolleen anturin post mortem on vielä tekemättä, mutta tarkoitus oli katsoa vähän tarkemmin mitä sille on tapahtunut. Edellisen kerran oli anturivika ja nytkin testeri ilmoittaa yhden anturin olevan pimeänä.
Arvaukseni yllä perustui puhtaasti käsikopelolla puskurin takaa liitinpuolelta löytyneeseen märkään jääklimppiin, mutta jos liitin on vuotanut, luulisi jälkien näkyvän?
Toisaalta, myös Volvon kilahtanut anturi on juuri vastaava pakoputken yläpuolinen russakka, joten voihan se ongelma hiipiä myös ulkopuolelta, jos siinä saumassa on vuotoja?
Ei mullakaan ole 740:ssa ollut parkkitutkan kanssa ongelmia, mutta olisi kiva kuulla yllä olevilta myös se, missä autoissa nuo anturit kestävät
Tokihan se on toiminut. Mukava, tilava ja vakaa matka-ajossa. Parkkitutkan temppuilun lisäksi riesana on ollut vain TM:n käyttötestiautossakin havaittu peruutuskameran liittimen hapettuminen. Molemmat viat liittyvät siis tämän keskustelun aihepiiriin.
Manuaalilaatikoissa on ilmeisesti ollut viallinen laakerierä (käyttötestiauton laakeririkko ja monien keskustelupalstoilla mainitsema takkuileva vaihteensiirto), mutta meillä on onneksi automaatti. Automaatin ohjelmointi voisi olla taloudellisempikin: nyt maantietä mennään hyvin alhaisin kulutuslukemin, mutta nurkka-ajossa momentinmuunnin luistaa tarpeettoman paljon ja pitkään nostaen keskikulutuksen helposti liki seitsemän litran sadalla (meillä siis diesel, en uskalla arvaillakaan, paljonko sillä ylävireisellä bensamyllyllä kuluisi). Vaihdot ovat kyllä mukavan huomaamattomia, mutta luulisi sen onnistuvan kuusivaihteisella laatikolla vähemmälläkin luistolla.
En muista, että olisi keskusteltu, mutta aihetta voisi olla. Vaimon i40 sai juuri takuuseen toisen satsin uusia parkkitutkan antureita vähän reilun vuoden ja 35 tkm:n ajojen jälkeen.
Volvo S80 / 2004 / 194.000 km: yksi vaihdettu, toinen kiukuttelee nyt.
Mercedes C / 2008 / 191.000 km: yksi vaihdettu, toinen pimeni talvella.
Mersuun tilasin Saksasta kourallisen antureita hintaan 15,70 / kpl ja ajattelin käydä katsomassa, onko kosteusvaurio syynä siihen, että pakoputken yläpuolella oleva nurkka sokeutuu talvella kovassa lumipyryssä. Käsikopelolla pari viikkoa sitten koettaessani puskurin sisällä oli johtosarjan varassa yli nyrkin kokoinen märkä jääklimppi, jonka pakoputki ilmeisesti sulattaa välillä...
740 GLE:n liikennekäytöstä poisto päättyi tänään ja juuri nyt tuntuu siltä, että parkkitutkan tarve on seurausta huonosta suunnittelusta ja taitamattomasta muotoilusta
Volvo S80/2007/49000 km, yksi vaihdettu, toinen kiukuttelee aivan kuten 740 GLE:llä.
MB C200 CDIa/2008/87000 km. Parkkitutka toimii, ei vikailmoituksia. Tämän tutkan käyttöliittymä kabiinissa on mielestäni toimivampi kuin tuo Volvon akustinen liittymä.
Aloin keskustelun syystä että ensimmäinen anturivaihto tammikuussa ja nyt toinen ehdolla tasan 3 kk. ja 3000 km myöhemmin. Taustalla siis oma epäilys tulevasta vaihtoruletista ja netissä oleva, epäilystäni tukeva kirjoittelu anturien vaihdoista ja vaihtotarpeista riippumatta automerkeistä.
Otin tuon talvella uuteen vaihdetun anturin itselleni "tarkempia tutkimuksia varten". Niiden aika on nyt. Anturissa olevien tekstien mukaan se on Euroopassa valmistettu. Suurennuslasilla tutkiessani havaitsin anturin takaosassa olevan massan olevan hiuksen hienosti irti muovikuorestaan. Sormella puristaen tuo rako menee umpeen. Rako mahdollistaa kosteuden imeytymisen anturiin ainakin kapillaarisesti. En purkanut anturia koska se on rikottava, jotta näkee sisäkalut/mahdollisen elektroniikan ja siihen liittyvät kosteusvauriot kuin myös johtoliittimien mahdoliset vuodot.
Parkkitutka on mielestäni hyödyllinen ja tärkeäkin laite nykyisillä parkkipaikoilla. Siksi sen komponenttien tulisi olla luotettavia ja kestäviä. Ja jos ja kun niitä joutuu vaihtamaan, olisi syytä kehittää jokin kohtuuhintainen menettely. Nykyisillä varaosa- ja työhinnoilla koko setin vaihto yksittäisinä vaihtokertoina taitaa tulla maksamaan reilusti yli 1000 . Ja verstaalla täytyy vierailla tuon tuostakin. Tai sitten tilata antureita tosiaan kourallisia ja vaihdella niitä itse.
Onko pysäköintiavustin = parkkitutka? Itse luulin, että pysäköintiavustin on se joka osaa itse parkkeerata auton.
No, minulla parkkitutka on nyt toiminut häiriöittä 7 vuotta.
Toiminut vaimon autossa moitteetta 8vuotta ja 155000tkm. Yhtään nappia ei ole vaihdettu ja kaikki toimii. Näytti olevan made in japan ja panasonicin valmistamat. Ei siis mitään china export tmv.
Omassa autossa onkin sitten kamera, saas nähdä kauan toimii?Onko kellään kokemusta näistä? Näitähän on ollut jo ainakin sen kymmenen vuotta jo ihan perusautoissa vakiovarusteena. Naarmuuntuuko suomen oloissa linssit jne?
Mielenkiintoinen keskustelu. Minulla on myös ollut kamera autossa 1v/35tkm. Ei häiriöitä - ainakaan toistaiseksi. Todella hyvä varuste peilien lisukkeeksi, mutta linssi kuraantuu huonoilla keleillä. Naarmuja en ole linssissä havainnut vaikka monesti vaan sormella pyyhkäissyt puhtaaksi.
nimim.Erkille kysymys. Onko i40 muuten toiminut?
Lexus GS -05. Anturit (edessä ja takana) toimineet moitteettomasti, samoin kuin peruutuskamera. Kurakeleillä kameran linssi saattaa likaantua, mutta sen saa puhtaaksi näppärästi sormella pyyhkäisemällä. Minkäänlaisia naarmuja ei ole tullut. Ehdottomasti suositeltava lisävaruste tuon kokoluokan autoon jos meinaa kaupungissa pysäköidä.
Kahdessa edellisessä kiesissä oli lisävarusteiset peruutustutkat, ei ongelmia. Yhteensä lähemmäs 180 tkm tuli noilla ajeltua, tosin reilun viiden vuoden sisään, eli aika ei ehtinyt kummassakaan tekemään tepposiaan.
Nykyisessä peruutuskamera, jonka oheen en ottanut tutkaa/tutkia.
urau:
Mersun kuolleen anturin post mortem on vielä tekemättä, mutta tarkoitus oli katsoa vähän tarkemmin mitä sille on tapahtunut. Edellisen kerran oli anturivika ja nytkin testeri ilmoittaa yhden anturin olevan pimeänä.
Arvaukseni yllä perustui puhtaasti käsikopelolla puskurin takaa liitinpuolelta löytyneeseen märkään jääklimppiin, mutta jos liitin on vuotanut, luulisi jälkien näkyvän?
Toisaalta, myös Volvon kilahtanut anturi on juuri vastaava pakoputken yläpuolinen russakka, joten voihan se ongelma hiipiä myös ulkopuolelta, jos siinä saumassa on vuotoja?
Ei mullakaan ole 740:ssa ollut parkkitutkan kanssa ongelmia, mutta olisi kiva kuulla yllä olevilta myös se, missä autoissa nuo anturit kestävät
A Tapio:
Tokihan se on toiminut. Mukava, tilava ja vakaa matka-ajossa. Parkkitutkan temppuilun lisäksi riesana on ollut vain TM:n käyttötestiautossakin havaittu peruutuskameran liittimen hapettuminen. Molemmat viat liittyvät siis tämän keskustelun aihepiiriin.
Manuaalilaatikoissa on ilmeisesti ollut viallinen laakerierä (käyttötestiauton laakeririkko ja monien keskustelupalstoilla mainitsema takkuileva vaihteensiirto), mutta meillä on onneksi automaatti. Automaatin ohjelmointi voisi olla taloudellisempikin: nyt maantietä mennään hyvin alhaisin kulutuslukemin, mutta nurkka-ajossa momentinmuunnin luistaa tarpeettoman paljon ja pitkään nostaen keskikulutuksen helposti liki seitsemän litran sadalla (meillä siis diesel, en uskalla arvaillakaan, paljonko sillä ylävireisellä bensamyllyllä kuluisi). Vaihdot ovat kyllä mukavan huomaamattomia, mutta luulisi sen onnistuvan kuusivaihteisella laatikolla vähemmälläkin luistolla.
740 GLE:
Corollia olivatten, mutta anturien valmistajaa en tiedä.