Moi
Minulla on vm. -05 oleva Ford Focus Trend Wagon. Nyt tuli eteen tarve laittaa siihen vetokoukku. Soittelin merkkihuoltoon ensimmäistä huoltoaikaa ja samalla kysäisin vetokoukun hintaa paikoilleen laitettuna. Huoltopäällikkö sanoi hinnaksi 570 ja asennus 90. Tuohon vielä johtosarja, jonka hintaa en nyt muista. Minusta tuo koukun hinta on aika kallis.
Kysyn nyt, että onko kukaan laittanut tarvikekoukkua ym. autoon. Mistä koukun ostit ja hintaan? Motonetissä olisi hinta merkitty tuon ikäiseen sedaniin, mutta onko se samakoukku sopiva farkkuun? Tosin heillä ei tuotakaan koukkua ole tällä hetkellä saatavana.
Olen joskus laittanut itse, helppo homma. Maksaa tarvikkenna 100-200 johtosarjoineen mallista riippuen, toki jotkut erikoisemmat voi olla tuplasti kalliimpia!
Kaveri kyseli uuteen Vw-Passattiin koukkua ja jäi ostamatta. Hinta oli kuulemma n. 1800. Koukku oli 500 ja johtosarja 1300. Voiko pitää paikkansa??
Esimerkiksi E60/61, E90/91 ja E87 BMW vetokoukku n. 1200,00
Vetokoukun asennus. Johtosarjan veto auton keulaan ja ohjelmointi.
Tänä päivänä autoissa on tietoliikenne hoidettu väylätekniikalla ja sen takia ihan mikä johtosarja ei käy, asentaminen on vähän hankalempaa ja ohjelmointi päälle. Auton rakenteet on muuttuneet kolariturvallisuuden takia, joka asettaa omia vaatimuksia myös vetokoukun mekaaniselle asennukselle.
Voidaan alkaa totuttautumaan siihen ajatukseen, että tulevaisuudessa varusteet ei ainakaan halpene. Toinen asia on se, että varusteet kannattaa tilata auton tilauksen yhteydessä, sillä jälkikäteen varusteiden asentaminen voi olla kalliimpaa kuin tehdastilauksessa.
Tietysti, jos autonvalmistajat ottaisi lisävarusteet huomioon ja kaikille lisävarusteille asenntaisiin jo tehtaalla kaikki "jutut" valmiiksi, niin silloin lisävarusteet olisi aika edullisia asentaa. Näinhän tehdas ei tee, koska se maksaa ja lisävarusteet voi maksattaa asiakkaalla.
Voidaan alkaa totuttautumaan siihen ajatukseen, että tulevaisuudessa varusteet ei ainakaan halpene. Toinen asia on se, että varusteet kannattaa tilata auton tilauksen yhteydessä, sillä jälkikäteen varusteiden asentaminen voi olla kalliimpaa kuin tehdastilauksessa.
Tietysti, jos autonvalmistajat ottaisi lisävarusteet huomioon ja kaikille lisävarusteille asenntaisiin jo tehtaalla kaikki "jutut" valmiiksi, niin silloin lisävarusteet olisi aika edullisia asentaa. Näinhän tehdas ei tee, koska se maksaa ja lisävarusteet voi maksattaa asiakkaalla.
Lisävarusteet eivät varmaankaan ole halpenemaan päin. Usein kuitenkin Suomessa asennettu varuste on selvästi halvempi kuin tehtaalla laitettu. Tehdas rahastaa varusteilla ja niiden hintoihin lisätään vielä autovero, jota Suomessa tehdystä työstä ei tarvitse maksaa. Tietysti tässä on tapauskohtaisia eroja, ja kannattaa toki katsoa minkä laatuisen palikan Suomesta jälkiasennettuna saa.
Autojen varustehinnoittelussa on valtavia eroja. Vetokoukkuja nyt ei ole vakiona missään ja näyttävät olevan suht kalliita tehdasasenteisina kaikkiin, mutta en kyllä itse viitsi maksaa pienistä lisävarusteista kovin paljoa tyyliin: "koiraverkko 350 euroa" tai "nahkapäällysteinen ohjauspyörä 250 euroa". Koiraverkon todelline arvo liene muutamia kymppejä ja nahkapäällysteisen ohjauspyörän olettaisi sisältyvän laatuautoihin jo perustasollakin.
Autoa ostaessa kannattaa aina laskea kaikki itselle tarpeelliset varusteet mukaan ja verrata sitten kokonaishintaa. Lopputulos on ainakin itselleni ollut joskus yllättävä. Halpa ei aina olekaan niin edullista...