Lexus LS 600h-hybridiautossa on LED-ajovalot, väittävät sen olevan ensimmäinen auto jossa näin on. Voisko joku tämän osa-alueen tietäjä valoittaa minulle mitä hyötyä LED-tekniikasta on ajovaloissa? Tiedän että jarruvaloissa niitä käytetään nopean toiminnan takia.
Ajovalojen kehitys on jotenkin jäänyt vuosien varrella taka-alalle ja autoteollisuus on tuntunut keskittyvän enimmäkseen moottoritehojen nostamiseen ja yhä monimutkaisemman elektroniikan kehittämiseen.
http://www.japanesecarfans.com/news/2060412.003/2060412.003.mini1L.jpg
Oiskohan led-valot suhteellisen huoltovapaat ja taloudelliset.
Onhan noita valojakin kehitetty, tuloksena erilaiset linssitekniikat ja xenonit.
Olisiko se jonkunmoinen etu, että ne kestävät esim 11 vuotta putkeen niin, että ne palavat yhtäsoittoisesti koko ajan? Tuo siis ideaalitianteessa, jolloin autolla ei ajeta saharassa, sillä lämpö saa käyttöiän pienenemään kummasti. Toisekseen nuo eivät vie juurikaan virtaa eli säästävät akkua jne. Sama hommahan se on kodin valaistuksessa, kuka ostaa hirmuisen sähkösyöpön kuten haogeenispotin kun kaupasta saa ledispottejakin.
EU puuhaa ajovalopakkoa koko alueelle kuten meillä jo on ollut pitkään. LED-ajovalot tulevat lähivaloiksi ja vievät jatkuvassa käytössä vähän virtaa ja kestävät. Luulatavasti alkuun tullaan näkemään sovellutuksia missä päiväkäyttöön on LED-valot ja normaalit pimeällä ajoon.
Kuulostaa varsin järkevältä, että "huomiovaloiksi" laitetaan kestävät ja pienitehoiset valot ja samalla lisätään turvallisuutta eikä käyttökustannukset nouse nimeksikään.
TM:ssähän oli juttu noista vähän aikaa sitten ja noiden suurin etu on ilmeisesti juuri pitkä käyttöikä nopean syttymisen lisäksi.
Minkäköhänlainen valoteho noissa on?
Lexus ei ole meinaan tuolla saralla oikeen viime aikoina loistanut, ainakin uuden GS:n ja IS:n lähivalot on todella surkeat, jopa vaaralliset, vaikka ovatkin xenonit. Sama vaivaa Audin uusia malleja, noihin kahteen merkkiin ei ilmeisesti saa edes rahalla hyviä valoja. Bmw:kin on kulkenut tuossa huonoon suuntaan tavallisten halogenien osalta, ne ovat esim 3-sarjassa huonontuneet, mutta xenonit ovat edelleen erinomaiset, eli Bemariin pitää siis ostaa rahalla hyvät valot ja sitä kautta turvallisuus. Tuo on kyllä käsittämätöntä, mielestäni hyvät valot ovat yksi tärkeimmistä ellei tärkein turvallisuustekijä, itse olen valinnut jo pitkään pelkästään auton, mistä xenonit ovat löytyneet.
Lexus ei ole meinaan tuolla saralla oikeen viime aikoina loistanut, ainakin uuden GS:n ja IS:n lähivalot on todella surkeat, jopa vaaralliset, vaikka ovatkin xenonit.
IS-mallissa ei ole vakiona Xenon-valoja.
"Nimimerkillä 9000 lisävarustepaketin tilannut"
Harmittaa ettei TM koeajossaan mitannut myös lisävarusteisten Xenonien tehoa. Olisi voinut tehdä sen vaikka siksi että IS on ensimmäinen Toyota-konsernin tuote johon on Japanin ulkopuolella saatavilla Bi-Xenon valot. RX-maasturin lähivalo-Xenoneille TM antoi viime vuonna arvosanaksi 9, joten uskon myös IS-mallin Xenonien olevan tehokkaat.
Yllättäviä ovat kuitenkin erot halogeenien tehoissa konsernin sisällä, Corollalle 10, Avensikselle 8 ja Lexus IS arvosana lähivaloista vain 6,5. Ainoa järkevä selitys tuntuisi olevan että tämä asia on jätetty pitkälti kehitystiimin asiaa kohtaan osoittaman kiinnostuksen varaan?
"Nimimerkillä 9000 lisävarustepaketin tilannut"
Harmittaa ettei TM koeajossaan mitannut myös lisävarusteisten Xenonien tehoa. Olisi voinut tehdä sen vaikka siksi että IS on ensimmäinen Toyota-konsernin tuote johon on Japanin ulkopuolella saatavilla Bi-Xenon valot. RX-maasturin lähivalo-Xenoneille TM antoi viime vuonna arvosanaksi 9, joten uskon myös IS-mallin Xenonien olevan tehokkaat.
Yllättäviä ovat kuitenkin erot halogeenien tehoissa konsernin sisällä, Corollalle 10, Avensikselle 8 ja Lexus IS arvosana lähivaloista vain 6,5. Ainoa järkevä selitys tuntuisi olevan että tämä asia on jätetty pitkälti kehitystiimin asiaa kohtaan osoittaman kiinnostuksen varaan?
Tuo kokemus rajoittuu koejoon IS:lläja GS:llä, missä oli molemmissa xenonit. Ajoin noilla molemmilla saman pimeän mutkaisen ja mäkisen lenkin tässä lähellä pk-seutua Sipoossa, jonka ajan useasti omalla autolla ja lisäksi usein koeajo autoilla, samalla lenkillä noita on helpompi verrata. Tuossa tulee esiin myös nykyvalojen yleinen ongelma, eli valon todella tarkka rajaus.
Ajoin esim GS:n jälkeen uudella S-sarjalla tuon lenkin ja varsinkin lähivaloilla ero oli dramaattinen, jälkimmäisellä todella näki. Audi A6:n, Cadillac STS ja Subaru Impreza WRX ovat olleet kaikki uskomattoman huonoja, muttei kumpikaan Lexus pääse kyllä tuolla rehentelemään, omaankin autoon verrattuna tuossa on huima ero, vaikka polttimoillani on ajettu jo 70 tkm ja xenonien valoteho heikkenee ajan kanssa. Nuo siis koskee kaikki lähivaloja, kaukovalot on sitten erikseen, ne esim GS:ssä oli ihan hyvät, IS:n koeajossa en niitä hirveästi päässyt käyttämään. Audissa nekin oli naurettavat, siihen tulisi ostaa pakosti lisäkaukovalot, että edes jollain valoilla näkisi jotain. Ne vaan ei oikeen sovi nykyauton ilmeeseen ja lisäksi eivät ole yhtä tärkeät kuin lähivalot.
Ongelmana valojen vertailussa on kyllä se, että ne ovat aika pitkälti malliriippuvaisia. Tosin tuossa on parempia ja huonompia valmistajia, en ole esim itse ajanut millään Volvolla, Saabilla, Bemarilla tai Mersulla, missä olisi todella surkeat valot, toisin kuin vaikka noissa yllä mainituissa. Huonoimmat uudehkoista autoista, mitä tulee mieleen, ovat olleet Chrysler Stratuksessa, sillä pimeäajo pitäisi kieltää lailla.
Vanhoissa autoissa on usein yllättävän hyvät valot, mikäli viitsii vaihtaa kuluneet umpiot uusiin. Tuossa mielessä kehitys ei ole ollut niinkään mielekästä, esim Saab 9-5:n uudet bi-xenonit ovat ainakin kaukovalojen osalta huomattavasti heikommat, kuin vanhan mallin halogeenit. Kohta pitää hankkia siis vissiin rekka tai pimeänäköavustin, mikäli haluaa ajaa pimeällä..
Kesällä tulevassa MB:n E-sarjan faceliftissa on muuten juuri LED-valot päiväkäyttöön ja normaalivalot pimeäajoa varten. Lähde: ABS.
Tuo pistää kyllä miettimään tuota Lexuksen sovellusta, toivottavasti uuden tekniikan käyttöönottointo ei ole mennyt valotehoon panostamisen edelle.
Hella on tehnyt myös uudet LED tekniikkaan perustuvat etuvalot.
Valaisuteho ON samaa luokkaa kuin tänään parhaissa Xenon valoissa. Taitaa Xenonit jäädä vain välivaiheeksi.
Hyvä, sillä minusta Xenonit on järjetön keksintö!