Minulla on 135.000 km ajettu -95 Seat Toledo 2.0. Ongelmana on epäsäännöllisen säännöllisesti tapahtuva nykiminen ja kierrosten vaeltelu varsinkin kun kone on lämmin ja kaasua vähennetään. Autosta on vaihdettu lämpötila-anturi ja puhdistettu tyhjäkäyntiventtiilin anturi ilman vaikutusta. Päästömittaus on ok ja testeri ei ilmoita vikakoodeja. Olisiko hyviä neuvoja?
Tulpat?
Itselläni oli Golf III, jossa ilmeni myös kuvaamasi kaltaista nykimistä, mutta myös tyhjäkäynti oli epätasainen. Syylliseksi paljastui joku halvatun kumiletkun pätkä, joka oli puhjennut. Moottori kävi liian laihalla, kun sai rei'än kautta liikaa ilmaa. Letkun vaihto maksoi merkkiliikkeessä 5 euroa.
Tuollainen nykiminen on joissakin autoissa ominaisuus. Ainakin Bosch:n yksipisteruiskuissa on ominaisuutena nykiminen (lähinnä kiihdyttäessä osakaasulla) kun kierrokset ovat 2000-3000.
Tulpat oireilee aluksi varsinkin kovassa kiihdytyksessä. Onkos tuossa pakokaasun kierrätys? Se voi nykytellä myös. Jos ohivirtausventtiili on tosiaan puhdistettu, niin vikaa voi olla MAF-anturissa.