Akut kestävät pitkään

12 kommenttia

Tervehdys ensiksi. Ensimmäinen viesti tälle palstalle.

Tänä aamuna loppui 8 vuotta vanhasta Toyotastani akku, Yuasa. Ja se loppui kerralla. Alkuperäinen, toiminut tähän asti moitteetta. Kun muistelee takavuosien akkujen kanssa takkuilua ei voi muuta kuin ihmetellä nykyakkujen kestoa. Työmatkani on vajaa viisi kilometriä sivu ja muutenkin varsinkaan talvella ei kovin pitkiä vetoja tule. Sas nähdä miten uusi akku, Optifit, valmistettu Ranskassa, kestää.

  
  • Jaa, että hyviä akkuja.. -03 Passatistani meni Vartan akku kahdessa vuodessa, huoltomies totesi, että tällaisia nämä nykyään on, kun Puolassa tehdään ja hinnat halpuvat koko ajan. Väittipä vielä että taksikäytössä saattaa akku mennä parhaassa tapauksessa vuodessa.

    Maallikkona voisi ajatella, että akkujen kestoon vaikuttaa negatiivisesti autojen lisääntynyt sähköntarve, eli mitä uudempi auto sitä vähemmän aikaa kestää. Tiedä sitten.

      
  • Vaihdoin 9v Toyotaan viime vuonna akun. Siellä oli vielä alkuperäinen Panasonic-akku. Akku ei ollut aivan loppu, sillä mittarin mukaan se varasi vielä 50%. Huonouden huomasi kun piti auton valoja pitempään päällä moottorin ollessa sammutettuna. Sen sijaan käsitykseni nykyisistä akuista on aivan toisenlainen - ainakin joistakin merkeistä. Exide oli pettymys. Se ei kestänyt kuin pari vuotta yhdessä kärryssä. Myös joistakin korealaisista akuista en ole kovin vakuuttunut. Toyotan myymä ransakalainen Optifit on toisessa autossa kestänyt ainakin pari vuotta, eikä kulumisen merkkejä näy. Vartat ovat kaiketi myös kohtuullisen hyviä nykyakkuja.

      
  • Sanoisin, että parhaimmat akut ovat parantuneet, kun taas jotkut huonoimmat ovat yhä yhtä hyviä/huonoja, kuin ennenkin. Mutta myös laturit ovat parantuneet, jotkut aivan julmasti.

    Auton lisääntynyt elektroniikka tarvitsee tietenkin myös lisää virtaa. Tämä ei tosin rasita varsinaisesti itse akkua, vaan laturia.
    12-voltin järjestelmä alkaa olla kohta tiensä päässä ja moni autonvalmistaja puhuu mm. 24-voltin järjestelmistä ja myös 42-volttia alkaa olla tuttu akuissa, latureissa ja starttimoottoreissa.
    Varsinkin autoissa, jotka on varustettu DVD:llä ym. herkuilla ja ympäristöystävällisissä autoissa.

    Taksikäytössä yksi akku vuodessa on minulle jotain uutta. En ole koskaan kuullutkaan.
    Veikkaisin, että normaalin akun keski-ikä on tänä päivänä n. 7 vuotta, silloin kun sitä käytetään sillä tavoin, kun on tarkoitus.

    Kuten varmasti kaikki tietävät, akusta otetaan kauhalla ja sille annetaan lusikalla. Jos sen päälle on sitten vielä lyhyt matka töihin, niin on selvää, ettei akku ennätä latautua. Siis ajotavat vaikuttavat akun elinikään. Moni tosin antaa periksi liian nopeasti, pikku akkulaturi autotallissa saattaisi toimia monessa tapauksessa ja tuplaa helposti akun eliniän.

    Moni ei myöskään ala latailemaan, vaan vaihtaa heti kättelyssä tyhjentyneen akun uuteen, vaikka sen elinkää voisi pidentääkin lataamalla parilla vuodella.

    Moderni auto on "hereillä" vielä jonkun aikaa, sen jälkeen kun sen moottori on sammutettu. Järjestelmän "lepotilaan" siirtymisen kuuleekin joskus, kun releet napsahtelevat eri puolella autossa. Akusta virtaa auto vie vähiten silloin, kun ovet on lukittu (tämä tietenkin automerkistä ja järjestelmästä riippuen). Siksi on hyvä lukita auton ovet, vaikka se seisoisikin omassa tallissa, lukkojen takana.

    Lentokentät ovat hyvä esimerkki tästä lepotilan virran käytöstä. Kolmen-neljän viikon loma tekee usein sen, että auto tarvitsee lisävirtaa käynnistykseen, kun aletaan käynnistämään parkkitalossa sen aikaa seissyttä autoa.

      
  • Toyota mafia iskee jälleen
    Carinan akku viime vuosituhannelta -97 toimii edelleen mainiosti

      
  • Yllätyin varsin suuresti laskiessamme perheen veneen veteen kesämökillä pari viikkoa sitten kun moottorin, hankittu alkukesästä 1999, alkuperäinen akku, jota on kohdeltu kaikilla mahdollisilla tavoilla väärin, pyöräytti perämoottorin käyntii vailla minkäänlaista epäilystäkään siitä ettei se olisi toiminut. Akku on ollut kaikki 7 vuotta kiinni kaapeleissa kesät talvet, eikä sitä ole koskaan erikseen ladattu tai huollettu. Se vieläpä suorastaan ui viime kesänä, kun kovalla myrskyllä oli aallot lyöneet veneen olessa telineessä perälaidan yli sisään, mutta tälläkään ei ollut akun toimintaan mitään vaikutusta. Kaiken lisäksi tällä samaisella akulla käynnistettiin traktori viikko sitten. Tällaista kestävyyttä voisi kyllä olettaa akulta, joka edustaa laadukkaaksi tunnustettua merkkiä, mutta tässäpä piileekin koko "laitteen" ihmeellisyys; akun päällä nimittäin lukee "Biltema"...

      
  • Tojota mafia..., samma homma carina -97 ja alkuperäinen akku ja hyvin pelaa vielä pakkasissakin, tosi en ole tutkinut että mikä on merkki.

      
  • Vanhassa veneessämme (moottori VP AD 31 130 hv D) oli kaksi akkua eli käynnistysakku ja käyttöakku (noin 55 Ah ja 105 Ah). Suurempi akku uusittiin kymmenen vuoden käytön jälkeen ja pienempää ei vaihdettu koko aikana eli yhteentoista vuoteen. Akkujen merkki saattoi olla Salama-akku. Akut olivat asiallisessa talvisäilytyksessä ja niitä ladattiin aika ajoin.

    Huonoin kohdalle sattunut akku on Bilteman tuotoksia 1990-luvun alussa. Akun kylmäkäynnistyskyky oli katastrofaalinen. Ostin sen testivoittajana, mutta kuulin jälkeenpäin noita akkuja tekeviä tehtaita olevan viisi kappaletta. Minulle sattui väärän tehtaan tuotos... en muutenkaan käytä enää Biltemaa, sillä monet tuotteet ovat olleet heikkolaatuisia.

      
  • Saahan sitä puhua, mutta onko näyttöä? Mitäs sanot -82 Talbotista, jossa akku vaihdettiin vasta -93? Aivan tyhjää puhetta nykyajan akkuteknologian hyvyydestä. Osti vuonna -99 uuden dieselkärryn Eberillä. Autossa oli kolmas akku paikoillaan luopuessani siitä viiden vuoden käytön jälkeen. Kokemusta on, ko. asiassa ei taida olla ainakaan kovin paljoa kehitystä tapahtunut kestävyyden suhteen.

      
  • Kyllä ne pitkään kestävät toisinaan.

    Meilläkin 9 1/2 vuotta kesti Renault Safranen ensiasennusakku.

    Merkki oli Exide. Ostin saman "testivoittajan " tilalle - saapas näkkee mitä kenkä tekkee...


    :innocent: :innocent: :innocent:

      
  • Peugeot 405ssa vuosimalli 94 alkuperäinen ranskalainen akku kesti vähän yli 11 vuotta.

      
  • Toiset kestää, toiset ei.
    Golfin alkuperäinen akku reppasi hieman alle 11 vuotiaana, tilalle hankittu Hankook reppasi alle viikossa. No, joku vikahan tuossa akussa oli. Sain takuuseen uuden tilalle ja se toimi ainakin sen puoli vuotta minkä tuo auto minulla enää oli.

      
  • Minä vaihdan akun yleensä 5-7v vanhana kun ei työpaikalla ole lämpöpaikkaa ja haluan varman startin aina. Toisaalta kierrätän akun joskus ja tarvittaessa vaunuun jossa se jatkaa "elämää"! :-)
    Toisaalta taas harvoin tulee autoa pidettyä niin kauan että akun joutuisi vaihtaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit