Kaasun käyttö autojen polttoaineena on ollut kummallisen vähän esillä.
Miksi kaasukäyttöisiä autoja meillä on hyvin, hyvin vähän verrattuna esim. Ruotsiin tai Saksaan.
Osasyynä siihen on varmastikin kaasujakeluasemien vähäisyys. Tällä hetkellä niitä on vain kahdeksan Etelä-Suomessa.
Olisi varmasti paljon mielekkäämpää panostaa kaasukäyttöisiin autoihin kuin dieselautoihin. Niitähän on nyt onnistuttu valtiovallan toimenpitein ostattamaan.(Veromanipulointi)
Lähtökohtana piti oleman ilman saasteiden vähentäminen eikä lisääminen. Dieselautojen töhkiä saadaan nyt vetää keuhkoihin yhä enenevässä määrin. Ja siitä ei hyvä seuraa.
Toivottavasti Gasum (tai joku muu) saa pian jakeluverkoston paljon kattavammaksi.
Autojahan löytyy jo varsin monesta merkistä.
Kaasun hinnan voi jokainen asiasta kiinnostunut
selvittää.
Mielenkiintoista!
Epäilen että valtio on se jarrumies tässäkin asiassa. Kyllä varmasti tännekkin saataisiin lisää kaasujakeluasemia ja biodieseliä laajemmalti ja vaikka mitä muuta jos valtio tukisi tuota, mutta kun heillä menee kaikki nekin rahat kansanedustajian palkankorotuksiin ja muuhun hölynpölyyn, niin eihän siellä budjetissa ole tilaa tuollaisille uudistuksille. Ja vaikka olisikin, niin johan heillä kestäisi vähintään 5-10 vuotta miettiä sopivan kova verotus, kun se yleistyisi. Sama koskisi niitä ajoneuvoja ja ajoneuvojen muuttamista kaasukäyttöiseksi.
Oletko käynyt gasumin sivustolla (www.gasum.fi) tutustumassa asiaan?
Alla on yksi ote sieltä:
"Maakaasuautoja pitkään rasittaneet erikoisverot ja käyttömaksut poistuivat jo aiemmin vuonna 2004."
Laskennallinen litrahinta on nyt 0,66e.
Se kyllä kiinnostaa tänä päivänä ja tietenkin myös ympäristön tila.
Tarkoitinkin tuossa aikasemmassa viestissä, että jos ja kun käyttö yleistyisi, niin verotus asiat olisi taas saatava kohdilleen. Tai sitten maakaasuun tulisi dieselin tyylinen verotus systeemi. En usko, että valtio jättää niinkin paljon verotuloja haalimasta, kuin he bensa ja diesel autoista tällä hetkellä keräävät.
Siksipä tuo kaasu on niille oiva vaihtoehto, jotka voivat noilla asemilla käydä säästäen useita satoja euroja vuodessa vaikka ei paljoa ajaisikaan. Muut eivät voi kun odottaa, että mihin suuntaan tuo autotekniikka kehittyy. Kuitenkin niin monenlaisia tekniikoita olemassa ja jostain luin, että 2010-2012 välisenä ainaka pitäisi alkaa yleistymään nuo, mutta millä ne liikkuu jääkin sitten auki.
Jos kaasu ei olekkaan huomisen energiamuoto joka liikuttaa autoja, niin tällä hetkellä investointi tulisi kalliiksi Suomelle jos siitä ei verotuloja kertyisi ja taas bensa-asemaketjuille ei paljon katetta jää siitä varsinkin pienen asiakaskunnan takia. Eli uskoisin kehityksen näyttävän yleistyykö nuo vai ei.. Ja kestihän sillä dieselilläkin suomessa ennenkuin se yleistyi enemmälti.
No näinhän se on kuin kirjoitat.
Ei ole kyllä minulla tietoa siitä missä hinnoissa kaasu on muualla.
Tuskinpa esim. saksalaiset siirtyisivät yksistään ympäristön vuoksi kaasun käyttäjiksi.
Välivaihetta tässä varmastikin eletään.
Dieselin näkisin kyllä jo aikansa eläneenä, vaikkakin meillä se haluttiin nostaa suosikiksi.
Hajuakin on saanut jo niin kauan sietää, että siitä tulee pahoinvoiva olo.
Metaani ainakin vaikuttaa ilmaiselta ja sitä löytyy joka kylästä!
Varsinkin karjatiloilta ja kaatopaikoilta löytyy kunhan saa otettua talteen?