Uusimmassa TM-lehdessä Martti Merilinna käsittelee aihetta biopolttoaineet liikenteessä. Tuo malli, jossa bioenergia pitäisi polttaa sähköksi on aika yksiviivainen ja suurteollisuuden laulamaa soopaa.
Maatalouden ja maanviljelijöiden kannalta rypsin viljely on vaihtoviljelykasvi, jota viljellään maanparannussyistä. Nykyään matiffin maailmanmarkkinahinta ja viljelystä johtuvat vähennykset tekevät rypsin viljelystä huonon bisneksen. Viljelyn kannattavuuden lisäämiseksi on olemassa seuraavanlainen malli ( asia on tutkittu ja laskettu, eikä perustu minkään yhden teollisuushaaran itressien pönkittämiseen).
Rehusta joka on parhaita mahdollisia proteiinirehuja eläimille, saadaan parempi hinta kun myydyistä siemenistä. Siitä vaan pitää puristaa öljy pois. Nautakarja ( 70) eläintä syö 50t valkuaisrehua vuodessa, tästä syntyy niinpaljon öljyä, että sille ei enää löydy markkinoita elintarvikkeena ( siksi Suomi on proteiini omavarais asteeltaan 15%, loput tuodaan USA:ta).
Öljystä valmistetaan vaihtoesteröintilaitteilla biodieseliä, joka korvaa 5-100% tarvittavan lämmitysöljy- ja dieselpolttoaine tarpeen.
Energiaksi muutetaan vielä rypsin kasvusto jonka lämpöarvo on 1,5kertainen ruokohelpiin verrattuna ( Vapon uusi energiakasvi) ruokohelpin viljelyä sekä siitä tuotettavan sähkön eduista puhutaan kyllä paljon mutta laskelmat osoittavat sen olevan selvästi huonompi, kuin rypsillä. Syynä helpin viljelyyn on viljelystä saatavat pinta-ala tuet.
Biodieselin käyttö on täysin mahdollista useimmissa autoissa ja traktorissa. Euroopan muissa maissa biodiesel on valtaväylä ja siihen panostetaan paljon. Suomi on tässä asiassa täysin jälkijunassa ja syyt löytyvät muutamien suurien yritysten intresseistä, sen kyllä hyväksyy, että jokainen yritys loppaa, niin hyvin kun osaa mutta, että TM-lehden pääkirjoittaja Merilinna ryhtyy näiden äänitorveksi, osoittaa vain sen, että puolueetonta informaatiota ei kaupallisesta julkaisusta voi saada. Valitettavasti Merilinna on yksipuolisella kommentillaan osoittenut vaan sen, että ei ymmärrä asiasta yhtään mitään.
En ymmärrä minäkään, eikä varmaan moni muukaan asiaa tuntematon. Toivottavasti olet lähettänyt palautteesi TM:n postilaatikkoon, olisi mielenkiintoista lukea MM:n vastine seuraavasta TM:stä. Tällä foorumillahan TM:n väki ei kommentoi.
Loppaa ne yrityksetkin, mutta kyllä se valtiovalta verotulojen menettämisen pelossa on suurin syyllinen. Tekniikkaa ja omavaraisuusastetta tästä maasta löytyy, mutta kun ei niin ei!
Hyvä esimerkki on se karjatalousyrittäjä, joka ajaa oman tilan biokaasulla, sai autoonsa mun tietääkseni kokeiluluvan, muuten menisi kaameat verot.
Kyllä moni ajelisi sähköautolla kaupungissa, rypsiöljyllä tai muuten vaan uudella turvallisella, vähäpäästöisellä autolla, mutta kun ei niin ei. Voisi vaikka vahingossa liikenneturvallisuus parantua ja maatalouden ahdinko helpottua.