Päästörajoitusalueet Euroopassa, ulkomaisetkin tarvitsevat merkin - sama myöhemmin Suomeenkin?

3 kommenttia

Katsoin Saksalaista käytettyjen (maasto)autojen osto-opasartikkelia, ja pisti silmään miten suosittelivat bensakoneista päästösyistä (ja hintasyistä ).



Päästöluokkien suhteen vanhemmatkin bensakoneiset ovat usein ongelmattomia, ja niiden jälkivarustelu esim. kaasukäyttöön on helpompaa oli pääpointit. Ja lisäksi parempi toimintavarmuus talvella sekä hintakysymykset koska siellä dieselien lisäveroilla tankaa monta kertaa bensakoneisen, ja hankintahinta dieseleillä korkeampi.



Tästä näkee helpoiten eri taulukoiden muodossa päästöluokista infoa:

http://www.adac.de/_mm/pdf/umweltzonen_flyer_0208_43521.pdf



Tässä opas ulkomaisille englanniksi :

http://www.adac.de/_mm/pdf/umweltzonen_flyer_0208_43521.pdf



Eli aika pitkälti jos vain bensakoneessa on katalysaattori niin saa vihreän plaketin, dieseleillä ei partikkelifiltterikään auta ellei päästötaso muutenkin ole matala.



Sikäli Suomalaisille tuo on vain hyvä uutinen sillä kun muualla tajutaan vanhojen dieselien päästöhaitat ja niiden käyttörajoitusten takia niiden hinnat tippuvat, niin niitä tupruttajia saadaankin sitten myytyä Soviet Finlandiin, ja Suomalaiset saavat siis muiden hylkäämää vanhaa kalustoa halvemmalla. (Toisaalta sitten ne tupruttavat rajoituksitta Suomen kaupungeissa.)



Päästökieltoalueista (tai mikä onkaan suomeksi) yleisesti:



Tämä systeemi tuo paljon paremmin esille päästökysymykset kuin joku CO2-uskonto, ja on käytännössäkin minusta hyvä juttu. Suomessa ei taida käydä vielä vähään aikaan kun on liian järkevä systeemi ja lisäksi bussit ja rekat olisivat liian kovissa ongelmissa jättipäästöineen.



Helpompaa rahastaa vain hallintoalamaisia mahdollisimman helpolla, käytännön päästöjen vähentäminen ei ole agendassa etenkään kun omat intressit (bussit). Ja omat sekä läheisten intressit rekkojen myötä tai niiden myötä paljastuva tieinfran kehittymättömyys kun ei pääse ajamaan kiertoreittejä vaan aina kaupunkien läpi kun ei saa vasureiden uskonnon takia investoida tiestöön... Tietulleja kyllä masinoidaan, sekin kun on vain rahastusta ja byrokratiaa ja hankintoja paisuttavaa eikä oikeasti pureudu kunnolla päästöihin.



Etenkin jotkut alkuperäishinnaltaan arvokkaammat bensamaasturit on järkevä vanhempana muuntaa esim. kaasukäyttöön. Markkinat ovat osaltaan toimineet tuohon suuntaan kun isokoneisia vanhempia bensavehkeitä saa nyt edullisemmin, pääosin polttoainekulujen takia. Eli niitä kannattaisi muuntaa käyttämään vähäpäästöistä maakaasua tai jopa oikeastaan lähes täysin nollapäästöistä biokaasua.



Gasum maakaasusta: "Kun bensiini korvataan maakaasulla, hiilidioksidi (CO2) päästöt vähenevät noin 25 % eikä hiukkaspäästöjä synny lainkaan."



Tosin taisi sekin tulla Suomessa käytännössä estettyä kun iskivät/iskevät veroa nyt kunnolla kaasulle. Eikä muualla laajalti nähtyä kaasumuunnosten subventointia tietenkään ole Suomessa harkittukaan. Pääasia kai saada Nesteen biodiesel ja etanolibensat kaupaksi ja niiltä kilpailu pois. Kaasunjakeluverkostokin alkaa olla aika hyvä, puhumattakaan että ongelmiin ei joudu kun kävät edelleen myös bensalla.



Gasumin sivuilta:



"Saksa on biokaasun edelläkävijämaa Euroopassa



Biokaasulaitoksilla on maailmassa jo pitkä historia. Biokaasulaitosten edelläkävijämaa Euroopassa on Saksa, jossa biokaasua tuotetaan yli 22 000 GWh vuodessa. Tämä vastaa lähes kolminkertaisesti Loviisan ydinvoimalan koko sähköntuotantoa. Saksassa toimi vuoden 2007 lopussa 4000 biokaasulaitosta."

  
  • Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että kaasu on järkevä liikennepolttoaine. Tosin paljon kuluttavia vanhoja autoja ei ole järkevää muuntaa kulkemaan edes kaasulla, paljon parempi on pistää ne paalaimeen ja ostaa pienempi ja taloudellisempi uusi.



    Suomessa on kaasun osalta päätökset verotuksen suhteen tehty. Kaasun hinnankorotukset huolehtivat siitä, että peli taitaa olla maakaasuautoilla pelattu. Järjetöntä sinänsä, koska tekniikka on olemassaolevaa ja toimivaa eikä jakeluverkkokaan ole vaikea järjestää niille alueille joissa on muuta kaasunjakelua. Myöhemmin voitaisiin ajaa biokaasulla kunhan tekniikka yleistyy riittävästi.

      
  • 2006-mallinen partikkelifiltterinen dieselini sai v. 2007 Berliinin katsastuskonttorista sähköpostinanomuksella sellaisen Euro4-tarran, jota ylpeänä esittelin Saksan reissullani.



    Eli vaativinkin Euro4 on ihan helppo DPF-diiseleille. Joita ovat nykyään jo vanhemmatkin laatuautot.

      
  • Gdsx:

    Eli vaativinkin Euro4 on ihan helppo DPF-diiseleille.


    Vähän vaativamman Euro5:n sa(a)vuttamattomuuden takia >Toyota Hiace on vuoden 2012 alusta historiaa Norjaan tuonnissa<, oletettavasti saman normin ajokit muuallakin Oiroopassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit