Vaihdekaavasta

1 kommentti

TM 11/2005 urheiluautovertailussa BMW:n kohdalla todetaan "myös vaihdekeppi toimii oikein päin: eteen pienemmälle, taakse isommalle". Tämä on tullut muulloinkin esille.
Onko kyseessä ns. de facto standardi, joka perustuu H-kaavaan, jossa isommalle vaihtaminen tarkoittaa taaksepäin siirtämistä (kun pysytään suorassa linjassa). Voisihan myös ajatella että eteenpäin siirtäminen tarkoittaa enemmän eteenpäinmenoa, siis kovempaa vauhtia (eli isompaa vaihdetta). Painetaanhan kaasuakin eteenpäin kun halutaan saada kovempaa kyytiä ;-)

  
  • Lainaus:
    18.06.2005 klo 10:39 peksak kirjoitti
    Onko kyseessä ns. de facto standardi, joka perustuu H-kaavaan, jossa isommalle vaihtaminen tarkoittaa taaksepäin siirtämistä (kun pysytään suorassa linjassa). Voisihan myös ajatella että eteenpäin siirtäminen tarkoittaa enemmän eteenpäinmenoa, siis kovempaa vauhtia (eli isompaa vaihdetta).


    Tavallaan de facto standardina tuo periytyy moottoriurheilusta, missä sekventiaalivahteistot ovat ensimmäisenä tulleet käyttöön. Voimakkaissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa nuo nimenomaiset liikesuunat ovat luontavampia, koska kiihtyvyys painaa kuljettajaa (ja vaihteistoa käyttävää kättä) jarrutuksissa eteenpäin ja kiihdytyksissä taaksepäin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit