http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/83055.shtml
Vielä joulukuun 2007 Helsinki Motor Show:ssa C4 oli näytteillä hybridinä (tai no eihän sitä tiedä millaista tekniikkaa siinä oli sisällä jos mitään). Pitihän se arvata, jos se olisi ollut mahdollista (kannattavaa) japanilaiset olisivat dieselhybridin jo tehneet. Mahtaako pikkudieselit poistua kuvioista kokonaan Euro6-päästörajojen myötä? Muuttuvatko Smartitkin pelkästään bensakoneisiksi päästörajojen tiukentuessa?
TM:n Justy-koeajossa mainittiin litraisen 3-sylinterisen koneen olevan optimimitoissa (n. 0,3 l/muki). Päteekö "kaava" vain bensakoneeseen? Opelin 1,25-litrainen 4-sylinterinen diesel on aika lähellä samaa kokoa. Liekö se sitten optimaalinen. Myös Audin A2 säästömallin TDI oli 1,2-litr. 4-syl. kone. 3-syl. 1,4TDI oli ainakin valmistajan ilmoituksen mukaan paljon janoisempi, toki myös auto oli painavampi.
Jääköhän se peugeotinkin 308 diesel hybridi sitten tulematta, kun eikös nuo ole aikalailla samankokoisia autoja ja samalta suunnalta? Eipä sinänsä väliä, odotan japanin suunnalta seuraavan sukupolven hybridiä.
No voi helevetti. Diesel-hybridi olisi ollut todella hieno veto ranskalaisilta. Olisi pihistelyssä päässyt vähän eri luvuille kuin Prius.
simppa:
Myös pienhiukkaspäästöissä
Tosin ranskalaisethan ovat tottuneita Gauloisen ja dieselin ystäviä
Varmaan keuhkotkin terästä verrattuna fennian puolikesyihin peikkoihin
Ei dieselin ja sähkökoneen yhdistämisen luulisi sen kummempaa sinänsä olevan kuin bensakoneenkaan yhdistäminen sähkökoneeseen.
Pienissä ja halvoissa autoissa hybridirakenne nykyisellään on monimutkainen, painava ja kallis. Jos ekologisuustarkastelu siirtyy koko auton tuotantoketjuun + käyttöikään ja sen jälkeiseen kierrätykseen, ei nykyinen hybridi enää pärjää kovinkaan hyvin. Järkevänkokoinen, riittävän kevyt, taloudellisella bensa tai diesel-koneella varustettu auto on edullinen ja myös ekologisesti paras vaihtoehto.
Mitä ranskalaisdieselien pienhiukkaspäästöihin tulee, niin niissähän on suuressa osassa ollut hiukkassuodatin vakiona jo vuosia toisin kuin eräillä muilla valmistajilla joihin sitä ei edes nykyään aina saa tai jos saa niin kalliilla.
Huhut kertovat, että uuden Priuksen (tulossa 09) ohella Toyotalta olisi tulossa myös diesel-hybridi tulevaan Toyota Avensikseen (vuonna 2010). Noh voi olla huhuja, mutta diesel-automaatin tulo kuitenkin varmaa.
Käsittääkseni psa:n tavoite oli päästä hinnassa lähelle bensamalliston hintoja ja tämä oli mahdoton yhtälö. Kyllä tuo hybridi oli muuten jo valmis ja ajettava mutta liian kallis.Japanilaisilla nuo hybridit ovat kalliinpia kuin perusmallit joten kuluttaja maksaa ekoilusta selvästi ja tähän psa ei halunnut mennä joten siinä kai se suurin syy tuon hautaamiseen,tekniikkapuoleen se ei käsittääkseni kaatunut.
A Tapio:
Tämä on sikäli mielenkiintoista, että Honda on luopumassa hybrideistä perusmalleissaan. Hybridillä ajavat kuulemma haluavat muidenkin tietävän kuka hybridillä liikkuu, ja siksi tehdään erillinen hybridimalli Priuksen tapaan.
Diesel-automaatteja alkaa japanilaisille hiljalleen tulemaan. Tosin voi sanoa omasta Hondasta, että kone on käyttöominaisuuksiltaan sen verran mainio ettei tuo automaatti nyt mikään välttämättömyys ole. Kulutuksen (vaikuttaa myös veroon) ja toiminnan puoleen kaksoiskytkinlaatikko voisi muutenkin olla parempi kuin tavallinen automaatti.
AkiK:
Näihän sitä todettiin jo viime syksynä Cardiffin yliopiston tutkimuksessa. Tässä(kin) tutkimuksessa Prius jäi aika kauaksi kärjestä kun tarkasteltiin auton koko elinkaaren aikaisia ympäristövaikutuksia.
http://www.whatcar.co.uk/news-article.aspx?NA=228254
Greenest cars
1 Smart Roadster
2 Smart Fortwo cabriolet
3 Citroen C1 1.0i
4 Peugeot 107 1.0
5 Citroen C1 1.4 HDi
6 Fiat Panda 1.2
7 Ford Ka 1.3
8 Toyota Yaris 1.0
9 Fiat Panda 100hp
10 Peugeot 206 1.4
11 Mini Cooper D
12 Toyota Prius 1.5
slowgear:
Onko tuo nyt joku ihme? Kaikkien noiden ylläolevien autojen eu-kulutus pyörii suunnilleen samassa luokassa, muut vain ovat selvästi priusta pienempiä. Jos joku corolla tai golffi olisi ollut priuksen edellä niin sitten olisi ollut syytä miettiä hybridin ideaa. Eli tuon cardiffin mukaan sähkösysteemien ja akun vaikutus koko auton vihreyteen on yllättävän pieni.
No kyllähän nyt Prius on "hieman" isompi kuin joku Smart Roadster tai C1. Ei noita listan muita oikein voi verrata Priukseen. Priukseen saa muutakin matkatavaraa mahtumaan mukaan kuin hammasharjan.
Juu. Priusta ei kyllä voi mitenkään verrata noihin pikkuautoihin. Uskon, että hybrideissä on tulevaisuutta - tietääkseni esim. luotettavuus ei ole ollut ongelma ja kasvavat valmistusmäärät tulevat varmasti pudottamaan hintoja jatkossakin.
"Tämä on sikäli mielenkiintoista, että Honda on luopumassa hybrideistä perusmalleissaan. Hybridillä ajavat kuulemma haluavat muidenkin tietävän kuka hybridillä liikkuu, ja siksi tehdään erillinen hybridimalli Priuksen tapaan. "
Tuossa pitää huomata, että Priuksen päämarkkinat ovat USA:ssa, kun taas Avensis on täysin eurooppalaiseen makuun suunniteltu auto. Olisiko niin, että Euroopassa voisi sittenkin menestyä tavallisen näköisellä hybridillä? No ok...Civic ei ole tätä tehnyt, mutta väittäisin Civic sedanin olevan ns. maailman auto, joka ei ole yksinomaan Eurooppaan suunniteltu, kuten Avensis. Mutta nähtäväksi jää... ja eiköhän muiltakin valmistajilta hybridejä putkahtele ainakin isoihin kokoluokkiin. Onhan esim. Lexus Ls600h hyvä esimerkki hybriditekniikan eduista.
Heh, vasta tällä viikolla näin kun prius oli hyytynyt motarille hätävilkut päällä ja kauhuissaan olevan näköinen mies perheineen kyydissä.
A Tapio:
Juu, toivottavasti tuo diesel-automaatti-aven tulo on nyt totta, eikä samaa "varmaa" kuin about 4 vuotta sitten (tulee varmasti vuoden sisällä, kerrottiin...)
Hybridi on "huuhaata" taajamien ulkopuolella mutta isommissa taajamissa OK!
Seinästä ladattava kulkine ja apumoottori sähköä tuottaan pidemmillä matkoilla on tulevaisuutta kunnes polttokenno toimii riittävän luotettavasti?