Autot ovat muuttuneet entista hiljaisimmiksi, mutta ovien sulkeminen on edelleen samaa vanhaa paukuttelua. Ei varmasti olisi teknisesti vaikeaa imaista ovi kiinni äänettömästi heti kun se laitetaan lähes kiinni. Mikä estää kehitystä?
Tuohan on jo wanha juttu, esim. 5-sarjaan saa lisävarusteena SoftClose ovet, samoin Phaetoniin. Maybachissa ja Rollsissa ovat jo vakiotavaraa nuo imuovet.
Kehitystä?! S-Mercedeksessä imuovet oli jo vuonna -91, samoihin aikoihin 7-Bemarissa. Olihan Alfa Romeollakin TwinCam moottorit 20-luvulla. Mitä kansanmerkit mainosti uutuutena 80-luvun lopulla...
Ja kääntyviä ajovaloja oli Citikalla puoli vuosisataa ennen kuin Mersu alkoi niillä reteillä. Ja kaikkea muutakin. Aina jokin uusi härveli saa hypeä, oli kyseessä sitten uusi tai uudelleen käyttöönotettu.
Melkeinpä kaikki autoiluun liittyvät härvelit olivat keksitty 60-lukuun mennessä... paitsi ne, jotka väistämättä vaativat elektroniikkaa. Luonnollisesti kaikki ilman elektroniikkaa toteutettavissa oleva ei toiminut kivuitta puhtaasti mekaanisesti ohjattuna... ABS-jarrut esimerkiksi tuskin olivat mikään kiittelemisen arvoinen keksintö ennen elektroniikan mukaan tuloa.
Ovia ei saa äänettä kiinni jo siistäkin syystä, että jämäkkä tumaus luo laadun vaikutelmaa. VAG-ryhmä on erityisen kunnostautunut luomaan tuon jämäkän tumahtavan, vahvasti matalataajuisen tumpsauksen - rämisevät tai räpsähtävän sijaan. Eikä sitä oven salpausääntä suinkaan ole saatu poistettua... se on vain peitetty luomalla kova "tumpsis" räpsähdyksen päälle.
Mitä merkitystä ? Olen täysin sitä mieltä että ihan turhaan tuhlaavat rahaa näin merkityksettömään asiaan. Mitä hienoa tuossa bemarin imuovien lösähdyksessä muka oli ? Ääni oli vain erilainen, mutta siitä voi olla montaa mieltä että oliko se pätkän vertaa hienostuneempi.
No, jo on suuret sinunkin ongelmasi!
Kaikissa pirsseissämme on ovet saanut suljettua myös äänettömästi, millä ihmevekottimella ajelet?
Tuohan on jo wanha juttu, esim. 5-sarjaan saa lisävarusteena SoftClose ovet, samoin Phaetoniin. Maybachissa ja Rollsissa ovat jo vakiotavaraa nuo imuovet.
Kehitystä?! S-Mercedeksessä imuovet oli jo vuonna -91, samoihin aikoihin 7-Bemarissa. Olihan Alfa Romeollakin TwinCam moottorit 20-luvulla. Mitä kansanmerkit mainosti uutuutena 80-luvun lopulla...
Tämän pätkän alkupuolelta löytyy hyvä demonstraatio 5-sarjan imuovista:
https://www.youtube.com/watch?v=Y41EiYCBJDo
Tosin tuokin näyttää vaativan tietyn tekniikan, jotta toimii luontevasti...
"Kehitystä?! S-Mercedeksessä imuovet oli jo vuonna -91, samoihin aikoihin 7-Bemarissa."
Varmaan olikin... mutta oli Mesulla ne jo 60-luvulla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_600
Ja kääntyviä ajovaloja oli Citikalla puoli vuosisataa ennen kuin Mersu alkoi niillä reteillä. Ja kaikkea muutakin. Aina jokin uusi härveli saa hypeä, oli kyseessä sitten uusi tai uudelleen käyttöönotettu.
Melkeinpä kaikki autoiluun liittyvät härvelit olivat keksitty 60-lukuun mennessä... paitsi ne, jotka väistämättä vaativat elektroniikkaa. Luonnollisesti kaikki ilman elektroniikkaa toteutettavissa oleva ei toiminut kivuitta puhtaasti mekaanisesti ohjattuna... ABS-jarrut esimerkiksi tuskin olivat mikään kiittelemisen arvoinen keksintö ennen elektroniikan mukaan tuloa.
Ovia ei saa äänettä kiinni jo siistäkin syystä, että jämäkkä tumaus luo laadun vaikutelmaa. VAG-ryhmä on erityisen kunnostautunut luomaan tuon jämäkän tumahtavan, vahvasti matalataajuisen tumpsauksen - rämisevät tai räpsähtävän sijaan. Eikä sitä oven salpausääntä suinkaan ole saatu poistettua... se on vain peitetty luomalla kova "tumpsis" räpsähdyksen päälle.
Porsche 911 (993-sarja) on muuten ainoo auto maailmassa jossa kuulee kun ovet menee täysin kiinni - now it is fully closed.
933:n oven sulkeutumien on ihana ääni, en tiedä mitää muuta perempaa kun saman auton soundin kun painaa kaasua...
Mitä merkitystä ? Olen täysin sitä mieltä että ihan turhaan tuhlaavat rahaa näin merkityksettömään asiaan. Mitä hienoa tuossa bemarin imuovien lösähdyksessä muka oli ? Ääni oli vain erilainen, mutta siitä voi olla montaa mieltä että oliko se pätkän vertaa hienostuneempi.