Tällä kertaa Australiassa:
http://m.smh.com.au/drive/motor-news/volkswagen-recall-looms-20130608-2nwcz.html
Viimeisimmät takaisinkutsut lähiaikoina 400 000 Kiinassa, 100 000 Japanissa, 4000 Malesiassa
Koskas Suomessa? Ja suomen "auto"lehdistö autuaan tietämätön asiasta...
Se Suomen DAS AUTOlehdistö ja VAG:n jumalointi!
Suomalaiset valittavat ihan vääristä asioista, ESS;n näppi on täynnä tyhjän päiväistä urputusta mitä turhimmista asioista, mutta autoon voi thedä 3000-4000 vaihteisto rempan - korkeintaan vähän tingitään. Tarpeeksi monta valitusta kuluttaja-asia miehelle, niin ehkä alkaisi jotain tapahtuakin, siihen asti maksetaan remppoja omasta pussista.
http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
Kyllähän nuo luvut aika pahoilta alkaa näyttämään! Prosentuaalisestikin nämä takaisinkutsut alkavat olla jo jotain muuta kuin promilleluokkaa. Tästä aiheutunee jonkinlaiset tappiot Vagille. Saa nähdä tuleeko näitä vielä lisää? Toivotaan, että nämä takaisinkutsut saisivat Vagin parantamaan DSG:n kestävyyttä! Muutoinhan kyseessä on hyvä laatikko, kunhan kestoa saataisiin vielä hieman lisää.
Ja sieltä se uusi 26000 auton takaisinkutsu tuli:
http://www.caradvice.com.au/235101/volkswagen-australia-recalls-25000-cars-over-dsg-defect/
Suomen "auto"lehdistöltä tämäkin jäänee huomioimatta.
Takaisinkutsussa VW ohjeistaa seuraavasti:
If, in rare cases, the car loses power while driving, the driver can remain in control to safely manoeuvre the car to a stop, the statement continues
Eli jos tehot häviää kesken ajon, niin ei mitään hätää. Auto pysyy kuskin hanskassa ja kulkine voidaan turvallisesti manöveerata pysäyksiin... Tämä on syytä pitää mielessä esim. rekkaa ohittaessa. Eli jos tehot häviää, niin rauhallisesti vaan, kyllä se siitä.
Vakavasti ottaen, valmistaja myöntää että tehojen häviäminen ajossa on mahdollista. Jos tämä ei ole syy takaisinkutsuun Suomessakin niin mikä sitten?
Jos asiaa ei tuoda esille, niin VAG konserni toimii Suomessa tasan yhtä vastuullisesti kuin Australiassa:
Drive has also heard reports of frustration from dealers, some of which are concerned with a lack of response and a propensity to push back on repairs, leaving customers with bills that can surpass $10,000 on cars only four or five years old.
Tietääkö joku, tapahtuuko tuo "tehojen katoaminen" kuin veitsellä leikaten? Niin kuin jokin täysin hajoaisi voimasiirrossa eikä voima välity enää lainkaan? Onko autot joissa näin on käynyt oireilleet ennen tätä esim tärinällä/sivuäänillä? Jos tuo vika tulee ns. täysin yllättäen, se voi olla todella vaarallinen! Mikäköhän sieltä silloin hajoaa vai hajoaako mitään? Onko vain bitti poikittain ja vikatilaan?
Toivottavasti nämä ongelmat saavat aikaan sen, että VAG nostaa DSG:n osien kestovaatimuksia/mitoituksia kestävämmiksi. Varmasti ovat laskeneet jonkin tavoitekeston laatikolle, mutta ehkä nämä takaisinkutsut saavat aikaan sen, että joutuvat tarkastelemaan nykyisen mitoituksen kannattavuutta. Toivotaan parasta!
Onko muuten kellään valmistajalla ns. perinteisen laatikon kestävyyden omaavaa kaksoiskytkinlaatikkoa? Miten nämä Renaultin EDC laatikot tai Fordin käyttämät Powershift laatikot ovat kestäneet? Vai onko kaikilla ollut samoja ongelmia? Onko muuten Audin S-Tronic täysin sama vaihdelaatikko kuin DSG? Kun esim. audin takaisinkutsuja ei ole uutisoitu? Kestäisikö se sitten paremmin? Paremmat laatikot Audille ja heikommat "kansanmalleihin? Vai johtuuko se pitkittäin asennetusta voimalinjasta? Mene tiedä...
A3 Audissa ja muissa "pikku-Audeissa" on joitain samoja laatikoita VW:n kanssa. Suurempien Audien (A4 ja suuremmat) s-tronic vaihteisto on erilainen kuin VW:n vaihteistot, eikä näissä tietääkseni ole ollut ongelmia. Nämä kestävät noin 550 Nm maksimiväännön, eli ovat varsin kestäviä kaksoiskytkin laatikoita.
Mutta VW:lläkin on tosiaan erilaisia vaihteistoja käytössä ja käsittääkseni ongelmia ei ole ollut esimerkiksi hieman kestävämmässä 6-lovisessa DSG askissa, jota käytetään suurempien VW moottoreiden kanssa. Tämä loota kestää noin 350 Nm maksimiväännön. 7-pykäläisestäkin on kai eri versioita, mutta näistä en tiedä niin paljoa. Käsittääkseni ongelmia on ollut juuri vaihteistoissa, jotka on liitetty melko pienitehoisiin moottoreihin. Nämä vaihteistot kestävän noin 250 Nm maksimiväännön.